sötvatensmuräna ( Echidna rhodochilus )

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morgan
    • October 2003
    • 176

    sötvatensmuräna ( Echidna rhodochilus )

    Hej alla!

    Jag har en sötvattensmuräna ( Echidna rhodochilus ), och vet inte riktigt vad jag skall ge den att äta, någon som har lite tips? Äter den bara när det är mörkt eller?

    Om någon vet en bra sida med information om den så säg gärna till.

    Har hört att maggot kanske skulle vara bra , men jag vet inte om mina malawi ciklider skulle käka dom med, så att muränan inte hinner få något.

    MVH
    Morgan
    Mvh
    Morgan
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=115669
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Sötvattensmuräna eller inte verkar kanske tveksamt - enligt fishbase klarar den tom havsvatten :


    Enligt denna url:

    föreslår man brackvatten och levande foder - men kan tränas till att ta dött.
    De föreslår gömställe och levande fisk, kräftdjur eller maskar som foder.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • MichaelE
      • June 2002
      • 903

      #3
      "sötvattens"muränan är en av dom fiskarna man aldrig ska köpa om man inte har pluggat in MYCKET om den.
      Har du nått gammalt kar som står så tycker jag att du ska ta det och inreda det med mycketgömställen och ha bräckvatten, annars är det nog stor risk att den matvägrar och svälter ihjäl.
      Tror nog att malawicikliderna stressar den, man ska bara ha mycket lugna fiskar tillsammans med muränan.


      Mvh Michael
      Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

      Nu med både salt och sött .
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

      Kommentar

      • Cim
        • June 2004
        • 5

        #4
        Muränamat

        Hej!
        Hade två en gång, dom gick i knappt bräckvatten.

        Jag köpte en fryst "havsmix" i mataffären som innehöll musslor, räkor och bläckfisk som dom gillade. Den absoluta favoriten var annars Black Molly, tyvärr lite dyrt i längden eftersom jag inte odlade dom själv. Provade även platy och neontetra, men det föll dem inte i smaken. Det verkar som om de hindrades av den starka färgen. Blåsvarta platy gick hyfsat.

        Dessvärre måste jag ha gjort något fel, den ena magrade av och dog och den andra svullnade upp innan den dog, ingen medicinering hjälpte, men aptiten var det inget fel på under de månader som jag hade dom.

        MVH Cim
        MVH Cim

        Kommentar

        Arbetssätt...