Fancy Goldfish i Sverige?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nelly_
    • March 2022
    • 1

    Fancy Goldfish i Sverige?

    Hej alla! Jag undrar om det är någon som vet vart jag kan köpa guldfisksorter såsom 'Oranda' eller 'Ranchu'. Jag har jättesvårt för att hitta dem i någon affär eller på nätet. Är de på något sätt olagliga i Sverige eller varför är det ingen som har dem? Jag har redan frågat akvarielagret i stockholm och dom svarade med "vi har röda och gula" när jag frågade vilka sorter dom hade. så, inte mycket hjälp där. Om det är någon som säljer, säg gärna till!
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Jag tycker att det är sunt att affärer inte tar hem dessa avarter..

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Jag tycker att det är sunt att affärer inte tar hem dessa avarter..
      Så sant som det är sagt!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        De är absolut inte olagliga att sälja, utan snarare är det väl så att efterfrågan är liten i Sverige och då finns det ingen anledning för affärer att ta in sådana fiskar.
        Marknaden för denna typ av fiskar är större i en del asiatiska länder, men även i en del europeiska som t.ex. England.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          De är absolut inte olagliga att sälja, utan snarare är det väl så att efterfrågan är liten i Sverige och då finns det ingen anledning för affärer att ta in sådana fiskar.
          Marknaden för denna typ av fiskar är större i en del asiatiska länder, men även i en del europeiska som t.ex. England.
          Det är är väl en ingen som har skrivit att det är olagligt men man kan ifrågasätta viss avel av fiskar och det är sunt.

          Kommentar


          • Kjell Fohrman
            Kjell Fohrman commented
            Redigera en kommentar
            Som åheim skriver - det var faktiskt det som Nelly frågade om. Om någon ställer en fråga tycker jag att man skall svara på frågan som ställs och inte på något annat - det hör till vanlig hyfs.
            Jag är själv definitivt inte någon fan av odlingsformer, men har svårt att se att de skulle vara fel så länge de inte går ut över djurens hälsa. Vanlig guldfisk är för övrigt också den en odlingsform
        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #6
          Kjell svarade bara på Nellys fråga om de var olagliga...
          'förövrigt tycker jag också att det är en osund form av hobbyn!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #7
            Kjell, håller med om vad du skriver men själv här jag mycket svårt för vissa odlingsformer och man kan undra över var gränsen går för vad de som är rimligt.Mycket vi gör är inte för djurens bästa utan en mycket osund utveckling som inte gagnar varken fisk eller en sund hobby,man kan verkligen undra över vart vi är på väg, jag är väl för gammal för att fatta detta .

            Kommentar

            Arbetssätt...