Fiskar till 125l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • IngenExpert
    • September 2019
    • 5

    Fiskar till 125l akvarium

    Jag har ett 125l (rio 125) akvarium jag har tänkt att jag ska ha 1kakadua hanne och 2 honnor.
    kan jag ha 10 Rödhuvuds tetror och en vanlig mal med dom?
    Jag vet att man måste ha gömställen till kakadua och dom andra så att dom kan gömma sig.
    kakadua måste man ha minst 2st. Jag vill inte att jag ska yngla. dom behöver grottor för att göra det jag har en den är ganska liten.

    mit akvarium har några riktiga stenar en stor rot och ska ha några DvärgSwärd.

    Tack för svar.
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Hej, och välkommen till forumet.
    Med tanke på ditt forumsnamn och antal inlägg föreställer jag mig att du är relativt ny på det här med akvarium, eller?
    Bra att du ställer frågor, men grotta gärna ner dig i gamla trådar här på forumet om just dvärgciklider och Apistogramma. Apistogramma är ingen lätt firre. Vi är många som köpt, haft förväntningar men mötts av en död Apistogramma efter ett halvår, trots många år inom hobbyn.
    Jag skulle råda dig att börja med en lättare dvärgciklid som Boliviansk fjärilsciklid, Nyckelhålsciklid, Palettciklid tex och skaffa erfarenhet.
    Om du vill kan du titta i min tråd https://www.zoopet.com/forum/forum/-...m-med-akvarium, där är jag själv i färd med att starta upp ett akvarium för i princip endast ett par Apistogramma. Jag kommer att vara glad om de överlever 1 år.

    Kommentar

    • IngenExpert
      • September 2019
      • 5

      #3
      Tack ICC jag är ny i denna hobby detta är mitt första akvarium. Min familj hade ett när jag var liten. jag ska kolla upp det där med boliviansk fjäril och palettcidliden Tack för svaret
      Senast redigerad av IngenExpert; 17 September 2019, 17:43.

      Kommentar

      • IngenExpert
        • September 2019
        • 5

        #4
        Jag har kollat lite på olika fiskar tex boliviansk fjäril det står att den är ganska aggressiv.
        Nyckelhålsciklider är ganska stora och palletcikliden är från Afrika jag glömde att skriva att det var en biotope. Om jag har blandatihop dom så är det inte hella världen men det jag har skrivit passar i hopp med dom.

        Jag har också sökt med filter det enda som jag hittade som var bra var en ”vanlig” fjärilsciklid.
        Men det står att dom är känsliga jag ganska bra koll på vattnet det är 6.5 i pH är fjärilscikliden bra om jag lägger ner den om en månad då? Ps: är det någon info som är felaktig som om kakadua så säg till.

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Förlåt mig för att jag är lite negativ, men tänk på att bara för att man har arter från samma kontinent så blir det inget biotopakvarium (ser väldigt många som tror det). Sydamerika har (kanske) förvånansvärt skilda miljöer; klara bergsbäckar i Peru, varmt svartvatten i Rio Negro, ännu varmare men klart vatten i Rio Xingu, subtropiskt i Rio Uruguay, med mera. Inte ens de nämnda är att betrakta som biotoper utan för att kunna återskapa en sådan så måste man titta med ytterligare noggrannhet, så jag tycker mer att du ska fokusera på att hitta fiskar du gillar och som kommer klara sig bra hos dig.

          Kommentar

          • IngenExpert
            • September 2019
            • 5

            #6
            Jag gör en biotope för att det är som en bild från naturen. jag vet att det inte är en biotope om man har fiskar från olika länder.
            Men jag tycker att det är klurigt att veta hur vattnet i olika länder ser ut om du/någon anan vet hur jag ska veta det. Självklart väljer jag fiskar som jag tycker om och är ”Nybörgarfiskar”. Tack för svaret!

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #7
              Den Bolivianska fjärilscikliden är inte speciellt aggressiv, förutom när den har ägg/yngel. Men det är å andra sidan alla ciklider. Det är liksom det som kännetecknar en ciklid med dess yngelvård. Vissa är ruskigt aggressiva och dödar det mesta i sin närhet, medans andra försvarar sin avkomma något men ger sig inte in i en kamp där fjällen offras.
              Ett annat tips på trevlig och relativt enkel ciklid till ditt 125 liters är kurvcikliden. Den kurvicikliden som heter Leatacara Dorsigera är dessutom väldigt färggrann när den trivs. Vidare har du brun eller grön bågfensciklid. Också trevlig, lättlekt. Men pass upp för rejält bitsk hona om hon vaktar ägg/yngel.

              För att återvända till din ursprungliga fråga så är svaret ja, du kan absolut ha ett gäng rödmunstetror och även en mal. Välj helst unga Ancistrus runt 3-4 cm om det är eventuella alger du vill hålla borta. En vuxen Ancistrus blir max runt 10 cm. Plectostomus kan fånga din blick med sin snygga kroppsteckning, men blir ganska fort 30+ cm stor. Mer i mal väg så finns det det så kallade L-mal träsket. Massor av snygga malar från 6-40 cm. Hypancitrus är kanske det mest vanliga där malarna blir i snitt 10 cm som vuxna. Vid köp av L-mal så kolla noga upp vilken sort du köper, för deras huvudföda kan variera ganska mycket med hela spannet från vegetarisk till animalisk kost.

              Mitt viktigaste råd är ändå, köp ingen fisk innan du vet ”allt” om den. Läs läs och sök info så ska du se att hobbyn ger dig så mycket mer än en algsoppa utan fisk och ännu ett billigt akvarium på blocket

              Kommentar

              Arbetssätt...