Kopparbarb revir

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iiv
    • February 2019
    • 2

    Kopparbarb revir

    Hoppsan

    Jag trodde att kopparbarber var fredliga stimfiskar, visserligen livliga osv.. men..

    De fyra hannarna som flyttade in i akvariet för några dagar sedan har fixat varsitt revir. Ska de göra det? Är det revirfiskar alltså?
    Ena hannen har ett gigantiskt revir, de tre andra något mindre.. men öveiga fiskar (6 honor + en bunt glödröd tetra) har bara tillgång till mitten av akvariet nu. Där det är som mest öppet.. de enda fredade i akvariet är räkorna.
    Roligt att se, men synd om de andra.

    frågan är varför, och varför så stor del av akvariet i anspråk?
    Kan man förhindra/försvåra revirveteendet hos herrarna? Är det för lite barber på ytan? (150*50)
    tänker inte ta bort inredning iaf, även fastän det verkar vara dessa som hannarna lägger beslag på.

    Har inte uppfattat det som att kopparbarbshannarna ska ha varsitt revir...
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2

    Detta har jag hört talas om tidigare.
    Du skriver inte hur stort ditt akvarium är...? 375 liter 150 x 50 x 50?
    Men även om det tycks motsägelsefullt, så kan det fungera att öka antalet hanar då kan revirtänkandet bli mindre påtagligt.
    För jättemånga år sedan hade vi en dansktalande medlem i GAF, som pratade sönder ett helt föredrag från inbjuden barbodlare... Jo dansken sabbade hela föredraget genom att överösta föredragshållaren med att på själlandsdialekt idogt berätta om sina hemska och huligana kopparbarber.

    Kommentar

    • iiv
      • February 2019
      • 2

      #3
      Tack Björn. Ja 150*50*50, men det är inte helt fyllt, finns landyta o berg oxå.

      Jag tror att två herrar har lugnat ner sig, de simmar mer med övriga fiskar nu. Läste någonstans att dessa fiskar kan ha revirbeteende i början när de flyttar till nytt, för att bestämma hierarkin i stimmet. Blir ändå motsägelsefullt eftersom bossigaste herrn faktiskt är ljusast, ingen som "dansar" med honom.

      tror du verkligen att fler herrar hjälper? Det låter verkligen motsägelsefullt
      Eller blir det för jobbigt för damerna? Funkar fler damer oxå tror du? Tänk om jag ökar stimmet, o så blir det ännu fler stackare som får samsas på en liten plätt om cirka 20*40cm?

      Kommentar

      Arbetssätt...