Förstoppad scalare behöver hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jepps
    • January 2019
    • 3

    Förstoppad scalare behöver hjälp

    Hej, under de senaste halvåret så har jag märkt att min scalar har blivit väldigt tjock men jag har inte tänkt på det så mycket förrens igår då jag såg att ena ögat har börjat "ploppa ut" som popeye och då fick det mig att tänka att han är förstoppad. Har knappt lagt märkte till det men har inte sett fisken bajsa på länge vilket förmodligen har gjort att fisken är förstoppad.

    Vad kan man göra åt en scalare som är förstoppad har ni några tips?
    Det hade vart tråkigt om jag bara kollade på han när han dog vill kunna hjälpa men vet inte hur.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Jag vet inte direkt vad man ska ge en köttätande fisk som skalar mot förstoppning. Men jag tror inte att det är det som är problemet, utan att den är stressad eftersom den är ett ensamt exemplar av en stimfisk. Vet ej heller hur stort ditt akvarium är men skalarer behöver rätt stora akvarium pga. sin höjd och också för att få tillräckligt med motion.

    Kommentar

    • jepps
      • January 2019
      • 3

      #3
      Mitt akvarium är 180liter med 50cm höjd, har faktiskt 6 andra scalarer men denna som är uppstoppad är den enda som e tjock och alla andra mår bra, tack för svar

      Kommentar

      • jepps
        • January 2019
        • 3

        #4
        Det kan fortfarande vara möjligt att fisken är stressad för jag har 2 andra par i akvariumet (skalarer) som är på varsin sida av akvariumet och konstant skrämmer iväg denna som är uppstoppad men tyvärr så har jag inget extra akvarium jag kan flytta han till.

        Kommentar

        Arbetssätt...