Finns det annat än ciklider i de afrikanska sjöarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Ursprungligen postat av Björn J.
    Och nilaborrar blir så himla stora.... Annars hade vi i GAF som något WWF-projekt odling på en victoriaciklid, hette den möjligen "diamantciklid"? En mellanstor ciklid, undrar om någon har kvar sådana i Göteborgstrakten?
    Tack för alla svar och reflektioner!
    Jo, de blir ju det, ca två meter, och anledningen till att Victoriacikliderna håller på att försvinna. Människan lär sig visst aldrig, föra in arter där de inte hör hemma = dålig idé...
    Den ciklid som brukar kallas diamantciklid är väl Etroplus suratensis (från Indien och Sri Lanka), en ca 40 cm stor släkting till den lilla söta gula cikliden, Etroplus maculatus.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #17
      Då var det inte diamantcikliden, det kan ha varit Haplochromis ishmaeli, men jag är inte säker på det.
      Är utrotad i Viktoriasjön, nilaborren brukar få skulden för det. Jag brukar ju snabbt gå förbi akvarierna med afrikanska ciklider i zoobutikerna, så jag vet inte om den brukar saluföras här.

      En annan fisk som skulle vara rolig att ha är väl den Joahannes (eller var det Jesus?) fixade en lunch på vid Genesarets sjö, har sökt och det närmaste jag funnit var Johannesfisken eller joahannescikliden. Har bara sett tecknade bilder, aldrig något foto, så jag vet inte ens om den existerar.
      Men den är ju iallafall asiatisk.

      Kommentar

      Arbetssätt...