Finns det annat än ciklider i de afrikanska sjöarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    Finns det annat än ciklider i de afrikanska sjöarna?

    Kanske en urdum fråga, men ändå?


    Jag har alltid, i alla år, haft "blandade sällskapsfiskar" i sällskaps- och växtakvarium, främst från Syd- och Mellanamerika, Afrika och Asien.
    Jag har väl tyckt att dessa afrikanska ciklider är jättesnygga, trevliga och interssanta, så länge dom befinner sig i någon annans akavarium... Men det är kanske dax att ändra på det nu...

    Men en fråga som alltid undrat om det finns andra slags fiskar än just ciklider i Tanganyika-, Malawi-, Victoriasjöarna med fler...?
    Jo jag känner ju till nilaborren och gökmalen, men finns det något annat som motsvarar tetror, karpliknande och annat?
    Tilapia som matfisk känner jag till också, men det är ju en ciklid...

    En vild tanke, som jag kanske inte är ensam om, kanske ett malawisällskapsakvarium med någon ciklid och "litet" andra fiskar...?
    Senast redigerad av Björn J.; 13 March 2018, 19:34.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jodå det finns en del andra arter där också men de flesta av dom blir för stora för normalas akvarium.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Tanganyika killis och flera synodontis är det jag tänker på, men såg att imazo (som levererar fisk till många zooaffärer) hade en mormyrid från Malawi. Hittade tyvär väldigt lite information om den, men det skulle vara ett väldigt udda sällskap.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Tack för svaren så långt.
        Jag var inne på en sportfiskerelaterad sajt som handlade om Victoriasjön, och det lär finnas en artrikedom utöver ciklider trots nilaborrens härjningar, dessvärre hittar jag inte tillbaka till den sajten.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Det är ju inte alltid som så att bara för att de kommer från samma "ställe" så passar de att ha ihop i ett akvarium.
          Men synodontisarna går ju ofta bra ihop med cikliderna.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det är ju inte alltid som så att bara för att de kommer från samma "ställe" så passar de att ha ihop i ett akvarium.
            Men synodontisarna går ju ofta bra ihop med cikliderna.
            Nä, jag vet, exemplet skalar + neontetra, och makrill + sill talar ju mot detta.
            Men de där killisarna, låter ju intressanta. namn? Brukar dom finnas i handeln?

            (Annars minns jag tydligt din berättelse om "häxdoktorn" som du hade stiftat bekantskap med vid någon av dessa sjöars stränder.)

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Det finns åtminstone två pilnäbbar från Tanganyikasjön, https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=45&SOK=1 (Mastacembelus ellipsifer), och Mastacembelus moori. En eller ett par av Synodontisarterna från Tanganyikasjön är så kallade göklekare, så det får man se upp med om man prioriterar lek av munruvande ciklider. Har även sett på TV om nå'n mal, de visade ett par som vaktade yngel i en grop, och cikliderna brukade släppa ut sina egna yngel i närheten, för att de drog nytta av malparets beskydd av sina yngel. Denna mal verkar dock bli lite för stor för normala kar.
              Senast redigerad av Shepard; 14 March 2018, 15:08.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Björn J.
                Men de där killisarna, låter ju intressanta. namn? Brukar dom finnas i handeln?

                Jodå, nog förekommer dom men dom är tämligen känsliga (speciellt för transporter) och är överjävliga på att hoppa (men det är ju de flesta killi). Så de är definitivt inte vanliga i affärer, men en del privatpersoner har dom och odlar dom

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av Shepard
                  Det finns åtminstone två pilnäbbar från Tanganyikasjön, https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=45&SOK=1 (Mastacembelus ellipsifer), och Mastacembelus moori. En eller ett par av Synodontisarterna från Tanganyikasjön är så kallade göklekare, så det får man se upp med om man prioriterar lek av munruvande ciklider. Har även sett på TV om nå'n mal, de visade ett par som vaktade yngel i en grop, och cikliderna brukade släppa ut sina egna yngel i närheten, för att de drog nytta av malparets beskydd av sina yngel. Denna mal verkar dock bli lite för stor för normala kar.
                  I GAF hade vi för många år sedan en inbjuden föredragshållare som pratade om bland andra "gökmalen" som då liksom fågeln, lade sin rom i en speciell ciklids lekgrop, där malens yngel kläcktes tidigare än ciklidens och knuffade ut ciklidens rom ur "boet". Liksom bofinkarna blev inte heller cikliderna förvånade när malyngel växte upp och blev större än de ofrivilliga adoptivföräldrarna.
                  Men jag minns inte vilken ciklid det var som råkade ut för detta.

                  Det finns väl då en anledning till att ingen har ett tanganika- eller malavisällskapsakvarium, stora, känsliga och hoppande fiskar som inte klarar långa transporter i Land Rover på dåliga afrikanska landsvägar.... kan det vara så?

                  Jag kanske fyller mitt nu tomma akvarium med någonting annat...

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                    Jodå, nog förekommer dom men dom är tämligen känsliga (speciellt för transporter) och är överjävliga på att hoppa (men det är ju de flesta killi). Så de är definitivt inte vanliga i affärer, men en del privatpersoner har dom och odlar dom
                    Klart intressant fisk. I ärlighetens namn har jag väl kanske inte haft så många killis heller, någon lätt art har jag haft nån gång, men det är längesedan.
                    Tanganikakillin är väl då ingen nybörjarkilli direkt, men jag skall iallafall hålla ögonen öppna om den skulle dyka upp nån gång.
                    Tack för tipset!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björn J.

                      I GAF hade vi för många år sedan en inbjuden föredragshållare som pratade om bland andra "gökmalen" som då liksom fågeln, lade sin rom i en speciell ciklids lekgrop, där malens yngel kläcktes tidigare än ciklidens och knuffade ut ciklidens rom ur "boet". Liksom bofinkarna blev inte heller cikliderna förvånade när malyngel växte upp och blev större än de ofrivilliga adoptivföräldrarna.
                      Men jag minns inte vilken ciklid det var som råkade ut för detta.

                      Det finns väl då en anledning till att ingen har ett tanganika- eller malavisällskapsakvarium, stora, känsliga och hoppande fiskar som inte klarar långa transporter i Land Rover på dåliga afrikanska landsvägar.... kan det vara så?

                      Jag kanske fyller mitt nu tomma akvarium med någonting annat...
                      De utnyttjar så vitt jag vet munruvande ciklider. Malynglen kläcks i munnen, tidigare än ciklidynglen. Har sett på TV hur gökmalsyngel äter upp ciklidynglen i munnen på honan, medan dessa fortfarande har gulesäcken kvar. När honan se'n är redo att spotta, så kommer där bara ut gökmalsyngel, ciklidynglen var uppätna.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Ursprungligen postat av Shepard

                        De utnyttjar så vitt jag vet munruvande ciklider. Malynglen kläcks i munnen, tidigare än ciklidynglen. Har sett på TV hur gökmalsyngel äter upp ciklidynglen i munnen på honan, medan dessa fortfarande har gulesäcken kvar. När honan se'n är redo att spotta, så kommer där bara ut gökmalsyngel, ciklidynglen var uppätna.
                        Ja jäklar idet, så var det, malaviciklider gräver väl inga gropar i allmänhet, även om någon enstaka art gör så.
                        Jasså det har visats på TV? ja då kollade jag väl på fel kanal, Kanske på Leif GW Persson eller på Discovery... Men det kanske finns ett klipp på Youtube...?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Björn J.
                          Ja jäklar idet, så var det, malaviciklider gräver väl inga gropar i allmänhet, även om någon enstaka art gör så.
                          Jasså det har visats på TV? ja då kollade jag väl på fel kanal, Kanske på Leif GW Persson eller på Discovery... Men det kanske finns ett klipp på Youtube...?
                          Dom sandlevande (som är rätt många) gräver gropar
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Björn J.
                            Ja jäklar idet, så var det, malaviciklider gräver väl inga gropar i allmänhet, även om någon enstaka art gör så.
                            Jasså det har visats på TV? ja då kollade jag väl på fel kanal, Kanske på Leif GW Persson eller på Discovery... Men det kanske finns ett klipp på Youtube...?
                            Hehe, tja, är rätt säker på att GW aldrig har tagit upp det i Veckans Brott, även om cikliderna säkert tycker att det är rätt hemskt. Det var säkerligen Animal Planet. Och jodå, det finns klipp på Youtube.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              I Veckans Brott hade dom iallafall en gång ett akvarium... Men inga fiskar... Det var väl en modell på hur ett lik låg i vatten.
                              Nä jag skippar nog både malawi- och tanganikaakvarium, varför skall man prova nya grejer, det kan vara farligt. Samma smalspåriga linje livet ut!
                              Jag har ju fått en del tetrayngel som behöver plats att växa upp på, så det är nog dom som får ta över akvariet i källaren.
                              Och nilaborrar blir så himla stora.... Annars hade vi i GAF som något WWF-projekt odling på en victoriaciklid, hette den möjligen "diamantciklid"? En mellanstor ciklid, undrar om någon har kvar sådana i Göteborgstrakten?
                              Tack för alla svar och reflektioner!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...