Vad 17 är det här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda.sl
    • August 2017
    • 4

    Vad 17 är det här?

    Vad är det här för konstigt djur?
    Har fullt av dem i mitt akvarium, framför allt på mossbollen.
    De är pyttesmå, kanske 1/3 mm, nästan lite randiga, simmar runt vid botten och klättrar lite på inredningen men sätter sig inte alls på mina räkor.
    Jag är ganska säker på att det inte är cyclops för de har liksom ingen svans eller vad man ska kalla det. De har inte heller direkt några antenner där fram.

    Vad tror ni?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Svårt att se på fotot. de liknar mest snäckor men de lär ju inte kunna simma så sådana är det inte
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Amanda.sl
      Vad är det här för konstigt djur?
      Har fullt av dem i mitt akvarium, framför allt på mossbollen.
      De är pyttesmå, kanske 1/3 mm, nästan lite randiga, simmar runt vid botten och klättrar lite på inredningen men sätter sig inte alls på mina räkor.
      Jag är ganska säker på att det inte är cyclops för de har liksom ingen svans eller vad man ska kalla det. De har inte heller direkt några antenner där fram.

      Vad tror ni?
      Ta bort mossbollen! Dessa hemska alger ("mossa") kan sprida sig som blixten.

      //Inger
      Senast redigerad av Inger H; 30 August 2017, 19:32.
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Förtydligar mig lite, dessa mossbollar brukar inte bestå av någon mossa - utan av en alg, som heter Cladophora. Denna "Claddo" sprider sig och är ofta, eller väldig svår att utrota.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Amanda.sl
          • August 2017
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          Förtydligar mig lite, dessa mossbollar brukar inte bestå av någon mossa - utan av en alg, som heter Cladophora. Denna "Claddo" sprider sig och är ofta, eller väldig svår att utrota.

          //Inger
          Jag har haft mossbollen ett tag nu utan att den har spridit sig så det är nog inga problem. Problemen är de här obehagliga djuren som bara blir fler och fler. Jag undrar om det kanske finns någon fisk som skulle kunna äta dem utan att dessutom börja tugga på mina räkyngel? Vad tror ni?

          Kommentar

          • Amanda.sl
            • August 2017
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Svårt att se på fotot. de liknar mest snäckor men de lär ju inte kunna simma så sådana är det inte
            Ja de ser nästan precis ut som pyttesmå snäckor fast de är lite mer randiga över ryggen. Och så simmar de runt helt ledigt. Jag är jätterädd att det är vattenloppor eller något sånt :-(

            Kommentar

            • Thaifighter
              • August 2006
              • 420

              #7
              Hej!
              Det är Ostracoder eller Musselkräftor, mycket vanliga hos dom som odlar räkor och förökar sej snabbt!
              Finns ofta i mossbollar eller på andra mossor eller i bottenlagret!

              Thaifighter
              Alla mina fisk-video på Youtube!
              http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

              Kommentar

              • Pouyanation
                • February 2018
                • 45

                #8
                Ostracod. Kolla denna video:

                Kommentar

                Arbetssätt...