Akut! Döende dvärgkulfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felefjonken
    • May 2016
    • 21

    Akut! Döende dvärgkulfisk

    Min ena dvärgkulfisk kan röra sig väldigt ansträngt och slappt om man rör vid den eller tar den längre upp i vattnet och sen lägger den sig bara på botten och rör sig knappt.Den bor med 10 kardinaltetror,2-3 Black mollys, en Sewellia lineolata, två khuliiålar, en banjomal, några räkor och en annan dvärgkulfisk. En Anubias barteri var. nana, 2-4 Hygrophila 'Compact', En Hygrophila polysperma, javamosse, tre rötter och en kalksten är i akvariet. Jag tror akvariet 60 liter. Temperaturen är 27,05-27,1 grader just nu. Vad har hänt och vad ska jag göra?
    Senast redigerad av Felefjonken; 04 May 2017, 12:24.
  • Felefjonken
    • May 2016
    • 21

    #2
    Dem får två nypor TetraRubin flingfoder en gång på morgonen och en gång på kvällen.
    Senast redigerad av Felefjonken; 04 May 2017, 12:27. Anledning: Hur mycket dem får och när.

    Kommentar

    • digitalkameran
      • April 2017
      • 46

      #3
      Hur länge har du haft kulfiskarna?
      Har dom fått snäckor att äta?
      Hur ser dina vattenvärden ut?
      Tillsätter du några medel eller tex salt vid vattenbyten?

      Kommentar

      • Felefjonken
        • May 2016
        • 21

        #4
        Jag har haft dem sen April den fjärde, Ja dem har fått snäckor som kommer från en städhink i en akvarieaffär, Jag vet inte vattenvärdena och nej jag häller bara i kranvatten.

        Kommentar

        • Felefjonken
          • May 2016
          • 21

          #5
          Jag märkte den när jag stoppade i påsen med dem nya Endlers Guppy leopard igårkväll.

          Kommentar

          • Felefjonken
            • May 2016
            • 21

            #6
            Det är några olika sorters alger i akvariet också.

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Kulfiskar äter mycket sällan flingfoder. Ser den smal och ynklig ut så är det antagligen som så att den är svältfödd.
              Köp röda mygglarver eller blackworms eller levande vita mygglarver.
              Kulfiskar är extremt kinkiga med mat.
              Byt även vatten snarast. De är känsliga för dåligt vatten vilket det blir om du matar med snäckor eftersom dessa bara äts upp till hälften och resten ruttnar.

              Kulfiskar kan också bli rätt stressade med mycket fisk runt omkring - inte minst guppy och kardinal.

              Är du säker på att det är en dvärgkulfisk och inte en asellus - är den 1-2.5 cm stor och inte har tydliga tänder och rätt lugn är det nog en dvärgkulfisk. Men eftersom det varit en hel del asellus i affärerna så finns det ju en minimal risk att du har det (de är större och har tydliga tänder...som måste klippas...)

              Kommentar

              • Felefjonken
                • May 2016
                • 21

                #8
                Den är typ fläckig och ungefär 1,2 centimeter med ögonmått. Och hur ser man tänderna?

                Kommentar

                • fisheye
                  • November 2010
                  • 488

                  #9
                  Det låter som det är en dvärgkula...Carinotetraodon travancoricus och inte en Colomesusasellus. Du hade sett tänder. Hursomhelst - hoppas du kunnat fixa maten jag rekommenderar... kulfiskar ska ha en riktigt rund och fin mage.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...