Sewelia linnelota

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    Sewelia linnelota

    ursäkta namn stavningen , köpte 2 Sewelior igår sambon fyllde år , hon har altlid velat ha dem så jag slog till på dem med som extra present , dem går nu i 100 liters akvarie med slöjancistrusar och guppy yngel , 24 graders värme , 1 vatten pump riktad mot en stor sten om dem skulle vilja ha ström finns

    frågan är vad ska man mata dem med? maltabletter? granulat? läste på seriouse fish att dem åt alger i akvariet tyvär har jag inga alger i någon akvarium idag så det är lite problem där , kanske kan sätta några stenar i vatten brevid ett fönster o hoppas på lite alg tillväxt fast det är lite långsökt finns de ingen mat man kan ge dem? vad brukade ni mata era med? tack på förhand
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Så här står det i Zoopets artbeskrivning
    Allätare och köttätare (små ryggradslösa djur). Äter i akvarium allt standardfoder, men behöver vegetabiliskt foder och en hel del smått fryst. Tar även en del alger.
    Så smått fryst foder kombinerat med något grönfoder (tabletter, flingor, grönsaker etc) blir utmärkt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Så här står det i Zoopets artbeskrivning

      Så smått fryst foder kombinerat med något grönfoder (tabletter, flingor, grönsaker etc) blir utmärkt
      tack så mycket kjell ! fick hjärnsläpp kollade aldrig zoopets arbetsbeskrivning

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Liten update , både dog en efter den andra.. vet inte om det är att guppyn som är runt 3 ~~ månader gick på dem o dödade dem eller om det var slöjancistrusarna men dem var vitare på översidan av kroppen båda 2 ,vägrade äta rödamygglarver&artemia som jag såg när jag hade i det dagen efter vi köpte dem , eller sätta sig på maltabletter

        1 innerfilter i 100 liters akvariet med 600~~Liter/h + en vattenpump på 500l/h 24 grader i vattnet och bor bara små guppys , ancistrusar och snäckor där.
        Senast redigerad av blaze1337; 20 January 2015, 15:22.

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #5
          Tråkigt, roliga typer dom där. Tycker dock de verkar hyfsat tuffa till sättet, så skulle nog inte tro att guppys eller ancistrusar skulle kunna ha ihjäl dem sådär. Det där med maten känns igen, de verkade mest intresserade av algerna, men såg nog ut som de kom på att det kan finnas mat på botten med, men det tog ett bra tag. Sen är de rätt känsliga när det gäller vattenkvalité, så ingen hit i nystartade kar tex.
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Hur gjorde du när du la i dem efter du kom hem?
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              Ursprungligen postat av Rebah
              Tråkigt, roliga typer dom där. Tycker dock de verkar hyfsat tuffa till sättet, så skulle nog inte tro att guppys eller ancistrusar skulle kunna ha ihjäl dem sådär. Det där med maten känns igen, de verkade mest intresserade av algerna, men såg nog ut som de kom på att det kan finnas mat på botten med, men det tog ett bra tag. Sen är de rätt känsliga när det gäller vattenkvalité, så ingen hit i nystartade kar tex.
              aa fast klarar sig guppy yngel som knappt är någon vecka gammal som ej har färg borde dem överleva så de borde inte vara vattenkvaliten?


              Ursprungligen postat av Webo
              Hur gjorde du när du la i dem efter du kom hem?
              som jag alltid gör , ner med påsarna i karet , vänta 20 min~~ in med lite av akvarie vattnet i påsen , vänta några min typ 15-20 , ner me lite till vatten , vänta 30 min sen släppte ner dem i karet väntade tills nästa morgon runt kl 12~~ sen försökte jag mata

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av blaze1337
                aa fast klarar sig guppy yngel som knappt är någon vecka gammal som ej har färg borde dem överleva så de borde inte vara vattenkvaliten?
                Olika arter har olika krav.

                Sedan är vare sig röda mygg eller artemia smått fryst foder. Testa istället Cyclops, bosmider, dafnier etc.


                Fast jag tror helt enkelt att det berodde på att de inte kunde anpassa sig.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Olika arter har olika krav.

                  Sedan är vare sig röda mygg eller artemia smått fryst foder. Testa istället Cyclops, bosmider, dafnier etc.


                  Fast jag tror helt enkelt att det berodde på att de inte kunde anpassa sig.
                  jo visst men tänkte mer att yngel är mycket känsligare än större fiskar mot vattenkvaliten ,

                  aa ska testa med 2 till nästa helg dör dem så skiter jag i o ta in fler fattar inte varför dem bara dog :S

                  Kommentar

                  Arbetssätt...