Någon som vet nåt om Hypseleotris compressa? Kejsargobi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #16
    Ursprungligen postat av Cloister
    Tack för informationen, Bluewing. Jag funderar fortfarande på gobisarna.
    Jag har en 450 liters-tank med ett stim av ännu rätt små Svarta Fantomtetror, Jag har också ett par algätare (siamensis), några kuhlii, en prickig knorrmal, en hemiloricaria 'red' (pirskstjärtsmal), en regnbågshaj, samt tre zebrasnäckor och en gabonräka. Jag söker någon (potentiellt) färgglad lite större fisk, med förhållandevis lugnt temperament. Fantomtetrorna blir förstås ivriga vid matning, men är annars relativt lugna. Regnbågshajen kan få små korta ryck av aggression, men bryr sig ju inte om fodret förrän det landar på botten. Jag skulle gärna vilja prova 1-2 kejsargobihannar med 2-4 honor, men jag vill försäkra mig om att valet inte är helt tokigt. Alla tips och råd är välkomna!

    Mina funderingar rör sig kring ifall Kejsargobierna kan betrakta kuhlii-ålarna, eller tetrorna som mat? På några sajter rekommenderas det att de hålls i ett art-specifikt akvarium, även om de klarar annat sällskap. Ditt svar är den första information jag hittat om varför ett artakvarium är bättre. I regel skrivs det att de är relativt enkla att hålla, klarar en mängd olika förhållanden etc, så man undrar ju varför det tipsas om artakvarium. Ibland ges fiskar en hög svårighetsgrad, eller särskilda råd, utan att man får reda på den bakomliggande orsaken. Så även med denna fisk.

    All erfarenhetsbaserad information är särkskilt välkommen! : )
    Hejsan, jag har också haft dess snygga gobis. Jag minns inte riktigt vilka andra fiskar jag hade i detta kar, men gobisarna var väldigt skygga, så då kommer tanken varför eget artkar - kanske just därför, jag vet inte. Testa, så får du en egen erfarenhet .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Den blir ju bara 11 cm och är relativt långsam i rörelserna och munnen liten. Upplevde att den är totalt ointresserad av andra fiskar. Så det är helt riskfritt för Kuhlii, tetror och annat spännande du valt.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      Arbetssätt...