Någon som vet nåt om Hypseleotris compressa? Kejsargobi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Någon som vet nåt om Hypseleotris compressa? Kejsargobi

    Är lite nyfiken på fisk från oceanien i och med att jag ska kicka igång ett kar med regnbågar. Någon som testat Kejsargobi eller vet något över huvud taget om arten?
    A video with my Empire Gudgeons, Hypseleotris compressa.2 males in breeding colours showing off and trying to tease 3 females to spawn.
    Senast redigerad av Bluewing; 23 September 2014, 19:44.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Det var en väldigt speciell fisk må jag säga. Är de grå yngel eller är det något sånt fuffens att honan är mindre färgglad?
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Honan är läckert mellangrå
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Den där har jag också varit sugen på ett tag Riktigt läcker.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #5
          En fantastiskt vacker fisk som varmt kan rekommenderas i ett lite större sällskapsakvarium! Den lär vara mycket tålig när det gäller vattenvärden och temperaturer - sött, bräckt eller salt vatten går lika bra, och den lär klara från under 10 till uppemot 40 grader. Den lär också kunna få hundratusentals yngel som ska vara bland de minsta i världen. Så vitt jag vet har man inte lyckats odla den i akvarium. Ett tips jag har fått är att prova med att ha dem ute i en damm. Det hade jag en sommar, men såg inga yngel.

          Olle

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Roligt med lite mer info Olle. Tack!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Den finns ju med bland Zoopets artbeskrivningar men det har du väl sett Bluewing.
              Anledningen till att den inte är vanligare i handeln är säkert att honor och yngel inte är så färggranna och inte heller hanen är konstant utfärgad.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Jodå. Det var där jag såg den först Men känns som en spännande art.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Det här är en fisk som jag sett på bild förr, och varit riktigt sugen på, men aldrig sett den i nå'n butik... Men idag, när jag åkte till "min" butik för att köpa mat, så hade han fått in ett gäng Så en hane och två honor fick följa med hem.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Mina håller mest till längs bottenregionen bland växterna, ser dom väldigt sällan tyvärr. Aningen skygga också, trots andra invånare i karet som inte alls är av den dominanta typen. Kanske någon annan har andra erfarenheter.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Kollade till mina nyförvärv nu, och hanen simmade runt längs framrutan, medan honorna höll till längre in i karet. Ihop med dem går Corydoras panda, kuhlii, Micronemacheilus cruciatus, regnbågsciklider, och Iriatherina werneri.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Så här 10 dagar senare, så verkar de vara tåliga och orädda typer, både hanen och de två honorna är pigga, och simmar runt i karet
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Cloister
                          • August 2016
                          • 2

                          #13
                          Går i tankar på 2-5 kejsargobi. Hur har din upplevelse varit sedan du köpte dem, Shepard?
                          Inskaffade du några, Bluewing?

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Ja det gjorde jag, men hade ett feltänk så de simmar lyckligt i en fiskhimmel om det nu finns nåt sånt. De behöver en relativt lugn miljö så att de i lugn och ro kan äta utan att en annan art tar näringen. Jag hade dem med regnbågar så de hann knappt äta och blev stressade av farten i karet. En nybörjarmiss som efteråt kändes lite pinsam. Men i ett kar där fokuset är dessa Gobis och kringmiljön är lugn så är de helcoola och intressanta.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Cloister
                              • August 2016
                              • 2

                              #15
                              Tack för informationen, Bluewing. Jag funderar fortfarande på gobisarna.
                              Jag har en 450 liters-tank med ett stim av ännu rätt små Svarta Fantomtetror, Jag har också ett par algätare (siamensis), några kuhlii, en prickig knorrmal, en hemiloricaria 'red' (pirskstjärtsmal), en regnbågshaj, samt tre zebrasnäckor och en gabonräka. Jag söker någon (potentiellt) färgglad lite större fisk, med förhållandevis lugnt temperament. Fantomtetrorna blir förstås ivriga vid matning, men är annars relativt lugna. Regnbågshajen kan få små korta ryck av aggression, men bryr sig ju inte om fodret förrän det landar på botten. Jag skulle gärna vilja prova 1-2 kejsargobihannar med 2-4 honor, men jag vill försäkra mig om att valet inte är helt tokigt. Alla tips och råd är välkomna!

                              Mina funderingar rör sig kring ifall Kejsargobierna kan betrakta kuhlii-ålarna, eller tetrorna som mat? På några sajter rekommenderas det att de hålls i ett art-specifikt akvarium, även om de klarar annat sällskap. Ditt svar är den första information jag hittat om varför ett artakvarium är bättre. I regel skrivs det att de är relativt enkla att hålla, klarar en mängd olika förhållanden etc, så man undrar ju varför det tipsas om artakvarium. Ibland ges fiskar en hög svårighetsgrad, eller särskilda råd, utan att man får reda på den bakomliggande orsaken. Så även med denna fisk.

                              All erfarenhetsbaserad information är särkskilt välkommen! : )

                              Kommentar

                              Arbetssätt...