Black Ghost

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    Black Ghost

    En liten rapport från Jörgen på Aquazoo

    Ännu en gång har mina Black Ghost knivfiskar överraskat mig.
    I dag fann jag en 5 cm stor unge i 1600l karet, övriga invånare är 9st inirida altum och 2st fullvuxna blåögda panaquer.

    Det mest speciella är att jag endast har kvar två vuxna knivfiskar som är egna yngel och ca 2-3 år gamla.
    Alla de gamla som var ca tio år och även två egna ungfiskar ca 15cm har dött av och nu finns det bara en hona på 25cm samt en hane på 30cm.
    Då första generationen var så gamla så antager jag att de var viltfångade eftersom odling knappast var känt på den tiden.

    Det är faktiskt andra gången som jag hittat yngel i ett altumkar och det är en lika märklig känsla varje gång som yngel kan klara sig i den miljön.
    Har haft frisimmande yngel 6 gånger de senaste fyra åren men dubbelt så många säkra lekar och frågan är hur många gånger de lekt utan att jag märkt något.

    Honorna blir troligen inte mer än 30cm och hanarna bortemot 50cm. Honan har betydligt kortare huvud och är högre vid buken.
    Har de möjlighet så läggs romen mot en skrovlig yta där äggen kan få skydd då föräldrarna inte vakar över dem.
    Finns inte den möjligheten så sprids romen fritt och då deras syn verkar vara väldigt dålig så bliver befruktningen förmodligen därefter.
    Den bästa kläckning jag fått var 1 av 25 men de kan lägga minst 500 rom, kanske även upp till tusen om det är en stor hona.

    Vet att de odlas mängder av knivfisk i Indonesien men i Europa tror jag inte att det är så vanligt och när det nu har blivit en generation 2 så är jag extra glad.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS
  • olof b
    • March 2005
    • 262

    #2
    Kul! Spännande med lite info om denna art som för inte länge sedan ansågs omöjlig att odla. Mvh Olof
    Malmö Lund Cycle Chic:
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • olof b
      • March 2005
      • 262

      #3
      Kul! Spännande med lite info om denna art som för inte länge sedan ansågs omöjlig att odla. Mvh Olof
      Malmö Lund Cycle Chic:
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      Arbetssätt...