Badis badis i 40 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Badis badis i 40 liter?

    Jag undrar om det går att ha Badis badis i ett 40 liters akvarium? Ser här på Zoopets artbeskrivning att de ska ha 150 liter, akvaforum.no säger 60 liter, men ser att vissa har haft dem i 40 liter med framgång. Just nu har jag bara stimfisk, men jag vill gärna ha någon parfisk också.

    Har två akvarium på ca 40 liter, som egentligen skulle ha blivit räkodlingar, men det kom av sig. I det ena karet går det platy- och svärdbäraryngel just nu som ska säljas/skänkas bort. I det andra går 11 st Nannostomus beckfordi(eftersom fiskarna i mitt stora akvarium var lite för häftiga mot dem), och 7 st dvärgkardinaler. Dessa verkar trivas finfint ihop, men då jag har fyra hanar av tetrorna så blir det lite trångt ibland(typ varannan dag ), och jag ska försöka flytta två+några honor till det andra akvariet. Ska nog köpa några fler dvärgkardinaler, då jag skrämde ihjäl tre i början, innan tetrorna flyttade in och gav mod åt pysslingarna.

    Om jag beslutar mig för att köpa Badis, skulle jag kunna ha dem tillsammans med några av dessa fiskar? Kardinalerna tar ju inte mycket plats, men det kanske blir för mycket ändå? Hur tror ni det går med tetrorna? Skulle jag kunna köpa två par, ha ett i varje akvarium, ett par med tetrorna och det andra med kardinalerna? Frågor, frågor...

    Eller finns det någon annan "parfisk" som skulle kunna passa? Eller bör jag ge upp tanken på detta helt? Hjälp att reda ut funderingarna vore väldigt uppskattat!
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    #2
    Ingen alls som kan ge råd?

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av oelendra
      Ingen alls som kan ge råd?
      Du har lyckats hitta att rekommendationen på zoopet är 150 liter men att det tydligen finns folk som lyckats bra att hålla fisken i en 40 liters burk.

      Kanske är de som lyckats hålla fisken i 40 liters burk du ska fråga hur man gör, eller välja ett lite större akvarium.

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Hej,
        Jag hade ett par badis badis i ett 40 liters. Inga problem. De fick yngel. Som mest hade jag 6 vuxna badis badis i 40 liters men det blev mycket bråk.
        I 40 liter är ett par inget som helst problem.

        Min erfarenhet är att de är kinkiga med maten - och långsamma. Det är definitivt en bra ide att ha en liten räkodling antingen i akvariet eller sidanom så de kan få räklingar. Jag hade även odling av moina för att de skulle få i sig mat. Det är rätt sällan man ser dem ta torrfoder. Mysis var mer eller mindre det som mina gillade i frysfoder. Kinkiga som sagt.

        Att ha dem med kardinaler är kanske inte bästa valet eftersom kardinalerna kan vara lite livliga. Kan funka även om jag tycker 40 liter låter i minsta laget för kardinaler. Är det inte bättra att bara ha badis badis i 40 liters? Eller kanske med någon liten rasbora...

        Har för mig att min son gjorde en liten projekttråd om dem.

        Kommentar

        Arbetssätt...