Dvärgkulfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bläckis
    • December 2007
    • 65

    Dvärgkulfisk

    Hejsan! Har läst lite här och där om just dvärgkulfisken och jag undrar bara är det så att dom är bräckvattensfiskar eller är det så att dom lever lika bra i rent sötvattens kar? har inte riktigt fått det klart för mig, det står ju trots allt olika lite här och var. Det andra som jag fått höra är att de dvärgkulfiskar som är då gul med gröna "prickar på" tror ni flesta vet vilken jag menar att dessa förväxlas väldigt enkelt med en annan dvärgkulfisk? kommer inte ihåg de latinska namnet nu i huvudet på den jag har, men jag tror ni vet vilken jag menar.

    sen har jag lite andra frågor angående dessa häftiga fiskar och det är vilka andra fiskar är helt okej att ha tillsamans med den?
    Går det att ha ett clean up crew i karet?

    och inte minst varför äter inte min Artemia? trodde det var deras huvudrätt?!
  • bläckis
    • December 2007
    • 65

    #2
    Ingen som vet? eller som kan komma med tips?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Det finns rent sötvattenslevande kulfiskar,som Carinotetradon travancoricus. Försök ta reda på det latinska namnet på dem och sök upp dem på google. Artemia borde de äta, men det är kanske för smått även för dem. Jag rekommenderar att du startar en snäckodling i en burk där hemma. Skaffa en bunte "kanelbullesnäckor" och mata dem bra med t ex maltabletter. De förökar sig rätt snabbt, och sedan har du supermat din dina kulfiskar. De hårda snäckskalen hjälper också till med att hålla deras tänder nere.
      Det råder delade meningar om det är absolut nödvändigt att ha "hård" mat av just den orsaken, men när jag hade kulfiskar (fig 8) var det nödvändigt. Det kan beror på vilklen art du har, men jag rekommenderar verkligen att mata dem med snäckor. Det finns knappt något sötare än en dvärgkulfisk som siktar in sig på en smaskig snäcka.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • bläckis
        • December 2007
        • 65

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Det finns rent sötvattenslevande kulfiskar,som Carinotetradon travancoricus. Försök ta reda på det latinska namnet på dem och sök upp dem på google. Artemia borde de äta, men det är kanske för smått även för dem. Jag rekommenderar att du startar en snäckodling i en burk där hemma. Skaffa en bunte "kanelbullesnäckor" och mata dem bra med t ex maltabletter. De förökar sig rätt snabbt, och sedan har du supermat din dina kulfiskar. De hårda snäckskalen hjälper också till med att hålla deras tänder nere.
        Det råder delade meningar om det är absolut nödvändigt att ha "hård" mat av just den orsaken, men när jag hade kulfiskar (fig 8) var det nödvändigt. Det kan beror på vilklen art du har, men jag rekommenderar verkligen att mata dem med snäckor. Det finns knappt något sötare än en dvärgkulfisk som siktar in sig på en smaskig snäcka.
        Tack så himla mycket för hjälpen! Kan man skaffa dessa kanelbullesnäckor hos sin lokala handlare? är dom lätta att få sig att föröka sig och behöver dom bara en bigpack glasslåda typ? filter? belysning? skulle vara en intressant ide faktiskt! har prövat med artemia nu i ca 3 dagar men dom små nafsar bara på den, misstänker att de kanske är för stort?! vet dock inte. Ska pröva att finhacka det och testa annars får jag väl köra med bloodworms? eller krill men krill verkar så himla smått och känns inte mer än ett foder som kommer skita ner väldigt mycket och som inte innehåller rätt mängd protein.

        Tacksam för svar MVh David

        Kommentar

        • Jojje_
          • January 2013
          • 335

          #5
          Tja tja Bläckis!

          Har själv Dvärgkulfiskar.
          Började med 8st, nu är det bara 4st kvar.
          De fyra som gått bort var extremt kräsna med foder, och åt i princip BARA levande småsnäckor med skal.
          De fyra jag har nu, äter både Artemia (levande som död), Vita och röda mygglarver (både jag och de föredrar dock vita), samt levande Tubifex (dock EJ död/fryst).

          Jobbig fisk att ha att göra med om du är nybörjare, vilket kan leda till att du tröttnar fort.
          De behöver också små snäckor att krossa tänderna med för att slipa ner dessa så att tänderna inte växer och gör så att de inte kan öppna munnen.

          Levande artemia är enligt mig bäst om du skall köra levande, och då lite modell större då mina INTE äter överdrivet smått foder.
          Vare sig levande eller fryst. Så cyklops och liknande är helt att utesluta.

          Fiskarna är kikniga när det gäller fodret, helst skall det vara levande, och då hellre mata 2ggr om dagen, men lite per gång.
          Skippa helst de röda mygglarverna (bloodworms) då de inte skall vara det ultimata fodret då de både kan ge förstoppning enligt många, utslag och allergier på dina händer, samt dåligt på näringsämnen. Kör hellre då på vita mygglarver.

          Finns folk som fått sina fiskar att äta torrfoder, men då krävs det extrem diciplin samt tålamod.
          Har provat själv men efter 9 dagar utan ett endaste nafs på NLS torrfoder, så vågade jag inte ta det längre då det blev matning med levande Artemia.

          Här kommer lite bilder på mina Dvärgkulfiskar. =)
          Klicka på bilden för större version

Namn: 1-2 (2).jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,3 KB
ID: 2156866

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0054.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,5 KB
ID: 2156867

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0059.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,0 KB
ID: 2156868

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0302.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,5 KB
ID: 2156869
          Fluval Edge 46L
          Projekt - Ciklidhörna

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Jag har två dvärgkulor som går med ett gäng crystalräkor. Givetvis blir räkyngel mat till kulorna.
            I övrigt äter min ena mysis, blood worms och lite smått och gott av annat frysfoder. Den andra är kräsen och håller sig mest till blood worms. Sniglar petar jag i då och då. Båda lever upp när de får levandefoder mygglarver gör dem tjocka.
            Andra fiskar har jag testat men de blir lite av hackkycklingar. Kuhliål funkade men sågs ju inte så ofta och när den var framme så störde den kulorna där de mer eller mindre svävar fram. Ottosar funkade men är känsliga för vattenkvaliten så de försvann under några semesterveckor en varm sommar.

            När jag hade kulor på 80-talet så hade jag dem i bräckt vatten. Men nu är de helt i vanligt kranvatten.

            Kommentar

            • bläckis
              • December 2007
              • 65

              #7
              Tack för all hjälp och info från er alla! Det har hjälpt! va nyligen och inskaffade mig vita mygglarver och mycket riktigt så är alla mina puffrar smäll feta haha! Härligt att se sjukt härliga fiskar måste jag säga, Jag fick upp ögonen på dessa fiskar då jag hållt på med saltvatten i snart 8 år. Jag har alltid gillar puffrar och deras sätt att vara, hade dock ingen saltvattens puffer då dom krävde lite större kar än mitt 180 liter, men nu har jag dessa små killar så känns härligt att äntligen få se dom live

              Nu kommer min nästa fråga hur svårt är det att få dom att föröka sig? är det svårt? vad behövs osv...

              Kommentar

              • bläckis
                • December 2007
                • 65

                #8
                Ursprungligen postat av Jojje_
                Tja tja Bläckis!

                Har själv Dvärgkulfiskar.
                Började med 8st, nu är det bara 4st kvar.
                De fyra som gått bort var extremt kräsna med foder, och åt i princip BARA levande småsnäckor med skal.
                De fyra jag har nu, äter både Artemia (levande som död), Vita och röda mygglarver (både jag och de föredrar dock vita), samt levande Tubifex (dock EJ död/fryst).

                Jobbig fisk att ha att göra med om du är nybörjare, vilket kan leda till att du tröttnar fort.
                De behöver också små snäckor att krossa tänderna med för att slipa ner dessa så att tänderna inte växer och gör så att de inte kan öppna munnen.

                Levande artemia är enligt mig bäst om du skall köra levande, och då lite modell större då mina INTE äter överdrivet smått foder.
                Vare sig levande eller fryst. Så cyklops och liknande är helt att utesluta.

                Fiskarna är kikniga när det gäller fodret, helst skall det vara levande, och då hellre mata 2ggr om dagen, men lite per gång.
                Skippa helst de röda mygglarverna (bloodworms) då de inte skall vara det ultimata fodret då de både kan ge förstoppning enligt många, utslag och allergier på dina händer, samt dåligt på näringsämnen. Kör hellre då på vita mygglarver.

                Finns folk som fått sina fiskar att äta torrfoder, men då krävs det extrem diciplin samt tålamod.
                Har provat själv men efter 9 dagar utan ett endaste nafs på NLS torrfoder, så vågade jag inte ta det längre då det blev matning med levande Artemia.

                Här kommer lite bilder på mina Dvärgkulfiskar. =)
                [ATTACH=CONFIG]67986[/ATTACH]

                [ATTACH=CONFIG]67987[/ATTACH]

                [ATTACH=CONFIG]67988[/ATTACH]

                [ATTACH=CONFIG]67989[/ATTACH]
                Otroligt härliga bilder! och dom ser ut att må bra

                Kommentar

                Arbetssätt...