Lekbeteende hos pansarål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Lekbeteende hos pansarål?

    Jag har en hane och en hona av Erpetoichthys calabaricus, och såg förut idag ett liknande beteende som jag såg hos ett annat par jag hade för ett antal år se´n. De ligger nos mot svans, och gnider sig mot varandra. Såg inte riktigt nu, eftersom de låg bland växterna, men de jag hade för ett antal år se´n har jag även för mig att de nafsade varandra i anal/stjärtfenorna. Är detta ett lekbeteende, eller nå´t annat? Är säker på att det är en hane och en hona hur som helst.

    Förresten, vore inte ormfengädda (eller nå't liknande) ett bättre handelsnamn på den, då den är en fengädda, och inte en ål Förvirrande att byta handelsnamn kanske, men är handelsnamnet till att börja med förvirrande, så varför inte. Dessutom byts ju vetenskapliga namn på fiskar ut till höger och vänster också.
    Senast redigerad av Shepard; 23 July 2013, 18:58.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Nu såg jag dem hålla på igen, de låg i javaormbunken, såg hanens svans och honans huvud, resten var dolt. Såg att honan låg och gned nosen mot hanens svans, och han liksom stelnade till. Har ändå svårt att tro att det skulle vara ett aggressivt beteende, det ser inte aggressivt ut, och de är ju fredliga annars, både mot varandra och andra fiskar.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • robidobban
      • March 2009
      • 652

      #3
      Lekbeteende hos pansarål?


      Vet inte om länken fungerar för jag postar från mobilen, men är det ungefär så det ser ut med dina "ålar"? Nu vet jag inte om öronålar parar sig på samma sätt som andra fengäddor, men som sagt så är dom ju fengäddor så det borde väl inte se så annorlunda ut...?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av robidobban
        http://youtu.be/vCmRS5kxoW0
        Vet inte om länken fungerar för jag postar från mobilen, men är det ungefär så det ser ut med dina "ålar"? Nu vet jag inte om öronålar parar sig på samma sätt som andra fengäddor, men som sagt så är dom ju fengäddor så det borde väl inte se så annorlunda ut...?
        Hmm, ska det vara en punkt mellan youtu och be?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Det låter som början på lek..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Och ja.. det borde finnas ett annat namn på dem.. men allt måste ju heta gädda här också..

            Fengädda, bengädda, gäddciklid, näbbgädda, osv.. äter det inte flingfoder är det en gädda..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Det låter som början på lek..
              Men några ägg lär väl inte klara sig i den fisksoppan... Har läst nå´nstans om nå´n som fått lek av dem, och att de även fick yngel, som dock inte överlevde, tror jag. Minns inte om det stod hur själva leken gick till. Hade varit häftigt att få lek av dem, och lyckas dra upp några yngel

              Tja, att de kallas gäddor, är väl en kombination av att de är rovfiskar, och långsmala, som en gädda. Är väl därför de här "ålarna" kallas ålar, de är långa och smala. Har för mig att de på engelska kallas snakefish, och reedfish. Även pilnäbbar kallas ju ofta ålar, fast de inte är det. Och angående flingfoder, så är både de, och delhezin i alla fall där och nafsar på algtabletterna som jag lägger i till malarna, om de äter nå´t av dem vet jag dock inte. De verkar hur som helst inte vara kinkiga med maten, och äter både fryst artemia, och vita mygg.
              Senast redigerad av Shepard; 25 July 2013, 11:47.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...