Bladfisk matning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Bladfisk matning

    Någon som vet vad för sorts föda som man kan ge till bladfiskar (Monocirrhus polyacanthus)? Har hört att de inte är allt för intresserade av mindre foderdjur som till exempel mygglarver. Först och främst vill de åt småfisk men jag tror att de är alldeles för slöa för att kunna konkurrerar med de andra fiskarna i mitt kar om en sådan föda. Kanske kan man få dem att äta någon sorts insekt eller mask?
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Storlek på kar och sällskap?
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Jag tror det är svårt att få dem att äta annat än levande småfisk. Har inte prövat själv just därför. Vid den enda svenska odling jag känner till, odlades nån barb samtidigt för att hålla stora och små bladfiskar med mat.

      Kommentar

      • Zaius
        • August 2004
        • 150

        #4
        Karet är 250 l och sällskapet skulle i så fall bestå av två mindre sprutfiskar. Har lite annat också men det är just dessa som jag vet skulle snabbt decimera ett stim av småfisk. Rent "dekorationsmässigt" har akvariet de rätta förutsättningar för vad en bladfisk kräver (en del rötter & flytväxter).

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Det var ju synd.. även sprutfiskarna är ju ganska duktiga på att svälja stora byten och överraskande duktiga fiskjägare.. om du verkligen är seriös med att ha dem är det ju fullt möjligt att få dem på död föda men det tar lite möda.. fiskelina med en bit strömming på är mitt råd..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Jag skulle inte blanda bladfisken med annan fisk (förutom foder). Svårt nog ändå.

            Kommentar

            • Zaius
              • August 2004
              • 150

              #7
              Det är min polare som har köpt två av denna art. Impulsköp uppenbarligen . Nu har han försökt få mig att ta dem. Vi har försökt att få dem att äta lite strömming och ansjovis men det fungerade tyvärr inte. En sak som jag kom att tänka på är att man kanske kan placera dem med foderfisk i ett yngelkar. Skulle det fungera blir det ändå jobbigt med att kontinuerligt handla in småfisk.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Jag har alltså inte haft bladfisk själv, men väl andra fiskar med den typen av kroppsform och mun; Ctenopoma, Acaronia - men även Ctenolucius. Du kan placera dem i ett kar fyllt med fisk som reproducerar sig, t ex guppy, men efter en tid (dagar, ev nån vecka) så är alla fiskar uppätna och då måste man skaffa mer.

                Skall man ha så exklusiva fiskar, så krävs 2-3 större akvarier: ett på drygt 100 liter för bladfiskarna, och sedan några större där man odlar upp större mängder foderfisk. Det förutsätter att man odlat fisk tidigare och vet hur man gör, så att man hela tiden producerar foder i den takt de äter. Jag skulle tro att effektivast är t ex zebrafisk eller praktbarb. När odlingen fungerar, och produktionen är tillräckligt hög, DÅ skaffar man bladfiskarna.

                EDIT: Sommartid går det ju att fånga småspigg eller löja och mata med, men risken är att du får in fiskparasiter. Enstaka zoobutiker har numera levande mygglarver att sälja då och då. Jag vet inte om dom äter det, men det är värt att pröva. Men det löser nog inte problemet på sikt.
                Senast redigerad av Erik Åhlander; 13 July 2013, 14:00.

                Kommentar

                • Zaius
                  • August 2004
                  • 150

                  #9
                  Instämmer och tack för era svar. Mats gick endast efter vad biträdet på djurbutiken sade till honom, något som jag sedan länge har lärt mig att "ta med en nypa salt". Vad som gör saken ännu mer problematiskt är att han har mindre tigerfiskar i sitt kar...
                  Han har visserligen lyckats mata bladfiskarna med två neontetror, genom att sätta dem tillsammans i ett yngelkar. Tror nog att det är bäst om han försöker göra sig av med dem, eftersom han (och inte jag heller för den delen) inte har förutsättningarna för att odla foderfisk

                  Kommentar

                  Arbetssätt...