Är kulfisk en kul fisk i mitt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskflätan
    • January 2013
    • 12

    Är kulfisk en kul fisk i mitt akvarium?

    Var i akvarieaffärn och kom på mig själv med att stanna upp och le vid ett akvarium. Det innehöll dvärgkulfiskar. Har försökt läsa på om denna supersöta fisk och det verkar tyvärr som att den kan vara lite aggressiv, på gränsen till neurotisk.

    Så, min fråga är - kan jag ha en kulfisk i ett 180l kar med följande population i?
    * 4 Scalarer
    * 8 Fjärilsciklider
    * 2 Ancistrus
    * 2 Siamesiska algätare

    Svar mottages tacksamt då det här kan vara den sötaste fisk jag någonsin sett. :-)
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen

    tyvärr, de kommer ge fjärilarna stryk o förmodligen scalarerna med.

    Kommentar

    • fiskflätan
      • January 2013
      • 12

      #3
      Tack!

      Helt otroligt att den lilla till synes harmlösa fisken kan vara så elak.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Nej, fiskar är varken neurotiska eller elaka. Man ska inte pådyvla djur mänskliga egenskaper!!

        Däremot är kulfiskarna typiska rovfiskar, och därför är det inte smart att ha dem med andra fiskar, om man inte vill studera rovfiskars beteende.
        De följer helt enkelt sina instinkter.
        Dessutom är de inte helt lätta att hålla, de kräver levande foder varenda dag, och lagom mängd snäckor att vässa tänderna på.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Om en viss fisk har ett aggressivt beteende så tycker inte jag att det är fel att säga att den är elak. Och det med neurotisk uppfattade iaf jag som ironi.

          Kommentar

          • fiskflätan
            • January 2013
            • 12

            #6
            Tack Jesper! Anar att vissa härinne saknar humor...Visste inte heller att akvaristik alltid ska tas på blodigt allvar och ingenting annat, hemskt ledsen.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Just dvärgkulfisken verkar vara en av de fredligare, jag har två stycken (hade 6, men antar att de var på varandra tills bara de två starkaste var kvar) ihop med bl.a kolglödstetror, Corydoras septentrionalis, ett gäng ungfiskar av Apistogramma viejita II, och L183 (två vuxna och ett gäng yngel), och det verkar funka bra. Den enda aggressionen jag har sett är mellan de båda kulfiskarna, de andra fiskarna verkar få vara ifred.

              Hehe, nej, man kanske inte ska pådyvla djur mänskliga egenskaper, men tvärtom tycker jag inte är nå´t fel, eftersom människan är ett djur
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • fiskflätan
                • January 2013
                • 12

                #8
                Hm, kan det finnas en skillnad mellan individerna? Mao kan man ha tur/otur när man köper en? Är ju ganska rädd om övriga fiskar och känns onödigt att chansa.
                Ang. Mumins kommentar om levandefoder/snäckor: Really? Attans också, trodde bara det fanns torrfoder att utfodra fisk med.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Mina utfodras med fryst artemia, och de snäckor som finns i akvariet, mest Malaysiska sandsnäckor.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Ursprungligen postat av fiskflätan
                    Tack Jesper! Anar att vissa härinne saknar humor...Visste inte heller att akvaristik alltid ska tas på blodigt allvar och ingenting annat, hemskt ledsen.
                    inga problem Humorlösa personer finns det gott om, men just spydiga kommentarer retar gallfeber på mig.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Mumins svar är inte ironiskt eller humorlöst - bara realistiskt, det är så fiskar funkar.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Då finns det bättre sätt att framföra det på kan jag tycka. Därav blir der spydigt.

                        Kommentar

                        • olof b
                          • March 2005
                          • 262

                          #13
                          Det finns ju en mängd olika arter av kulfiskar och de har olika beteenden. Dvärgkulfisken brukar inte anses så elak mot andra fiskar och ska även gå att hålla i grupp (enligt vad jag läst). Däremot är den rätt svår att hålla och kanske inte lämplig med tex skalarer som kan sluka dem. Jag har själv Sydamerikansk kulfisk som både trivs i grupp och lämnar andra fiskar ifred. Moa är inte alla kulfiskar nevrotiska och elaka!

                          mvh

                          olof
                          Malmö Lund Cycle Chic:
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Rebah
                            • January 2012
                            • 410

                            #14
                            Har en dvärgkulfisk som gick med bla corydoras och påfågelsgobi. Funkade bra i nån månad med sen märkte jag att det saknades lite bitar på några av corysarnas fenor, och just då såg jag kulfisken smyga upp och hugga till en cory. Så jag skulle nog inte skaffa en sådan med de fiskarna du har, möjligtvis om du har en back up plan, tex annat akvarium eller se om man kan lämna tillbaka tillbaka den om det inte funkar. Min går nu med ett stim pirangatetror och en jäkla massa snäckor, funkar än så länge
                            "The trees move... do you not see it?"

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              #15
                              Ursprungligen postat av olof b
                              Det finns ju en mängd olika arter av kulfiskar och de har olika beteenden. Dvärgkulfisken brukar inte anses så elak mot andra fiskar och ska även gå att hålla i grupp (enligt vad jag läst). Däremot är den rätt svår att hålla och kanske inte lämplig med tex skalarer som kan sluka dem. Jag har själv Sydamerikansk kulfisk som både trivs i grupp och lämnar andra fiskar ifred. Moa är inte alla kulfiskar nevrotiska och elaka!

                              mvh

                              olof
                              Finns inga fiskarter som är nevrotiska eller elaka, de har bara olika beteenden. Just dvärgkulfisken är känd för att vara fenbitare som kan döda större arter med sina attacker på andra fiskar. Sedan så är det inte så lämpligt att ha en fisk som blir 2,5 cm tillsammans med skalarer.
                              Just sydamerikansk kulfisk Colomesus asellus, ​skulle nog fungera bättre eftersom den är fredlig och blir minst 3 ggr så stor. Det enda orosmomentet är att den också är fenbitare så skalarens fenor är nog i fara.
                              Senast redigerad av Guy Palm; 27 January 2013, 07:51.
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...