Vilken sötvattensrocka är bäst ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emeth
    • January 2013
    • 1

    Vilken sötvattensrocka är bäst ?

    Mångårig akvarist som dock haft uppehåll i många år, funderar på att skaffa någon art av sötvattensrocka. Verkar som Motororockan ( Potamotrygon motoro) är den lättaste nybörjarrockan. Det jag undrar över är att tillhör samtliga arter till stingrockorna dvs gifthullingar på stjärten eller finns det någon giftfri/ ofarlig art ? Det låter som motoron är mycket fredlig men dock kommer man ej ifrån faktumet att blir man stungen är det ändå plågsamt o relativt långvarig smärta...och speciellt om det är barn som drabbas ! ELLER är risken att bli stungen minimal dvs det är ren och skär klumpighet om man blir stungen ? Är det dumt att avstå från anskaffning pga "stingrisken "?

    Tacksam för svar .
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vet inte riktigt vilken sötvattensrocka som kan anses vara "bäst". Till de minst svåra hör väl i alla fall de mindre som kan nöja sig med ett 200 cm akvarium med en rejäl bottenyta.
    Till de mindre hör P. hystrix, P. orbignyi, P. scobina och P. sp. 'mantilla' medan en sådan som P. motoro ju blir rejält stor och bara hör hemma i jätteakvarier.

    Deras hullingar är inte att leka så man skall vara mycket försiktig. Känner en som blev stucken och det var det värsta han hade varit med om. Det generella är ju annars att om man klantar sig och blir stucken så skall man skölja den stuckna ytan i mycket varmt vatten (så varmt man kan ha utan att det blir brännskador) under en längre stund.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Om jag vore du hade jag köpt ett motoro-par.. Många vill ju komma undan billigt och köper reticulata vilket oftast slutar i sorg eftersom de är knepiga med maten och allmänt känsliga.. Hystrix är absolut ett alternativ men kan vara bökiga att få tag i..

      Jag hade handlat privat eftersom privatpersoner som får småttingar oftast är betydligt kunnigare än de butiker som tar in utmärglade rockor..

      Du ska komma undan med 1250 spänn per rocka privat.. Det som krävs är ett 720 till att börja med och du lär ha ett redigt filgersystem redo och då pratar jag inte en FX5a utan typ 3.. Du kommer att behöva en större burk men bör klara 2-3 år i ett 720 vilket är gott om tid att bestämma om det är något för dig..

      Själv har jag 2 p. Pearl och en motoro hemma just nu.. Ang taggen kan främst smårockor vara lite griniga.. Det är inte så att de anfaller men de kan absolut hotas lite.. Större rockor är betydligt mer avslappnade generellt, jag har aldrig haft problem varken att handmata eller att flytta runt dem utan att de börjar bråka.. Sticket är tydligen smärtsamt som satan men det är större chans att halka i badkaret..

      Jag skulle kunna svara på mycket men du hittar både rockor och folk som är kunnigare än jag på rovfisk.se..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      Arbetssätt...