Hjälp med kar till carinotetraodon travancoricus(dvärgkulor)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    Hjälp med kar till carinotetraodon travancoricus(dvärgkulor)

    Hej allihopa

    Har gått i tankarna på att skaffa mig dvärgkulor av sorten som står i ämnesraden.
    Nu till problemet med inredningen av akvariet.

    Har läst på att dom inte vill ha direkt genomsyn genom akvariet och en grotta/gömställe per fisk.

    Har gjort en första inredning i ett 54L kar som ser ut så här:

    - hela karet

    - vänstra delen

    - mitten-delen

    - högra delen



    Funkar denna inredning till 3-5 kulor? Har en "grotta" under varje rot och en byggd i sten.
    Behövs det mer växter?

    Skulle det gå att ha räkor med kulorna?Jag har förstått att denna art är fredligare än vanliga kulor men dom är ju förstås fortfarande kulor.
    Någon som har erfarenhet av att ha räkor med just denna art?

    Behöver väl egentligen ett bollplank att studs mina idéer emot.

    MvH
    Mikael
  • rocco
    • January 2012
    • 11

    #2
    Tjena!

    Fint inrett med gömställen.
    Det viktiga är att de kan bli lite avskärmade och inte se varandra hela tiden. De har en viss läggning likte alla kulor att "smyga" sig upp på varandra och andra invånare i akvariet och utdela små hugg/provsmaka. Det gjorde mina ganska ofta.
    Hade inte dem med räkor men du kan ju testa om de är ganska stora. Skulle inte tro att små nykläckta "räklingarna" klarar sig särskilt länge ens med dvärgkulor om det inte finns ordentligt med växter att gömma sig i. Alla kulor är fenomenala på att hitta minsta lilla sak i karet som är ätbart.
    Hivar du i räkor så räkna med lite svinn.

    Kommentar

    • Grottbert
      • November 2009
      • 340

      #3
      Tack för svaret

      Så mer växter i mitten att skärma av skulle vara att föredra?

      Jo, hade väl inga föreställningar om att ha en räkodling i samma kar som dom, mer en städpatrull som helst inte blir uppäten.
      Sniglar brukar ju gå döden till mötes vad jag förstått så var därför jag var inne på räkor.

      Kommentar

      • rocco
        • January 2012
        • 11

        #4
        Aldrig fel med en liten städpatrull .
        Har ett litet nanokar med cherryräkor samt en snigelodling till mina Fig. 8 kulor.
        Tror inte dvärgarna lämnar sniglarna ifred heller så du gör nog rätt i att testa några större räkor som kan smita undan lite lättare.

        Kommentar

        • Avendesora
          • October 2004
          • 179

          #5
          Jag hade körsbärsräkor ihop med mina ett tag men det funkade inte jättebra, de åt räklingarna. Och de åt upp äppelsnäckorna på fem centimeter...
          Är dock väldigt roliga fiskar och helt super på att äta skräpsnäckor.
          /Cattis

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Sv: Hjälp med kar till carinotetraodon travancoricus(dvärgkulor)

            Amanoräkor funkar bra som städare, även vuxna körsbär men de tar som redan sagts räklingar.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            Arbetssätt...