Endlicheri eller fjärilsfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulven89
    • May 2012
    • 71

    Endlicheri eller fjärilsfisk

    Hejsan.

    Möblerade om i mitt akvarium och fick lov att tömma ur vattnet så gott som helt och nu när jag fyllde upp det igen så la jag märke till att jag har yngel.. Dessa yngel är ca 3mm stora och är brunaktiga med sadlar över ryggen, jag vågar inte tro att det kan vara fengäddan Endlicheri eftersom den tydligen ska vara väldigt svårodlad men jag tycker att fjärilsfiskynglen borde se annorlunda ut än dessa.

    Är det någon som har koll på hur fjärilsynglen ser ut jämnfört med endlicheri.. har aldrig haft yngel på någon av dessa fiskar.

    Och är det någon som har koll på vad dom ska matas med och hur man kan se till att dom faktiskt blir stora nog.
    Jag tror inte dessa kommer klara sig länge då jag nyss haft i kranvatten och fengäddor är rätt känsliga för sådant men om vi leker med tanken att detta händer igen- hur gör jag då?

    //Karl.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Vare sig fengäddor eller fjärilsfiskar är lätta att odla vad jag förstår. Kanske kan man få en fingervisning av var de håller till? Fjärilsfiskar är ju ytfiskar, medan fengäddor håller till mest på botten, och jag förmodar att även deras yngel har en liknande orientering.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Ulven89
      • May 2012
      • 71

      #3
      Jo, precis.
      Dessa yngel är vid ytan just nu men med tanke på att jag fyllde på vatten och möblerade om så kan jag förstå om dom väljer ytan då det är det enda stället just nu med växter.

      Sen är det så att jag trodde också det var fjärilarna först då dom var vid ytan men då dessa yngel har lite fel färg och dessutom riktigt distinkta 'sadlar' över ryggen (vad jag kan se så ser de ut som fengäddor) och dom har nått rödare där gälarna ska sitta (då tänkte jag på dom yttre gälarna som är lätt rödfärgade.)

      Jag gick upp lite i varv då jag blev väldigt exalterad av att se yngel över huvudtaget i ett kar där jag aldrig trodde det skulle kunna bli nått! :P

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ok, ja, de yttre gälarna låter ju som fengäddor
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          I just got some eggs from one of our breeding pairs for the first time (got two breeding pairs). Have got 10eggs in a plastic container with a airpump, the rest fell down in the sand. What do we do now with the eggs? :confused:


          här är en länk till en lyckad odling av polypters ornatipinnis utav en svenska. D kanske kan hitta något matnyttigt där.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6
            Endlicheri eller fjärilsfisk

            Säker på att det inte är P. senegalus du har?

            Kommentar

            • Ulven89
              • May 2012
              • 71

              #7
              Tack för tipset!

              Mina fengäddor är Endlicheri, sandbruna med mörka sadlar över ryggen. Som sagt väldigt säker på att dom är Endlicheri!
              Dom sålde dom som endlicheri och bilderna på Endlicheri som finns i arkivet ser precis ut som mina.

              Jag börjar dock tveka på att dom är fengäddor och tror nu mer på att det är fjärilsfiskarna, då ynglen lever vid ytväxterna och inte på botten men det är kanske nått dom gör den första tiden?

              Ska googla lite på fjärilsfiskarnas yngel och hoppas jag kan få nått matnyttigt ur det!

              Kommentar

              • malfunkshun
                • September 2008
                • 394

                #8
                Fjärilsfisken hör ju till bentungorna som också är ett mycket primitivt släkte, så det är nog inte omöjligt att de också ha yttre gälar som yngel en tid.

                Kommentar

                Arbetssätt...