Malayan Freshwater Pipefish?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    Malayan Freshwater Pipefish?

    hej!

    Undrar om någon här har erfarenhet av sådana malaysiska kantnålar?

    //Rasmus
    /Rasmus
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    #2
    Hittade lite snabb fakta om dom. det verkar som dom kan vara knepiga med maten.. :/

    Tror jag försöker mig på Syngnathus pulchellus istället
    /Rasmus

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Om du odlar mycket levande foder eller har möjlighet att fånga levande foder så är de inte särskilt svåra. Om inte så undvik den här typen av fiskar.

      Kommentar

      • rasermusen
        • October 2011
        • 258

        #4
        Det är ju inte speciellt svårt att odla artemia om man kör glass-paket versionen ja

        Har kollat runt lite, dom verkar äta fryst artemia också. Kanske så kan man försöka vänja dom vid fryst smått foder. Annars är finns ju levande

        Skulle gärna vilja höra lite egna erfarenheter från folk också :P
        /Rasmus

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Jag talar utifrån egen erfarenhet av en Doryichthys-art (osäker på vilken) men de såldes som just "Malayan freshwater pipefish". Nykläckt artemia var för litet för dem att bry sig om och de åt heller inte grindalsmask, t.ex.. Däremot så åt de moina/dafnier och svarta mygglarver. Nykläckt artemia är bra men i längden så behöver du kunna variera det med något annat.

          Jag tror att man ska ha extremt mycket tur om man får dem att ta dött foder, faktiskt. Så som sagt, om du inte klarar av att tillhandahålla stora mängder levande foder så är det ingen större idé. Det finns ju mindre arter som t.ex. Enneacampus ansorgii som äter nykläckt artemia men även med dem så måste du kunna variera med annat.

          Kommentar

          Arbetssätt...