fengädda, gissa könet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulven89
    • May 2012
    • 71

    fengädda, gissa könet!

    Hejsan, jag har en fengädda polypterus endlicheri (om jag inte är ute å cyklar) jag är osäker på om det är en hona eller hane å nu äre så att jag har gjort i ordning ett 530l akvarium så nu vill jag köpa en till av det andra könet.
    Min frågar om någon har bilder på en hona å en hane så jag kan lära mig själv att se skillnaden.

    Ytterligare en fråga om öronålar, dessa har jag läst gillar en landdel där dom kan slingra sig upp på, är detta nått som nån har testat att ha en land del med tex mossa eller bara sand och har fengäddan samma behov?

    //Karl
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Lägg upp en bild på din så kan vi säga vad det är. Honorna har en kort och rundare analfena och hannarna har en lång och spetsig analfena.

    Angående ålen så skulle jag aldrig tro att den är i behöv av en landdel, dom andas luft så dom måste kunna komma upp till ytan för att andas, annars dör dom.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      stor/vid analfena = hane, smal fena = hona.. googla sexing polypterus.. google är din vän.. angående att odla dem kan du mer eller mindre glömma det.. om du nu skulle få upp dem till könsmogen storlek/ålder är det bara att öka värmen och be.. jag har av misstag fått ägg på senegalus och en tjej på mfk.se lyckades odla ornatopinnis.. de som odlar dem kör förmodligen hormoner..

      jag har aldrig sett en öronål med landdel, har aldrig hört talas om det och dessutom haft ett gäng..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #4
        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        stor/vid analfena = hane, smal fena = hona..
        Va det inte tvärt om? Jaja, antar att du vet det bättre än mig.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          När det gäller öron/pansarålen (som är en fengädda) i alla fall, så har hanen stor analfena (fler fenstrålar), medan honans analfena är som en smal pinne.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            Här är två bilder annars

            Kommentar

            • Ulven89
              • May 2012
              • 71

              #7
              Jag menade att jag ville höra om just fengäddan sen skrev jag lite otydligt om öronål men det är bra att veta hur det är med dem.
              Dock jag har kollat in google och fann inga bra bilder eller beskrivning och bilder, jag har försökt ta en bild men min fengädda vill inte vara modell är jag rädd..

              Men alltså öron åls hane = bred å vid analfena, hona = smal
              Fengädda hane = smal analfena, hona = bred å vid, korrekt? :P

              Kommentar

              • Ulven89
                • May 2012
                • 71

                #8
                Tack! Kan man alltså säga att hanar har en bred med lite spets å honor har ganska rak analfena?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ulven89
                  Jag menade att jag ville höra om just fengäddan sen skrev jag lite otydligt om öronål men det är bra att veta hur det är med dem.
                  Dock jag har kollat in google och fann inga bra bilder eller beskrivning och bilder, jag har försökt ta en bild men min fengädda vill inte vara modell är jag rädd..

                  Men alltså öron åls hane = bred å vid analfena, hona = smal
                  Fengädda hane = smal analfena, hona = bred å vid, korrekt? :P
                  Vad jag menade med att nämna pansarålen, som också är en fengädda, är att om den hanen har bred analfena, och honan smal, så är det troligtvis så även med andra fengäddor (det kan jag tänka mig i alla fall), det finns ett antal olika arter.

                  Just pansarålen har jag läst en artikel om nå´n som fått lek av den, och jag har själv haft en hane och en hona som ägnade sig åt vad jag misstänker var lekbeteende.
                  Senast redigerad av Shepard; 15 May 2012, 13:37.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Ulven89
                    • May 2012
                    • 71

                    #10
                    Nu har jag lyckats få en någorlunda bild!!




                    Bilderna kommer inte funka efter 2012-05-21 16:22 så ni vet! :P

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      skulle sätta min femma på en hona (ser ut som att det är lite storlek på den) men bilder där fenan är mot botten och inte fri kan ge fel intryck också.. som sagt.. googla female polypterus och male polypterus så behöver du inte vara raketkirurg för att lista ut detta..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Ulven89
                        • May 2012
                        • 71

                        #12
                        Jo raketkirurg behöver man vara! Dock var det inte honor som hade smalare analfenor? (Om man tänker på länkarna längre upp! :P)

                        Kommentar

                        • Auratusen
                          • March 2010
                          • 874

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ulven89
                          Jo raketkirurg behöver man vara! Dock var det inte honor som hade smalare analfenor? (Om man tänker på länkarna längre upp! :P)
                          Tycker att det är svårt att se när fenan ligger mot botten. Så jag säger ingenting än så länge.
                          Jag skickade ju två bilder längre upp i tråden där du kan se skillnad. Hanen har bredare och honan har smalare.

                          Senast redigerad av Auratusen; 20 May 2012, 09:42.

                          Kommentar

                          • Ulven89
                            • May 2012
                            • 71

                            #14
                            Ytterligare en fråga på ämnet.. om fengäddan inte är specielt gammal alltså ca 5-8 cm lång.. är den könsmogen då och kan man faktiskt se skillnad på analfenan så tidigt?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...