Tateurndina ocellicauda, vattenvärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    Tateurndina ocellicauda, vattenvärden?

    Haj!

    Tänkte sätta i några påfågelgobi i mitt nystartade lilla 40L kar, men är lite osäker på om jag borde ändra värdena lite. Ligger just nu på pH ca 7.5, kH 3 och gH 12. Jag har en snygg ihålig kalkstenssak liggande som kunde få plats, men blir det för hårt vatten för dessa då?
    Tanken är att de ska få bilda par och blir det gruff så har jag ett 150L kar de kan få flytta till.
    Lilla karet har vart igång i ca en vecka, hällde i en spann med filterbös från ett kar som varit igång i ca 3 år och stoppat i en hög växter och en 5-6 sandsnäckor. Ska sätta i ett par små firrar först och se vad dom tycker, så byter jag ut dom när gobisarna kommer. Nån som vet?
    "The trees move... do you not see it?"
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Som det står i Zoopets artbeskrivning så är det helt Ok med ett pH på 7.5.
    Kalk löser sig inte alls när pH ligger över 7,5-7,6 ¨så det är bara bra att ha i akvariet eftersom det buffrar vattnet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Såpass kommer jag ihåg från zoorf-kursen ja tänkte mest om det ställer till det vid odling? Läste att de lever i lite surare vatten, 6,9 ungefär, på en sida med. Men jag testar med stenen och ser hur det fungerar, så blir det lite mer gömställen med. I värsta fall borde det la gå bra att sänka lite försiktigt om det nu blir någon lek.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Det kan bli problem med att äggen inte kläcks men jag tror inte det.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #5
          Tackar!
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          Arbetssätt...