Hujeta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #16
    För den som vill fördjupa sig så ligger Varis revision av familjen från 1995 på nätet:

    Kommentar

    • Ciklidi
      • December 2011
      • 129

      #17
      Oj det var inte lite läsning det!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Helt korrekt C. beani är den stora och C. hujeta är den lilla.

        OK, tre meter kanske är att ta i. Jag vet inte om jag sett C. beani i akvarium, men jag gissar att de beter sig ungefär som lillebror. Om man då har ett stim på 4-5 fiskar på kanske 60-70 cm som håller sig i ytan och är lite smånervösa, åtminstone vid matning, och som lätt skadar nosen om den simmar mot en glasvägg, så behöver de en ganska avsevärd vattenyta. Ett akvarium 1,5m x 1,5m och 40 cm djupt borde ju räcka. Det blir bara 900 liter, men hur ofta ser man ett akvarium med dom proportionerna.

        Tillägg:

        Om man vill ha en av de större i familjen, så är ju Boulengerella mycket häftigare i utseende. Tycker jag.
        Sorry - tänkte fel. Trodde att du menade att hujetan behövde ett 3 meters akvarium, men du skrev ju tydligt att det var beani som du avsåg.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #19
          Ursprungligen postat av Ciklidi
          Så C.Hujeta är minst då med 20-30cm?
          Japp hujetan är minst (dessutom relativt lätt att få tag på). Har svårt att tro att den växer sig så mycket större än 25 cm.

          Kommentar

          • Ciklidi
            • December 2011
            • 129

            #20
            ok man kanske skulle införskaffa en sådan eller 2 då!

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #21
              Roligast med en grupp på 5 eller fler Men visst kan man göra med några få också. De är väldigt fredliga.

              Kommentar

              • Ciklidi
                • December 2011
                • 129

                #22
                Fredlig men rovig eller?
                Har det någon betydelse vilken könsfördelning det är på en sådan grupp och går det att avgöra kön på dom runt dm som säljs i affärerna?
                Hur stort akvarium behöver dom o.s.v.

                Kommentar

                • Ciklidi
                  • December 2011
                  • 129

                  #23
                  Jag hörde med Arken Zoo i Mora och dom ville ha 137Kr/st för hujeta!
                  Är det högt eller lågt pris för Hujeta på 8-9cm?

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #24
                    Jag har beställt 4 små (5-8cm) kommer hem på Onsdag eller Torsdag. Tänkte de skulle få gå och växa på sej ett tag i 300 litern.....visst skulle det fungera tills de har blivit större ?? har för mej att jag har hört att det ska gå bra, om jag bara flyttar dem till större sedan ??
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Ciklidi
                      • December 2011
                      • 129

                      #25
                      Ja blir dom inte större än så är det lugnt!

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ciklidi
                        ... går det att avgöra kön på dom runt dm som säljs i affärerna?
                        Ja, formen på analfenan är ganska olika, stor och bågformad (hanar) eller något mindre och mer trekantig (honor)

                        Kommentar

                        • Auratusen
                          • March 2010
                          • 874

                          #27
                          Ja, dom är fredliga, men rovgiriga. Tvekar inte att smaka på fisk som är mindre än dom själva. Min minsta på 9 cm försökte käka en p-bass på 7 cm.

                          135 kr/st är inte så farligt dyrt. Standardpris.
                          Jag köpte mig 5 st för 75 kr/st och de var 14-15 cm. Dock har det stället väldigt mycket special-priser. Så det blev 50% billigare.

                          Förutom analfenan, så är honorna mycker rundare till kroppsformen än hanar.
                          Spelar heller ingen roll vad det är för könsfördelning.

                          Jag tycker att man kan köra Hujeta i relativt små akvarium.
                          Körde med 7 st på 9-15 cm i ett 240 l. Funkade kanon. Bara de har simyta, så är de inga problem.
                          Senast redigerad av Auratusen; 30 January 2012, 22:41.

                          Kommentar

                          • Ciklidi
                            • December 2011
                            • 129

                            #28
                            okej!
                            Jag hörde att dom tog 79:- för Hujetan i Sundsvall som orginalpris.
                            Finns det någon sim odlar på dom så man kan köpa av odlaren direkt kanske?

                            Kommentar

                            • Auratusen
                              • March 2010
                              • 874

                              #29
                              Det är inte många som odlar på dom. Har inte hört att någon fått lek på dom här i Sverige. Det finns väl säkert någon/några som fått det.
                              Det går. Men det är inte det lättaste. Har läst lite artiklar på nätet om det. Men det är inte så mycket som är dokumenterat om deras lek och om att odla dom.

                              Kommentar

                              • Ciklidi
                                • December 2011
                                • 129

                                #30
                                Ok då var det försöket kört redan infrån start då.
                                Får höra vad min lokala affär vill ha om han tar hem åt mig!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...