Hujeta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidi
    • December 2011
    • 129

    Hujeta

    Är det någon som känner till om det fins någon Hujeta som bara blir 30-35cm?
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    #2
    http://seriouslyfish.com/profile.php...=hujeta&id=944 den verkar bara bli 20-25cm
    /Rasmus

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      C. hujeta är minst i familjen

      http://www.fishbase.tw/identificatio...e=104&areacode=

      Nu misstänker jag att några Boulengerella-arter blir större än i listan. Jag antar att längderna är baserade på museiexemplar, och vid sådan insamling undviker man ofta de största exemplaren för att det är dyrt och besvärligt att få hem dem.

      Kommentar

      • Ciklidi
        • December 2011
        • 129

        #4
        Någon som vet om det går att få tag på Ctenolucius beani och om någon som haft den?

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Har en grupp med C. hujeta. Dom är 15-16 cm långa.
          De växer rikigt långsamt. Dom har kanske vuxit 1 cm på 1½ år. Och det är ändå på pellets.

          Kommentar

          • Ciklidi
            • December 2011
            • 129

            #6
            Oj det var långsamt!
            Men vist är det dom som blir runt 100cm?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Ciklidi
              Oj det var långsamt!
              Men vist är det dom som blir runt 100cm?
              I Zoopets artbeskrivning så står det 70 cm som normal max.storlek
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Ursprungligen postat av Ciklidi
                Oj det var långsamt!
                Men vist är det dom som blir runt 100cm?
                Nej, om du tittar på min länk så ser du att de blir ca 23 cm + stjärtfena

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ciklidi
                  Någon som vet om det går att få tag på Ctenolucius beani och om någon som haft den?
                  Du behöver ett akvarium på minst 3 meter!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Nej, om du tittar på min länk så ser du att de blir ca 23 cm + stjärtfena
                    Är det olika arter som säljs under det namnet då - när jag kollade runt så ansåg de flesta förutom Fishbase att den blir en bra bit över 50 cm
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Kjell, C. hujeta och C. beani är väldigt lika, förutom storleken. Så stora ex som 70 cm måste ha varit felbestämda. Men jag är inte förvånad om du hittat uppgiften någonstans. C. beani har oftast ett antal längsband och C. hujeta saknar oftast längsband. För en säker artbestämning måste man antingen veta fyndlokal, eller röntga fisken!

                      Kommentar

                      • Ciklidi
                        • December 2011
                        • 129

                        #12
                        Något akvarie på 3 meter har inte jag så då är det bara att lägga ner projektet!

                        Kommentar

                        • Ciklidi
                          • December 2011
                          • 129

                          #13
                          Så C.Hujeta är minst då med 20-30cm?

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                            Kjell, C. hujeta och C. beani är väldigt lika, förutom storleken. Så stora ex som 70 cm måste ha varit felbestämda. Men jag är inte förvånad om du hittat uppgiften någonstans. C. beani har oftast ett antal längsband och C. hujeta saknar oftast längsband. För en säker artbestämning måste man antingen veta fyndlokal, eller röntga fisken!
                            Intressant i t.ex. Baenschs Atlas står det att det är beani som är den som blir stor, medan hujetan är den "lilla"

                            Såg förresten nu att det i ZP artbeskrivningen också står

                            Visserligen anges artens max.storlek till 70 cm men detta är ifrågasatt och i akvarium blir den nästan aldrig längre än 25 cm.
                            En undran till - varför måste de ha ett 3meters akvarium
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Helt korrekt C. beani är den stora och C. hujeta är den lilla.

                              OK, tre meter kanske är att ta i. Jag vet inte om jag sett C. beani i akvarium, men jag gissar att de beter sig ungefär som lillebror. Om man då har ett stim på 4-5 fiskar på kanske 60-70 cm som håller sig i ytan och är lite smånervösa, åtminstone vid matning, och som lätt skadar nosen om den simmar mot en glasvägg, så behöver de en ganska avsevärd vattenyta. Ett akvarium 1,5m x 1,5m och 40 cm djupt borde ju räcka. Det blir bara 900 liter, men hur ofta ser man ett akvarium med dom proportionerna.

                              Tillägg:

                              Om man vill ha en av de större i familjen, så är ju Boulengerella mycket häftigare i utseende. Tycker jag.
                              Senast redigerad av Erik Åhlander; 29 January 2012, 13:59. Anledning: Tillägg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...