matvägrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carina_
    • August 2010
    • 207

    matvägrar

    Jag har köpt en ormhuvuds fisk regnbåge och han matvägrar fasten han får vita mygglarver.
    Har ni någon erfarenhet om fiskar som matvägrar?
    Han flytta hem till mig förra veckan och jag har inte sett honom äta sedan dess.
    Jag vill verkligen att han skall trivas men vet inte hur jag skall få i honom mat.
    Men han har en lite rund mage så han ser inte jätte mager ut.
    Och det är första gången jag har en sådan hära fisk så jag har ingen erfarenhet alls har bara haft "vanliga" fiskar innan o räkor men jag blev kär i honom i djuraffären o varken priset eller storleken skrämde mig så han fick följa med hem. Nu är han ca 10 cm men kan bli upp till 20 cm.
    Och han har en grotta och mycket växter o rätt värme i karet så allt det stämmer för honom.
  • Fishya
    • November 2009
    • 43

    #2
    Det kan hända att du behövder "trigga" igång jaktinstinkten för att han ska äta. Pröva att försöka få maten att röra sig mer och se om han vill ta den då.
    Du kan ju också prova andra foder av nått slag om du vill.
    Det kan ju också vara så att han har drabbats av någon sjukdom, jag föreslår att du kollar så gott det går på nätet och se om du hittar information om matvanor och hur fisken som art ska behandlas.


    MVH Felix
    Senast redigerad av Fishya; 03 December 2011, 19:01. Anledning: Kom på en sak

    Kommentar

    • Carina_
      • August 2010
      • 207

      #3
      Prövade igår och han verkade lite mera intreserad =) så skall göra ett nytt försök ikväll när ja g kommer hem från jobbet.
      Igår när jag städade karet o hade vattenbyte så tyckte jag att en fisk saknades så kan vara så att han har ätit en levande o därför han inte är jätte hungrig eller så har bara fisken gömt sig
      Tror inte han är sjuk har kollat runt lite här på sjukdomar och hittar inget som passar så hoppas att det inte är så.

      Men han verkar "nappa" mera på jakten tack för rådet =) Mvh Carina

      Kommentar

      • Fishya
        • November 2009
        • 43

        #4
        Vad bra att det går åt rätt håll iallafall.
        Har du prövat igen med att mata?

        Kommentar

        • Berserken
          • December 2005
          • 472

          #5
          Har sett en liten sån i action ca 5-6cm den sluka en guppi rätt snabbt

          Kommentar

          • Carina_
            • August 2010
            • 207

            #6
            Tyverr äter han inte nu heller. Finns det något godare än vita larver? För det står att han äter fryst mat med undra hur länge han kan vara mätt om han ätit upp en fisk?

            Kommentar

            • Fishya
              • November 2009
              • 43

              #7
              Hej igen!
              Kolla på den här snubben när han matar sin ormhuvudsfisk!
              10 inch long snakehead shredding goldfish in a 55 gal tank. very cool!!!

              Jag tycker dock att så som han gör är väldigt fel och detta tror jag är förbjudet i Sverige.
              NU förstårdu verkligen vad jag menar med att "trigga" igång jaktinstinkten.

              MVH

              Kommentar

              • Carina_
                • August 2010
                • 207

                #8
                Berserken, oj då då var nog inte min lilla fisk inte någon svår match för min om han åt den då han är större.

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Prova att skala en räka och dela upp den i små bitar.

                  Kommentar

                  • Carina_
                    • August 2010
                    • 207

                    #10
                    Nä ush vad hemskt hoppas inte min gör så vad elakt! Men min är ju mindre o det står att han e lite snäll. Undra om min måste flytta för det vill jag inte se live.

                    Kommentar

                    • Carina_
                      • August 2010
                      • 207

                      #11
                      Ok dum fråga men vad är levande foder då? För jag kommer aldrig göra så i hela mitt liv. Hum skulle blivit goldmedlem först o sedan köpt fisk o inte impulsshoppa en snygging.
                      Och vad räknas till stor fisk cm mässigt?
                      Hum jag hoppas inte han ger sig på anticrusar. Men just nu simmar han fort som bara den o slår i vattnet så katten sitter som klistrad under karet
                      Tack skall köpa räkor i morgon o pröva med det o se om det duger

                      Kommentar

                      • Carina_
                        • August 2010
                        • 207

                        #12
                        det går inget vidare Lucifer matvägrar även på räkan och mitt försök till att trigga jaktinstinkten han hoppasde nästan ur karet när jag försökte.
                        Dock är mina andra firrar mätta o glada herre gud får nog inte mata dem nu på någon dag för de har verkligen stoppat i sig nu.
                        Men han måste väl snart börja äta? Han är la inte så korkad att han svälter sig själv?

                        Hur ofta kan man mata med larver o räkor?
                        vill inte övermata dem o starta dåliga värden i karet med för då får jag tuppjuck.

                        Tacksam för svar då jag e orolig för han och inte fick jag lämna tebaks han till affären så jag måste kunna lösa det så att han inte dör för mig!

                        Kommentar

                        • Fishya
                          • November 2009
                          • 43

                          #13
                          Det kanske fanns en anledning att du inte fick lämna tillbaka honom!
                          Jag vet inte hur ofta en sådan fisk ska ha mat, vissa stora fiskar kan vänta ett tag innan de äter igen men han borde äta nu tycker jag.
                          Larver och räkor kan man mata med kanske, var tredje dag eller så. jag har ju bara småfisk så jag brukar mata med det varje-varannan dag.
                          Fast en sådan stor fisk som du har vet jag faktiskt inte. Men 1 sak är säker, mata absolut inte för mycket.
                          Hur verkar han vara annars? Verkar han vara sjuk och stressad eller ser han frisk ut?
                          Hur länge sedan var det han käkade senast?
                          Om han verkar pigg och så så borde det inte vara någon fara. Innan han skulle dö av svällt så tror jag att man skulle se att han verkar vara mager isåfall.
                          Du sa att han nästan hoppade ut vid försök till matning? Han kanske ville åt matbiten, i så fall får du inte göra det FÖR svårt för honom så att nått sådant krävs
                          OM du vill ha lite hjälp från någon som kan det här kan du alltid ringa din zoohandlare och fråga eller hitta någon mer än jag som är villig att göra allt för att hjälpa dig med honom.

                          Lycka till! MVH

                          Kommentar

                          • Fishya
                            • November 2009
                            • 43

                            #14
                            Storfisk, enligt mig är nog runt 15 cm och uppåt.
                            Levande foder är foder som lever när fisken äter det.

                            Kommentar

                            • pikachu

                              • December 2007
                              • 1189

                              #15
                              Ursprungligen postat av Fishya
                              Hej igen!
                              Kolla på den här snubben när han matar sin ormhuvudsfisk!
                              10 inch long snakehead shredding goldfish in a 55 gal tank. very cool!!!

                              Jag tycker dock att så som han gör är väldigt fel och detta tror jag är förbjudet i Sverige.
                              NU förstårdu verkligen vad jag menar med att "trigga" igång jaktinstinkten.

                              MVH
                              Vad är det du tycker att han gör fel?
                              Matar med sin ormhuvudfisk med guldfiskar?
                              Vad jag vet så är det inte det minsta förbjudet i svergie och dessutom så händer sånt i naturen med..
                              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...