Min nyaste fisk... Vet inte om den äter tillräckligt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    Min nyaste fisk... Vet inte om den äter tillräckligt...

    Har införskaffat mig en liten Black Ghost, men då jag knappt ser den så vet jag inte om den äter tillräckligt, vet inte ens vart den brukar gömma sig(har för många gömställen). När jag väl ser den brukar jag skynda mig att försöka mata den ungefär vart den befinner sig men den verkar inte se, känna vart maten är, vilket slutar med att mina andra fiskar hinner ge sig på maten.. Tips uppskattas! =)
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Det är ett nattdjur, som så småningom kan vänjas vid att komma fram och äta även när det är ljust, men det kan ta månader/år. Mata den när ljuset är släkt om du vill vara säker på att den får mat. Även om den inte ser särskilt bra, har den inga problem att hitta maten. De är synnerligen territoriella, så försök inte ha fler än en om akvariet är mindre än 500 liter. De slåss i mörkret. Tänk på ett den kan bli ca en halvmeter, lite beroende på art. Det finns troligen tjogtalet arter varav de flesta är obeskrivna. Alla säljs som Apteronotus albifrons, en art som möjligen bara finns i Surinam och närliggande områden.

    Det är bra att du har många gömställen. Åtminstone en del arter trivs bland tjocka lager stora flytväxter som bildar flytande öar i naturen.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det foder som de och även andra fiskar föredrar är röda mygglarver.
      Ett bra foder för att få igång fiskar som är trixiga i maten, men kanske inte det mest optimala i näringsinnehåll och kan även vara allergiframkallande för människa, men det är en fundering du får ta ställning till själv.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Diozz88
        • September 2011
        • 341

        #4
        akvariet e ingen större fara med än så länge, kommer dock att bygga/köpa ett kar på minst 800 liter innan jul(tidig julklapp till mig sj =D)

        Mina firrar får en väldigt blandad diet som bla innehåller röda mygg då dom älskar det.. Står även varannan morgon och hackar räkor för hand, vilket också gillas skarpt men även en massa andra olika godsaker. De fullkomligt älskar diskus granulat vilket de får som basföda då de ratar flytande pellets... Började med granulaten när en av dem stod på yngel för att hon vaktade så hårt..

        Matar även när det är mörkt..=) Men de andra fiskarna verkar inte ha nå problem att hitta maten de heller då.... :/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Som det står i artbeskrivningen så är levandefoder att rekommendera åtminstone till en början sedan kan man säkert börja försöka med annat. Så levande röda eller vita mygglarver, artemia etc. kan vara ett lämpligt foder att få igång dom med.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...