Korsning av rockor i Thailand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Korsning av rockor i Thailand

    Hmm, kollar på ett program på National Geographic Wild, om stora fiskar i Thailand, där de besökte ett ställe där en kille odlar sydamerikanska sötvattensrockor (bl.a motoro) i stora tankar, och han sa att de korsar olika arter av rockor för att få fram nya sorter, om jag förstod rätt. Kanske ska man vara försiktig när man köper rockor som är odlade i Thailand då, och inte vara hundra på att det är äkta motoro t.ex...
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Äkta och äkta.. hybriderna är oftast snyggare än de rasrena.. köper du motoro och får något annat blir du oftast glad.. detta är ett ickeproblem mest bland de billigare rockorna eftersom få odlare vill pissa ner sin egen genpool - pengar genom att blanda säg hystrixXituaiba.. varför blanda en art som ensam kostar 30 000 med en som ger 500 spänn och därmed själv torska pengar.. sitter på telefonen och orkar inte utveckla men tar det sen om ingen hinner före..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Ett vanligt problem ínom MFK, inte bara rockor är okey att korsa enligt dem. Även större ciklider korsas hej villt
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Det är väl knappast ett problem unikt för mfk vilket jag inte heller skulle säga att rockodlarna tillhör.. med tanke på hur många som odlar rockor och hur många som odlar guppy tror jag nog att man får leta mer efter rasrena guppy.. och vad har vi sagt om att använda mfk som ett samlingsnamn? Bara för att jag tycker att du är en idiot betyder väl inte det att hannesc är en idiot även om ni båda är akvarister som sagt.. utvecklar mer sen..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          woopwoop..

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Guy Palm
            Ett vanligt problem ínom MFK, inte bara rockor är okey att korsa enligt dem. Även större ciklider korsas hej villt
            Måhända är det OK att skriva negativt om Zoopet på en del andra forum. Jag tycker dock att det är en feg stil så kritik mot andra forum hör därför inte hemma på Zoopet. Gör det istället på plats (dvs i forumet ifråga).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Animaniac
              Hmm, kollar på ett program på National Geographic Wild, om stora fiskar i Thailand, där de besökte ett ställe där en kille odlar sydamerikanska sötvattensrockor (bl.a motoro) i stora tankar, och han sa att de korsar olika arter av rockor för att få fram nya sorter, om jag förstod rätt. Kanske ska man vara försiktig när man köper rockor som är odlade i Thailand då, och inte vara hundra på att det är äkta motoro t.ex...
              Detta att nu rockor börjat odlas i främst Asien (även på andra ställen) var faktiskt en av de saker som CITES tog upp i sin rapport över vad exportstoppet från Brasilien hade fått för negativa konsekvenser. I sin förlängning skulle det ju innebära mindre med arbetstillfällen i regnskogsområden Brasilien, vilket i sin tur ledde till att folk inte kan bo kvar i dessa områden och att regnskogen istället avverkas då värdet av ett bevarande minskar.

              Dock så var de inte specifikt kritiska mot att det drogs fram korsningar utan mer mot att det överhuvudtaget odlades
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Måhända är det OK att skriva negativt om Zoopet på en del andra forum. Jag tycker dock att det är en feg stil så kritik mot andra forum hör därför inte hemma på Zoopet. Gör det istället på plats (dvs i forumet ifråga).
                Ska tillägga på detta att zoopet ofta kritiserats men inte zoopet marknadsdel av hobby typ "räkor/guppy/valfri fisk är bögig höhöhö" utan i sådana fall "vi vill absolut inte bli som zoopet".. stort Kjell, man tackar.. och vem som helst är välkommen över och ta reda på vad vi gör, även för att ge kritik..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  Ska tillägga på detta att zoopet ofta kritiserats men inte zoopet marknadsdel av hobby typ "räkor/guppy/valfri fisk är bögig höhöhö" utan i sådana fall "vi vill absolut inte bli som zoopet".. stort Kjell, man tackar.. och vem som helst är välkommen över och ta reda på vad vi gör, även för att ge kritik..
                  Jag nämnde absolut inte något specifikt forum i mitt inlägg. Dock så står jag för att det är jäkligt dålig stil att kristisera andra forum i ett forum och jag har noll i respekt för dessa forum. Det är ynkedom som i alla fall inte hör hemma på Zoopet - vill man göra det i sandlådor i andras forum så gör det - men inte här.

                  Nog diskuterat om detta - håll er till ämnet (gäller alla) - dvs den fråga som Animaniac tog upp i sitt första inlägg.
                  Har ni inget att säga om det - håll tyst. Alla andra inlägg kommer att deletas i denna tråd.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...