7 Channayngel hemma i provisorisk balja i väntan..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    7 Channayngel hemma i provisorisk balja i väntan..

    ..på att jag ska bygga färdigt 720-tanken.

    Var hos Finn (som ju finns här på Zoopet) igår och besökte hans Channa-garage. Lämnade så småningom med 7 yngel som jag tänkte låta para ut sig - förhoppningsvis i två par - och få bo i stora 720:t som jag håller på att bygga ihop som bäst.

    Mycket utrymme för fiskar som inte blir större än 20-25 cm, så jag hoppas på att de ska kunna känna sig trygga nog att leka så småningom.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Lycka till. Vad är det för Channor du har köpt?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Lycka till. Vad är det för Channor du har köpt?
      - Tack Kjell

      Hmm...*här rodnar jag klädsamt en smula*..jag är lite osäker på vad det till slut mynnade ut i eftersom vi diskuterade fram o tillbaka olika arter/varianter, men jag TROR det blev tropisk Limbata till slut. Jag kunde haft uppemot 45 cm´s individer iof eftersom det bara då skulle handla om ett par i 720 liter, men då jag inte kyler min tank på sommaren så passar det bättre med en tropisk art.

      Jag kommer använda mig av en 54W PowerLED-ramp och på så vis försöka få till solstrimmor snarare än flödande ljus av lysrörs-typ. Detta med flytväxter som filtrerar ljusflödet en aning eftersom det är så kraftiga spottar.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag tycker också det är trevligare att ha många fiskar än att bara ha ett par så jag tycker att du gjorde ett korrekt val.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Jag tycker också det är trevligare att ha många fiskar än att bara ha ett par så jag tycker att du gjorde ett korrekt val.
          - Jag också, och vi får se vad som kommer ut av 7 yngel. Jag hoppas på två par (tre par vore riktigt optimistiskt) som inte mördar varandra. De har två meter att dela på även om de är mordiska gentemot artfränder när de väl parat ut.

          Kommentar

          • Parachanna
            • October 2010
            • 77

            #6
            Då hoppar jag in och säger att det är en Channa limbata/gachua från Malaysia. Handelsnamnet var 'Malayan jet black'.
            Det är en ganska aggressiv Channa som blir mellan 16-20cm och lättlekt om man ger den rätt förutsättningar. Ett 720lit kar blir bra om man vill husera mer en ett par av denna Channa. Lycka till med valet av en underbar fiskart
            Pilgiftsgrodor

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av Parachanna
              Då hoppar jag in och säger att det är en Channa limbata/gachua från Malaysia. Handelsnamnet var 'Malayan jet black'.
              Det är en ganska aggressiv Channa som blir mellan 16-20cm och lättlekt om man ger den rätt förutsättningar. Ett 720lit kar blir bra om man vill husera mer en ett par av denna Channa. Lycka till med valet av en underbar fiskart
              - Tackar o niger vackert : )

              Känns bra att höra från en Channaguru.

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Jag skjuter in en fråga - hur går det om Channaparet blir förälskade och skaffar en massa småttingar? Om man låter dem gå i samma kar....blir de avrättade till slut då, eller blir det en stor o glad familj?

                Kommentar

                • Parachanna
                  • October 2010
                  • 77

                  #9
                  Channa paret är riktigt bra föräldrar och tar hand om sina småttingar. Dom små kan gå med sina föräldrar tills dom är ca:4-5cm.
                  Pilgiftsgrodor

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    haha, vanligtvis hade jag yttrat mig här men eftersom parachanna redan tittat hit vet du vad du behöver veta.. haha
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Ursprungligen postat av Parachanna
                      Channa paret är riktigt bra föräldrar och tar hand om sina småttingar. Dom små kan gå med sina föräldrar tills dom är ca:4-5cm.
                      - Ja jag har förstått det, men jag tänker på vad som händer om de är kvar efter de där 4-5 centimetrarna...är de lika bra föräldrar då, eller betraktas avkomman som fiender då?

                      Kommentar

                      • Parachanna
                        • October 2010
                        • 77

                        #12
                        Det kan gå bra tills dom blir könsmogna men det är en aggressiv Channa så jag hade inte chansat. Mina yngel som går med föräldrar är ca: 3cm och jag plockar bort dom snart.
                        Pilgiftsgrodor

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          De små gynnarna verkar åtminstone må bra i sin nuvarande - temporära - miljö i form av en större, halvt genomskinlig, plastback. Ett litet innefilter, en stor sten perforerad med många hål, flytväxter, och grovt svart grus som botten.

                          När jag dumpade en centimeter stor frysbit av blodmask, var de genast på hugget : )

                          Finn - hur ofta och mycket matar man egentligen såna här små filurer? Jag har bara haft vuxna Bleheris tidigare.

                          Kommentar

                          • Parachanna
                            • October 2010
                            • 77

                            #14
                            En till två gånger om dagen blir bra. Det viktigaste är att dom blir runda om magen efter matning. När dom blivit ca: 8cm går du ner till två till tre gånger i veckan.
                            Pilgiftsgrodor

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #15
                              Ursprungligen postat av Parachanna
                              En till två gånger om dagen blir bra. Det viktigaste är att dom blir runda om magen efter matning. När dom blivit ca: 8cm går du ner till två till tre gånger i veckan.
                              - Jag matar dem med frysta röda mygglarver nu. Om jag förstått saken rätt så är nackdelen med just röda sådana att de är allergiframkallande för människor, men inte är dåliga för fiskar....eller?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...