Channa bleheri fakta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna93
    • May 2010
    • 62

    Channa bleheri fakta?

    Hej jag tänkte in skaffa mig 2st channa bleheri men jag tycker dom var himla dyra 600kr för 2se är det billigt eller dyrt enligt er? och vad ska jag börja mata dom med? mygglarver och små räkbitar hade jag tänk mig funkar det? och finns det riska att dom blir uppkäkade av mina guldfiskar?

    Jag har funderar i några dager och jag gillar verkligen denna fisk men mamma skulle döda mig om hon fick veta att jag köpt 2st fiskar för 600kr. Så vad tycker ni att jag ska göra jag gillar verkligen dom och jag satsar på ovanliga fiskar i mitt kar men ska in skaffa ett större. Men snälla hjälp vad tycker ni jag ska göra?
  • joelvuo
    • September 2009
    • 771

    #2
    Såg på din profil att du har ett 150L akvarium, det är alldeles för litet för två, till och med för litet för en Channa Bleheri om du vill att fisken ska trivas och utvecklas som den ska. Priset verkade vara lite högt, här kostar dom 175kr styck.

    Välj hellre någon annan fisk som passar i 150L eller så köper du ett större kar, jag röstar på det senare

    Lycka till!

    Kommentar

    • Anna93
      • May 2010
      • 62

      #3
      Ursprungligen postat av joelvuo
      Såg på din profil att du har ett 150L akvarium, det är alldeles för litet för två, till och med för litet för en Channa Bleheri om du vill att fisken ska trivas och utvecklas som den ska. Priset verkade vara lite högt, här kostar dom 175kr styck.

      Välj hellre någon annan fisk som passar i 150L eller så köper du ett större kar, jag röstar på det senare

      Lycka till!

      Ja men jag funderar på att köpa större men hur stort skulle du säga då? och var bor du? eftersom dom är så billiga hos dig? jag bor i dalarna Malung jag hade tänkt byta upp mig om nått år när mina praktisar börjar växa men vad skulle du rekommendera nu? funderar på 250-350L just nu men när jag har råd ska jag in skaffa ett 720L och ett 400L. Så villken storlek ska jag ha tycker du för att ha guldisar och Channa bleheri? eller vad skulle du säga att bleheri minst skulle ha? en fråga till om man skulle ha bleheri om mina 2 guldfiskar tillsammans går det? kan dom ha samma temperatur rung 20?

      Kommentar

      • joelvuo
        • September 2009
        • 771

        #4
        Ursprungligen postat av Anna93
        Ja men jag funderar på att köpa större men hur stort skulle du säga då? och var bor du? eftersom dom är så billiga hos dig? jag bor i dalarna Malung jag hade tänkt byta upp mig om nått år när mina praktisar börjar växa men vad skulle du rekommendera nu? funderar på 250-350L just nu men när jag har råd ska jag in skaffa ett 720L och ett 400L. Så villken storlek ska jag ha tycker du för att ha guldisar och Channa bleheri? eller vad skulle du säga att bleheri minst skulle ha? en fråga till om man skulle ha bleheri om mina 2 guldfiskar tillsammans går det? kan dom ha samma temperatur rung 20?
        Tycker att du borde satsa på ett 450L eller ett 540L kanske? (L150xD60xH50 eller 150x60x60) Channorna vill gärna ha en kallare period under året, det är väl främst om man vill få dom att leka man ska ha kall temperatur. Annars tror jag att man ska ha drygt 24° till dom.

        Men jag tror att Channorna vill ha ett ganska långt och djupt akvarium, med en höjd på kanske 40cm? Beställ ett L200xD70xH40, det hade varit gryyymt!

        Ha det!

        Kommentar

        • Anna93
          • May 2010
          • 62

          #5
          Ursprungligen postat av joelvuo
          Tycker att du borde satsa på ett 450L eller ett 540L kanske? (L150xD60xH50 eller 150x60x60) Channorna vill gärna ha en kallare period under året, det är väl främst om man vill få dom att leka man ska ha kall temperatur. Annars tror jag att man ska ha drygt 24° till dom.

          Men jag tror att Channorna vill ha ett ganska långt och djupt akvarium, med en höjd på kanske 40cm? Beställ ett L200xD70xH40, det hade varit gryyymt!

          Ha det!

          ja men du vet jag e 16år och har inte hur mycket pengar som helst. Så har inte råd det kostar ju lätt över 5000kr och jag ska jobba i sommar men dom pengarna behöver jag. Men kan kanske kan köpa ett på 400-500L om jag jobbar i våra zoo butik så att jag kan jobba av det för dom har ett som är 60cm djup och jag älskar det men jag har inte pengarna och så ska jag ha råd men en pump till det också

          du kolla det här


          vad tycker du om det är det itne rätt så billigt för ett 400L men alla tillbehör?
          Senast redigerad av Anna93; 05 May 2010, 12:38.

          Kommentar

          • Keibo
            • November 2008
            • 468

            #6
            375literskar i aluminium brukar ligga på 1500kr då de ligger ute till ett bra pris på blocket och liknande. Köpte mitt 720L för en summa liknande den annonsen du länkade till och då ingick en back to nature bakgrund. Skaffa antingen ett stort ytterfilter eller ett enormt innerfilter om du ska ha guldfiskar då de skitar ned en del.
            Mvh. Peter

            500L - Pelarakvarium

            1500L - Under förändring

            Kommentar

            • joelvuo
              • September 2009
              • 771

              #7
              Ursprungligen postat av Anna93
              ja men du vet jag e 16år och har inte hur mycket pengar som helst. Så har inte råd det kostar ju lätt över 5000kr och jag ska jobba i sommar men dom pengarna behöver jag. Men kan kanske kan köpa ett på 400-500L om jag jobbar i våra zoo butik så att jag kan jobba av det för dom har ett som är 60cm djup och jag älskar det men jag har inte pengarna och så ska jag ha råd men en pump till det också

              du kolla det här


              vad tycker du om det är det itne rätt så billigt för ett 400L men alla tillbehör?
              Inte billigt, dyrt och skabbigt snarare

              Det finns billiga akvarium, det kan löna sig att fara iväg och köpa ett lite längre bort

              Jag är också 93:a, men har ett 540L. Det kostade 1500:- med allting förutom pumpen och jag vet att det finns billigare, men jag måste åka drygt 30 mil för att köpa i så fall.

              Lycka till!


              Billigare, finare och större
              Senast redigerad av joelvuo; 05 May 2010, 23:17.

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                I artbeskrivningarna här på zoopet föreslås 160 liter och just dessa är ganska lugna och förhållandevis små. Beroende på vad du ska ha mer så tycker jag 150 liter ska räcka. Läs på ordentlligt dock. De kan hoppa, kräver mycket växter särskilt flytväxter. Byt inte vatten för ofta enligt experterna.osv
                Checking out...

                Kommentar

                • DjTommy
                  • October 2008
                  • 321

                  #9
                  Jag har haft mina i mitt 170 liters och det har fungerat perfekt. Som Dre säger så hoppar dom, och det väldigt gärna. Se till att det är tätt överallt för dom hittar minsta hål. Jag hade glömt täta ett foderhål och blev av med en väldigt fort innan jag hann se mitt misstag. I övrigt så är det väldigt trevliga fiskar som är roliga att studera. 300:-/st är lite väl dyrt, kolla runt lite om det är någon annan butik som kan ge dig bättre pris.
                  54 liter BB
                  96 liter Dagis
                  375 liter Malawi

                  Kommentar

                  • Anna93
                    • May 2010
                    • 62

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dre
                    I artbeskrivningarna här på zoopet föreslås 160 liter och just dessa är ganska lugna och förhållandevis små. Beroende på vad du ska ha mer så tycker jag 150 liter ska räcka. Läs på ordentlligt dock. De kan hoppa, kräver mycket växter särskilt flytväxter. Byt inte vatten för ofta enligt experterna.osv
                    ok tack för det då vet jag ja jag har läst på rätt så mycket om dom så jag vet men jag måste hitta dom på ett billigare ställe

                    Kommentar

                    • Anna93
                      • May 2010
                      • 62

                      #11
                      Ursprungligen postat av DjTommy
                      Jag har haft mina i mitt 170 liters och det har fungerat perfekt. Som Dre säger så hoppar dom, och det väldigt gärna. Se till att det är tätt överallt för dom hittar minsta hål. Jag hade glömt täta ett foderhål och blev av med en väldigt fort innan jag hann se mitt misstag. I övrigt så är det väldigt trevliga fiskar som är roliga att studera. 300:-/st är lite väl dyrt, kolla runt lite om det är någon annan butik som kan ge dig bättre pris.

                      ok ja då kanske jag kan ha dom i mitt kar nu men måste kanske skaffa flytväxter då men ska kolla om jag hittar dom billigare för då slår jag till

                      Kommentar

                      • DjTommy
                        • October 2008
                        • 321

                        #12
                        Ja det ska fungera bra. Lycka till och glöm inte att hålla tätt.
                        54 liter BB
                        96 liter Dagis
                        375 liter Malawi

                        Kommentar

                        • Anna93
                          • May 2010
                          • 62

                          #13
                          Ursprungligen postat av DjTommy
                          Ja det ska fungera bra. Lycka till och glöm inte att hålla tätt.

                          tack då ska jag nog in skaffa 2st såna man måste höra med våran zoo affär varför dom är så dyra där det kanske är det företag som han beställer dom från för han har inte beställt dom en. Men blir det för mycket med en öronål också? den är ju mest nere på botten och far rund så den är ju inte i deras sim bana eller?

                          Kommentar

                          • Auratusen
                            • March 2010
                            • 874

                            #14
                            600 kr är väldigt dyrt tycker jag. 300-400 kr är normalpriset. 100-200 kr är billigt för channor.

                            channa bleheri vill ha en kallare period på vintern. men 150-200 l duger faktiskt till en channa bleheri. om man har 250 l kan man ha en liten grupp med channa bleheri så de får para ut sig

                            Kommentar

                            • Anna93
                              • May 2010
                              • 62

                              #15
                              Ursprungligen postat av Auratusen
                              600 kr är väldigt dyrt tycker jag. 300-400 kr är normalpriset. 100-200 kr är billigt för channor.

                              channa bleheri vill ha en kallare period på vintern. men 150-200 l duger faktiskt till en channa bleheri. om man har 250 l kan man ha en liten grupp med channa bleheri så de får para ut sig

                              ok tack för svar kul att någon mer ville svara på mitt forum. Ja har nu köp mina Channa Bleheri och dom är så otroligt vackra men dom är ungefär 7-9cm långa och ungefär lika tjocka som en wireboard penna. Dom älskar räckor jag är otroligt nöjd med mitt köp av dom. Men det enda problem jag har nu är väl att jag har sammanlagr 18st fiskar där i

                              2ST Siamesiska algätare ska skaffa en till
                              2st Guldfiskar med slöja 10-20 långa men slöjan då
                              1st Black ghost
                              1sr Elefantnosfisk
                              8st Praktbotier
                              1st Gibbi som växer som bara den
                              1st Öronål 14,5cm
                              2st Channa Bleheri


                              ok uldfuskarna,Gibbin,Channorna,Ålen och mitt spöke kommer bli stora och botierna. Så jag vet inte hur jag ska göra för jag måste flytta alla när dom börjar bli lite för stora så jag måste nog ha ett 300-500L kar och det kostar mycket pengar och jag vet inte hur aggressiva mina Channor kan bli på dom andra. Jag känner att jag verkligen vill satsa på Channornas bästa för jag gillar dom verkligen så jag funderar om jag skulle ha gjort mig av med några av dom andra fiskarna eller så köper jag ett nytt kar som e på 300-400L som jag kan ha guldisarna å dom andra i som blir stora och har kvar channorna i mitt 150L eller så kper jag även ett 250L akvarium till dom för jag sulle järna villlja prova att para dom. Så vad tycket ni`?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...