Amazonas kulfisk (Colomesus asellus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    Amazonas kulfisk (Colomesus asellus)

    Hej,
    Är det någon som har mycket erfarenhet av Colomesus Asellus?
    Jag har fyra Colomesus Asellus, 4 centimeter stora. De är värsta matvraken - aldrig stött på något djur som äter med sådan frenesi!! Jag matar dem ungefär varannan dag med huvudsakligen mysis, rödamygglarver, snäckor och levande mygglarver. Runda och fina är de.

    Min undran är om de klarar 10-14 dagar utan mat såsom andra fiskar klarar? Någon som har erfarenheter av just det? Mina dvärgkulor, Carinotetraodon travancoricus, klarade utan några problem 14 dagar på fastande mage förra sommaren.

    Sedan undrar jag också om det är någon i STHLMtrakten som har erfarenhet av att klippa tänder på dem? Det är inga problem än så länge. Men skulle gärna vilja ha någon erfaren vid min sida när det väl kommer behövas göra så här;
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    eller


    Förövrigt är denna kulfisk en av de roligare och trevligare fiskar jag haft en riktigt kul fisk.

    Fisheye
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Bump!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Dom klarar 14 dagar utan matning. Det finns ju alltid en del mat i akvariet ändå.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Tack - jag misstänkte det men samtidigt verkar de ju ha en ämnesomsättning som heter duga.
        Jag får ladda upp med sniglar kanske...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av fisheye
          Tack - jag misstänkte det men samtidigt verkar de ju ha en ämnesomsättning som heter duga.
          Jag får ladda upp med sniglar kanske...
          ja det finns ju nästan alltid en del snäckor i akvariet men oavsett vilket är du "uppmatade" innan så klarar de utan problem 14 dagar
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Hej gott folk,

            Nu har jag efter mycket vånda klippt tänderna på mina fyra kulfiskar - jag överlevde och det verkar som om alla fyra fiskarna också klarade sig. Jag gjorde som i filmerna i de tidigare - utan bedövning som det tipsats om på olika ställen.
            Tre av firrarna är framme och simmar fint runt i akvariet. En verkar påtagligt medtagen. Kanske var det samma firre som blåste upp sig rejält och som jag hade extra besvär med men jag vet inte.

            Att klippa tänderna kändes lite som att klippa en mycket hård nagel eller kanske lite hårdare. Men det krasade inte som jag föreställer mig en riktigt hård tand skulle.

            Jissess detta är tveklöst det värsta jag gjort inom akvarier. Adrenalinpådraget och nervösiteten var mer än påtaglig. Men jag klarade det.

            Puh,

            Fisheye

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Bra gjort
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • fisheye
                • November 2010
                • 488

                #8
                Tack. Och Puh. Verkligen ingen för de som inte ha nerver.

                Kommentar

                • Tyko
                  • April 2015
                  • 279

                  #9
                  Är själv lite sugen på Amazonas kulfiskar, men hur ofta måste man klippa tänderna på dem?

                  Kommentar

                  • fisheye
                    • November 2010
                    • 488

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tyko
                    Är själv lite sugen på Amazonas kulfiskar, men hur ofta måste man klippa tänderna på dem?
                    Jag köpte mina i april. Annars har läst var 4 månad så typ 4-5 månad.

                    Kommentar

                    • Tyko
                      • April 2015
                      • 279

                      #11
                      Är det så ofta även om man ger mycket fibrer i maten? Och hur svårt är det?

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Ursprungligen postat av fisheye
                        Hej gott folk,

                        Nu har jag efter mycket vånda klippt tänderna på mina fyra kulfiskar - jag överlevde och det verkar som om alla fyra fiskarna också klarade sig. Jag gjorde som i filmerna i de tidigare - utan bedövning som det tipsats om på olika ställen.
                        Tre av firrarna är framme och simmar fint runt i akvariet. En verkar påtagligt medtagen. Kanske var det samma firre som blåste upp sig rejält och som jag hade extra besvär med men jag vet inte.

                        Att klippa tänderna kändes lite som att klippa en mycket hård nagel eller kanske lite hårdare. Men det krasade inte som jag föreställer mig en riktigt hård tand skulle.

                        Jissess detta är tveklöst det värsta jag gjort inom akvarier. Adrenalinpådraget och nervösiteten var mer än påtaglig. Men jag klarade det.

                        Puh,

                        Fisheye

                        Bra jobbat!

                        Min ena grabb hade kulfiskar här hemma för ett tag sen som jag brukade handmata med räkor.
                        Jag klippte aldrig tänderna på dem, men de åt mycket snäckor och tänderna blev faktiskt inte så stora på dem.

                        Men en dag när det var matdags så tyckte den största på ca 10cm att mitt pekfinger såg ut som en god räka och försökte ta en bit av fingret.
                        Jag har haft ciklider i många år och har blivit nafsad i händerna av ganska stora fiskar, men det har inte gjort så ont att man blivit rädd för att stoppa ner händerna igen
                        Men jag kan säga direkt att ett bett av en kulfisk är ingenting som jag vill ha en gång till
                        Fy fan vad ont det gjorde!

                        Så ska vi ha kulfisk någon mer gång så kommer jag göra som du och klippa tänderna på dem

                        Kommentar

                        • fisheye
                          • November 2010
                          • 488

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tyko
                          Är det så ofta även om man ger mycket fibrer i maten? Och hur svårt är det?
                          Jag började med att lägga in en hel del snäckor och det fanns även en hel del räkor i akvariet. Räkorna försvann förstås ganska snabbt. Snäckorna också. Problemet med snäckorna var att kulisarna högg på snäckorna men åt inte upp dem helt och hållet. Det blev stor risk för att få dåligt vatten så jag valde att gå på att skippa snäckor.

                          Jag matar mest med mysis och röda och vita mygglarver. Då lägger jag helt fräckt ner kuben fryst med hoppet om att detta ska "slipa" tänderna lite. Men jag vet inte. Känns inte helt bra. Kulisarna verkar inte bekymra sig det minsta. Det är fullständig huggsexa på maten. Verkar helt omättliga. Man bör inreda så att det är enkelt att ta upp skit...

                          Svårt?
                          Nja jag skulle säga mer läskigt än svårt. Eller så hade jag tur. Jag är lite blödig - läskigheten är väl mer ett tycke och smak. Men svårt var det inte direkt men klurigt att hålla den lilla fisken (4-5 cm) med munnen uppåt och föra in nageltången precis vid tänderna - nervösiteten ligger i att dels skada fisken med tången och dels att den ha den ovan vatten för länge.

                          Saken förenklades inte av att en blåste upp sig eller att deras stora ögon tittade bedjande på mig.

                          Jag använde en nageltång av typen:


                          /Fisheye

                          Kommentar

                          • fisheye
                            • November 2010
                            • 488

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jesper Broman
                            Bra jobbat!

                            Min ena grabb hade kulfiskar här hemma för ett tag sen som jag brukade handmata med räkor.
                            Jag klippte aldrig tänderna på dem, men de åt mycket snäckor och tänderna blev faktiskt inte så stora på dem.

                            Men en dag när det var matdags så tyckte den största på ca 10cm att mitt pekfinger såg ut som en god räka och försökte ta en bit av fingret.
                            Jag har haft ciklider i många år och har blivit nafsad i händerna av ganska stora fiskar, men det har inte gjort så ont att man blivit rädd för att stoppa ner händerna igen
                            Men jag kan säga direkt att ett bett av en kulfisk är ingenting som jag vill ha en gång till
                            Fy fan vad ont det gjorde!

                            Så ska vi ha kulfisk någon mer gång så kommer jag göra som du och klippa tänderna på dem
                            Asellus är ju betydligt mindre - tack och lov. Men när de låg i håven så gnisslade de tänder rätt rejält (hördes som tydliga knäppningar) så jag kan ändå föreställa mig att de kan bitas en del. Men de är så pass fredliga och fega att jag aldrig fått någon sådan nyfikenhet av kulisarna när jag haft i akvariet.

                            Men vem vet...nu vet de ju att jag inte är en helt fredlig person..:-)

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #15
                              Haha, ja det är bäst du passar dig nu. Hämnden är ljuv heter det ju

                              Kommentar

                              Arbetssätt...