Pilgiftare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    Pilgiftare

    Funderar jag på att skaffa,,, så nu vill jag att ni ger mig ALL kunskap om det så att jag slipper lära mig något själv och...
    Eller så kan man göra så här: nån som har en bra sida om dom härna, krav biotop etc så blir jag tacksam.
    My internet should be readonly.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Min länksamling i ämnet: http://www.pny.se/links/pilgift.html kolla särskilt den sidan som heter NDRG. Lite inspiration kan du även få från mitt regnskogsterrarium.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • jolon
      • December 2002
      • 1075

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Min länksamling i ämnet: http://www.pny.se/links/pilgift.html kolla särskilt den sidan som heter NDRG. Lite inspiration kan du även få från mitt regnskogsterrarium.
      Tackar! Hur mycket info som hellst ju. Har en tanke på att bygga en terrarie del på akvariet, så att man får en kombination mellan fisk och groda, fiskarna jag siktar på är stänktetror och en liten art pilgiftare,, ska spåna vidare på det men vad jag har läst hitintills så verkar det inte finnas några oöverstigliga problem,(ännu)
      My internet should be readonly.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Pilgiftare är inte så bra simmare så om du har otur kanske de drunknar i akvariedelen...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #5
          Hm,, vilket inte vore bra,, Jag funderade på nån ödla först men dom faller på storleken,, ska tänka på det där med drunkning,, är den risken överhängande?
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Det som är krävande med pilgiftsgrodor är att alltid ha foderkulturer i gång. Skaffa inte grodorna förrän du har satt om flugkulturer minst tre gånger så att du vet att det fungerar. Alla odlar flugor på sitt sätt. Hitta en metod som passar dig!

            Kommentar

            • GasseG
              • April 2007
              • 368

              #7
              PETER! Vilka bilder *wow* på din hemsida!

              <----Avis
              Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av jolon
                Tackar! Hur mycket info som hellst ju. Har en tanke på att bygga en terrarie del på akvariet, så att man får en kombination mellan fisk och groda, fiskarna jag siktar på är stänktetror och en liten art pilgiftare,, ska spåna vidare på det men vad jag har läst hitintills så verkar det inte finnas några oöverstigliga problem,(ännu)
                Det här är också rätt snyggt: http://home.wanadoo.nl/v.a.kroon/ter...hilferink3.htm
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Danne_K
                  • February 2005
                  • 1034

                  #9
                  Daggeckos är det folk som har med pilgift. Pilgift måste ha lätt att ta sig upp från vattnet annars är risken över hängande att dom drunknar. Men det bör ju gå att fixa.

                  Kommentar

                  • jolon
                    • December 2002
                    • 1075

                    #10
                    Ursprungligen postat av Danne_K
                    Daggeckos är det folk som har med pilgift. Pilgift måste ha lätt att ta sig upp från vattnet annars är risken över hängande att dom drunknar. Men det bör ju gå att fixa.
                    problemet är ju just att jag vill köra med stänktetror, vilka kräver yta,,får tänka vidare,,
                    My internet should be readonly.

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      • February 2005
                      • 1034

                      #11
                      storlek på tanken?

                      Kommentar

                      • jolon
                        • December 2002
                        • 1075

                        #12
                        200liter, yta på 50*100
                        My internet should be readonly.

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          • February 2005
                          • 1034

                          #13
                          kanske blir i minsta laget om man gör en liten landel och en svagt slutande strand. går ju att göra så att grodorna kan klätra då behöver det inte ta upp så jätte mycket utav botten ytan. men är nog ändå kanske på gränsen

                          Kommentar

                          • jolon
                            • December 2002
                            • 1075

                            #14
                            Ursprungligen postat av Danne_K
                            kanske blir i minsta laget om man gör en liten landel och en svagt slutande strand. går ju att göra så att grodorna kan klätra då behöver det inte ta upp så jätte mycket utav botten ytan. men är nog ändå kanske på gränsen
                            Troligtvis så blir det ett nät som delar vatten och land del typ en dm ovanför ytan, så länge som att jag kan ha plats med blad på undersidan till fisken och utrymme till tja,, resten
                            My internet should be readonly.

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av jolon
                              Troligtvis så blir det ett nät som delar vatten och land del typ en dm ovanför ytan,
                              Hur menar du nu???
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...