Axolotl med små gälar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FMeyer
    • May 2020
    • 1

    Axolotl med små gälar

    Hej,

    Jag har två axolotlar på ungefär 8 år och 23cm. Under det senaste året har bådas gälar krympt rejält och nu syns nästan bara de tre "huvudgrenarna" medans de små delarna nästan har försvunnit helt. Vad kan detta bero på?

    Här kommer lite info:
    - De går ensamma i ett 240l akvarium
    - Temp: 18 grader
    - pH: 7.5
    - GH: Mellan 15-20
    - KH: 15
    - Cl: 0
    - Nitrat: Mellan 50-80 (Försöker få ner detta just nu)

    Flödet i akvariet är väldigt lågt och vattenbyten sker veckovis (60 liter).
    De matas 1-2 ggr i veckan med fiskfilé eller axolotl-pellets samt daggmask (mycket sällan).

    Tacksam för alla tips!
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Hej

    När deras gälar krymper kan det ha olika anledningar. Den "värsta" anledningen skulle kunna vara att vattenkvaliteten är dålig, det kan påverka saken.
    Den vanligaste är dock att de helt enkelt får sitt syrebehov tillgodosett via lungorna och inte gälarna. Axolotlar har ju både och. Andas de mest med lungorna via att simma upp och snappa luft vid ytan - förlorar gälarna sitt syfte till stor grad, och regredierar i storlek. (Ju större gälar = desto mer används de för att andas. Generellt hittar du de största gälarna på äldre hanar som trivs bra i sitt kar - där de får syrebehovet tillfredsställt via vattnet och inte känner sig tvungna att snappa luft vid ytan).
    Vissa Axolotl har för vana att snappa luft och gör det oavsett om det är för att de behöver det - eller för att de vill det. Så det behöver inte nödvändigtvis vara ett tecken på att något fel.

    Men det KAN vara ett negativt tecken då det naturligaste för dem är att andas via främst gälarna - med andning via lungorna som sekundär funktion. Det kan vara ett tecken på att någonting i miljön inte stämmer - då du beskriver att det hänt på senare tid och de ändå är gamla djur.
    Att de är så stora är ett tecken på att de har mått bra hittills, annars hade de inte växt till så pass bra storlek.

    Vattenparametrar är den största anledningarna till problem med Axolotl - de är otroligt känsliga för förändringar i parametrar (vilket du dock tycks vara medveten om) och plötsliga gälförändringar kan vara tecken på något av de sakerna eftersom gälarna är känsligast. Temperatur eller kemiska föroreningar (något så enkelt som att du tillför mikroskopiska mängder tvål med dina händer) kan också orsaka problem.

    Dina värden, är såvitt jag kan se, helt normala. GH/KH är över det optimala för arten men det beror på vem du frågar. Enligt vissa skulle de vara vansinnigt höga, enligt andra är de inom normalspannet men på gränsen till för höga. Men å andra sidan är de värdena inte de absolut viktigaste och ditt pH ligger perfekt.

    Jag tycker faktiskt inte alls att man behöver vara så nitisk med vattenbyten (och framför allt ska du inte byta för mycket på en gång eftersom de inte tycker om det) så länge vattenvärdena är bra. De är, trots allt, djur från slammiga kanaler och floder. Det beror helt enkelt på vad skiten består av. En sund Axolotl-tank kan vara extremt smutsig men ha bra värden - om balansen är bra. Jag har sett många Axolotl ta skada av FÖR rena och sterila omgivningar.
    Mina kar var slabbiga svartvattenkar med mycket silt och växter - men värdena var naturligt balanserade och djuren mådde fint.

    Vad gäller flöde - är det relevanta att det inte är ett starkt direktflöde. Det får dem att må kass. Men om man dämpar det - är en bra filtrering väldigt positivt. Jag har haft ganska kraftigt utflöde, men placerat över ytan, riktat mot innerväggen och med en bit grovt filter monterad över utflödet. Det håller nere tempen ytterligare någon grad och tillför lite extra syre också när det faktiskt rör runt vattnet.



    Du ska INTE ge så mycket fisk. Jag antar att du iallafall ger osaltad filé eller iaf avsaltar det? Men problemet med fisk är det stör balansen av vitaminer och mineraler. Speciellt saltvattensfisk innehåller stora mängden tiaminas - ett enzym som hämmar upptaget av tiamin (B-vitamin) och kan döda de flesta arter. Det här är specifikt också anledningen till varför det är vansinne att ge stora mängder rå fisk till råutfodrade katter och hundar. Dessutom innehåller fisk ofta för mycket mineraler. Ska man ge fisk ska du föda upp foderfisk till dem och mata dem med ynglen. Där har du en vettig balans av mineraler och vitaminer iom att de får i sig fiskens "innehåll" också. Inte bara köttet som är obalanserat i värden.
    Daggmask är faktiskt mycket nyttigare och bättre för dem än fiskfilé. Du får dock självklart inte ge mask du gräver upp själv. (Kan finnas mycket skit i jorden). Ge isf metmask från butik, som är kommersiellt odlad. Axolotlpellets är det bästa att ge som stapelföda - förutsatt att de är av bra kvalitet. Jag brukade köpa från Tyskland. Aquaterratec.


    Men verkar de må bra i övrigt - kräker inte, äter bra, är normal-aktiva, inte ser ut att ha gäl/hudbränna, inte försöker ta sig ur karet och på övriga sätt verkar må bra - hade jag nog antagit att deras gälars storlek helt enkelt beror på att de föredrar att andas luft framför att slöa i vattnet och bara andas via gälarna.
    Har du liksom fått dem att bli åtta år gamla, och i bra storlek - har du skött dem bra


    Är du bekant med Caudata? Deras forum har tonvis med riktigt erfarna experter som säkerligen kan hjälpa dig. Jag har haft Axolotl i många år förut men kan inte påstå att jag är så pass superinsatt att jag kan säga direkt vad anledningen till gälkrympandet måste vara.

    Kommentar

    • Flaskan
      • June 2020
      • 3

      #3
      Prova stoppa i en syresten, har det till min och det puffade till gälarna något enormt

      Kommentar

      Arbetssätt...