Afrikansk klogroda.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av BEK Berglund
    Enligt min uträkning bör jag väl ha i fyra matskedar Jozo medelhavssalt utan jod till mina 85 liter. Ancistrusen bör väl också gilla detta!? Detta visste jag inte heller nåt om just denna mellan inre och utvändig balans.
    Varför skall du ha salt i akvariet?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av BEK Berglund
      För övrigt... tycker det är konstigt att varken Ancistrus eller mina snäckor äter på det som ska vara algtabletter. Varför kan jag undra.
      Äter dom inte på natten heller?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • BEK Berglund
        • August 2016
        • 55

        #18
        Hej. Har upptäckt att det stämmer med rådet att ha akvariet inte bara planterat. Utan även grottor och rötter på botten. Och ju mer bråte desto bättre. För grodor är mycket rädda om livhanken och de får sin trygghet i gömställen.

        Kommentar

        • BEK Berglund
          • August 2016
          • 55

          #19
          Afrika frog akvariet är nu färdig installerat. Och allt funkar nu mycket, mycket bättre än för fyra år sedan. Har haft åtta grodor men den yngsta ( ett par veckor gammal ) överlevde inte pga att den var så rädd för de övriga grodorna, att den inte tordes roffa åt sig några mygg. Den sjunde grodan gick bort för en vecka sedan i Bloated deasise ( en form av organsvikt ). Flödesmätare från Gardena varnade mig om att den ena pumpens magnet gått i två bitar. Och flödet minskade med 1/3 del. Har lärt mig mycket om interiör genom att se på andra medlemmars akvarier. Och jag har även fått andra flera tips. Det var bra att jag gick med i zoopet.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Kul att det är på rätt väg
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • BEK Berglund
              • August 2016
              • 55

              #21
              Tack Kjell. Och nu skall jag åtgärda det du sade om grodan bränt sig på värmaren! Har beställt ett rör som jag perforerar med tio mm borr och lägger 200 watt elementet i detta. Vatten spolar direkt på och in i röret.

              Kommentar

              • BEK Berglund
                • August 2016
                • 55

                #22
                Hej! Angående "korta trådar" i filter i december så fanns inte dessa längre vid rengöring igår. Kan bero på att jag numera har ett eget effektivt förfilter som är placerat i akvariet.

                Kommentar

                • BEK Berglund
                  • August 2016
                  • 55

                  #23
                  Xenopos laevis har ytterligare två grodor fått sjukdomen Bloated Frog. Fyra dagar sedan var de friska. Då jag byggde om den speciella bottnen som jag konstruerat till modell/utförande nr 3, tömde jag hela botten förutom växter och de fick vara på bara akvariets bottenglas. Jag såg att de var väldigt mycket stressade av detta i fyra dagar och nätter. Då jag var klar med installationen såg jag två sjuka grodor. - Nu har jag tillfört jodfritt havssalt till 90 liter vatten, först upplösts i ett glas med varmt vatten. Senare när jag får tag på medicin som heter Maracyn 11 och Maracyn Plus (R) så får de detta med. Räknar inte med att bli tvungen att avliva dem -. Detta kan möjligen tyda på att de får sjukdomen Bloated decease när de blir väldigt mycket stressade...tror det.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Var ju bra att sjukdomen försvann i alla fall
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...