Har fått sniglar i mitt akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nova8010
    • May 2009
    • 71

    Har fått sniglar i mitt akvarium!

    Upptäckte igår vid vattenbyte att jag har fått sniglar i mitt akvarium, mm stora, rödvidaktiga i skalet.. Rådet jag har fått än så länge är att köpa mig ett gäng praktbotior för att dom då ska äta upp sniglarna...
    Nu undrar jag om det stämmer eller om det vore bortkastade pengar att tro att praktbotiorna skulle äta upp dom och om det finns några andra sätt att bli av med dom objudna gästerna???
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    Praktbotior älskar snäckor. Men de kräver ganska stora akvarier då de utan problem blir över 15cm. Man bör dessutom ha minst 5-6 stycken för att de ska trivas.

    Zebrabotia (Botia striata) är ett bättre alternativ tycker jag.

    Kommentar

    • guzzzen
      • May 2009
      • 87

      #3
      Hejsan Nova!

      Bra fråga!
      ja har oxå fått ett par snäckor med växterna jag köpt till akvariet...mini-små!
      Har plockat bort dem jag sett för hand, för vad jag vet kan dom sätta igång å sprida sig "all over the place"....
      Jag undrar oxå...vad man kan göra för att få bort dem helt?

      mmm hoppas nån expert är online...
      _________________________

      Kommentar

      • nova8010
        • May 2009
        • 71

        #4
        Ursprungligen postat av guzzzen
        Hejsan Nova!

        Bra fråga!
        ja har oxå fått ett par snäckor med växterna jag köpt till akvariet...mini-små!
        Har plockat bort dem jag sett för hand, för vad jag vet kan dom sätta igång å sprida sig "all over the place"....
        Jag undrar oxå...vad man kan göra för att få bort dem helt?

        mmm hoppas nån expert är online...

        Hej!

        Jaså., det tänkte jag aldrig på när jag gjorde rent akvariet igår att jag kunde göra så... tänkte mest att finns det ett par så finns det fler som jag inte har sett... Ja,jag hoppas också att det finns nån expert på området

        Kommentar

        • nova8010
          • May 2009
          • 71

          #5
          Ursprungligen postat av malfunkshun
          Praktbotior älskar snäckor. Men de kräver ganska stora akvarier då de utan problem blir över 15cm. Man bör dessutom ha minst 5-6 stycken för att de ska trivas.

          Zebrabotia (Botia striata) är ett bättre alternativ tycker jag.

          Hej!

          Jag har ett hörnakvarium på 600l så det borde väl räcka till om jag köper 5-6 stycken??
          Har läst att de kan bli upp emot 30 cm men tycker nog ändå att de är vackrare än dom du rekommenderar (blev tvungen att kolla upp vad du menade för fisk innan jag svarade)...
          Har ett par ganska små ancistrus, äter inte dom snäckor då? Dom ska ju vara suveräna på att städa undan i akvarium...

          Mvh Louise /Nova8010

          Kommentar

          • fesoj
            • November 2007
            • 250

            #6
            Du skulle kunna få bort dem igenom att sicka dem till mig. Ge mig ett PM om du är intreserad. Jag betalar såklart för frakt. Vore grymt bra!
            112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

            Kommentar

            • nova8010
              • May 2009
              • 71

              #7
              Ursprungligen postat av fesoj
              Du skulle kunna få bort dem igenom att sicka dem till mig. Ge mig ett PM om du är intreserad. Jag betalar såklart för frakt. Vore grymt bra!

              Hej!

              Måste bara fråga, du skämtar eller?? Vad jag vet så är det skadedjur...

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Ursprungligen postat av nova8010
                Hej!

                Måste bara fråga, du skämtar eller?? Vad jag vet så är det skadedjur...

                Nej, de är nyttodjur. Ingenting de gör är dåligt. Äter döda växtdelar och matrester, vissa gräver även runt i sanden och håller den syresatt och fri från sumpgaser.

                Jag råder er att göra ingenting. Snäckor är riktigt bra. Har själv satt i ett gäng malajsiska sandsnäckor i alla mina akvarium bara för att de är så bra hjälpredor.

                Kommentar

                • nova8010
                  • May 2009
                  • 71

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Nej, de är nyttodjur. Ingenting de gör är dåligt. Äter döda växtdelar och matrester, vissa gräver även runt i sanden och håller den syresatt och fri från sumpgaser.

                  Jag råder er att göra ingenting. Snäckor är riktigt bra. Har själv satt i ett gäng malajsiska sandsnäckor i alla mina akvarium bara för att de är så bra hjälpredor.

                  Hej!

                  Är tacksam för ditt svar, har fått för mig att det finns två olika typer av snäckor nämligen. En typ som man köper i zooaffärer och som är bra och sen en typ som är skadedjur...
                  Dom jag har fått in i mitt akvarium har troligtvis följt med från förra ägaren då jag köpte akvariet med fisk och tillbehör.. Fick veta att dom hade haft problem med snäckor tidigare och trodde då naturligtvis att det inte va bra att jag hittade det i mitt akvarium.
                  Men då stämmer det inte med andra ord? Utan då kan jag andas ut och hoppas att snäckorna gör lite nytta istället??

                  Louise/nova8010

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Ursprungligen postat av nova8010
                    Hej!

                    Är tacksam för ditt svar, har fått för mig att det finns två olika typer av snäckor nämligen. En typ som man köper i zooaffärer och som är bra och sen en typ som är skadedjur...
                    Dom jag har fått in i mitt akvarium har troligtvis följt med från förra ägaren då jag köpte akvariet med fisk och tillbehör.. Fick veta att dom hade haft problem med snäckor tidigare och trodde då naturligtvis att det inte va bra att jag hittade det i mitt akvarium.
                    Men då stämmer det inte med andra ord? Utan då kan jag andas ut och hoppas att snäckorna gör lite nytta istället??

                    Louise/nova8010
                    Kan inte komma på vad för snäckor som är skadedjur faktiskt. Eventuellt någon större snäcka jag läst om som kan käka upp växter, men troligtvis har du fått med physa sp.



                    De kan föröka sig oerhört snabbt, och om du stör dig på antalet kan du lägga ner ett salladsblad på kvällen innan du släcker, sen plocka upp det på morgonen innan ljuset tänds. Då har du förmodligen ett större gäng snäckor på bladet.

                    MVH Johan

                    Kommentar

                    • nova8010
                      • May 2009
                      • 71

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Kan inte komma på vad för snäckor som är skadedjur faktiskt. Eventuellt någon större snäcka jag läst om som kan käka upp växter, men troligtvis har du fått med physa sp.



                      De kan föröka sig oerhört snabbt, och om du stör dig på antalet kan du lägga ner ett salladsblad på kvällen innan du släcker, sen plocka upp det på morgonen innan ljuset tänds. Då har du förmodligen ett större gäng snäckor på bladet.

                      MVH Johan

                      Hej!

                      Okej, då är jag med... får väl försöka med det om dom blir för många

                      Kommentar

                      • fesoj
                        • November 2007
                        • 250

                        #12
                        Ursprungligen postat av nova8010
                        Hej!

                        Måste bara fråga, du skämtar eller?? Vad jag vet så är det skadedjur...
                        jag har nämligen en kulfisk som skulle behöva äta något hårt eftersom hans tänder börjar bli lite för stora, så om du ändå ska ta livet av dem...
                        112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                        Kommentar

                        • nova8010
                          • May 2009
                          • 71

                          #13
                          Ursprungligen postat av fesoj
                          jag har nämligen en kulfisk som skulle behöva äta något hårt eftersom hans tänder börjar bli lite för stora, så om du ändå ska ta livet av dem...

                          Haha, jaså du menar så
                          Ja, just dom jag såg va verkligen jättesmå och nu när det har gått ett par dagar så har jag inte sett att det har blivit nåt jättebestånd av dom heller utan har inte sett till nån faktiskt...
                          Men det är klart, kan inte köpa några praktbotia förrens om flera veckor så är det så att jag ser att det blir många så kan jag höra av mig till dig!

                          Mvh Louise/nova8010

                          Kommentar

                          • fesoj
                            • November 2007
                            • 250

                            #14
                            Ursprungligen postat av nova8010
                            Haha, jaså du menar så
                            Ja, just dom jag såg va verkligen jättesmå och nu när det har gått ett par dagar så har jag inte sett att det har blivit nåt jättebestånd av dom heller utan har inte sett till nån faktiskt...
                            Men det är klart, kan inte köpa några praktbotia förrens om flera veckor så är det så att jag ser att det blir många så kan jag höra av mig till dig!

                            Mvh Louise/nova8010
                            jag och min dvärgkulfisk tackar
                            112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...