Snigel invation!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plarsen
    • September 2007
    • 88

    Snigel invation!

    Hej!
    Mitt akvarium på 54l har sjukt mycket sniglar i sig. Jag köpte 3 praktbotior förut men de verkade inte äta upp så många sniglar. Nu har alla de tre dött. Akvariet står i solljus, och nu när det blir varmare så kanske det har en inverkan..?
    Min fråga är iallafall om jag blir tvungen att flytta akvariet om jag vill undvika alla sniglar, eller hur ska jag göra?
    Med Vänliga Hälsningar
    Erica

    ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~
  • Per/Haninge
    • January 2007
    • 285

    #2
    Akvarium bör inte stå i direkt solljus då det bildas mycket alger t.e.x
    Vet du varför botierna dog? vattenvärden o.s.v
    Hur mycket erfarenhet har du av akvarium sedan tidigare?
    Per/Haninge

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Man kan inte ha Praktbotior i 54 liter, det är alldeles för litet. Då trivs inte fisken, den blir sjuk och dör. Hemskt :/ Kolla upp vad fisken du vill ha har för krav INNAN du köper den.

      Akvarier ska inte stå i solljus, det blidas alger, värmer upp vattnet onödigt mkt. När ljuset kommer från sidan kan fiskarna också börja simma snett och blir böjda i kroppen.

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Mata lite mindre. För mycket sniglar brukar tyda på övermatning. Plocka även bort lite sniglar varje dag så löser det sig säkert till slut. Tror inte själva solljuset gör att det blir fler sniglar men jag kan ha fel angående det.

        Kommentar

        • Katka
          • March 2009
          • 109

          #5
          Heips!

          Plocka bort alla de sniglar du ser, lägg i en kokt bit av en grönsak i akvariet, flera av de resterande sniglarna samlas på den för att käka, plocka upp grönsaksbiten inkl sniglarna på den efter en halv dag, lägg sniglarna i frysen och kasta dem efter ett par dagar. Upprepa några gånger v b. Flytta akvariet sedan till en annan mörkare plats. Lycka till!

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Du kan sluta mata helt men så länge karet står i solljus så lär inte sniglarna minska så mycket eftersom som det redan sagts då blir alger och sniglarna äter alger
            Finns en annan lösning oxå, det finns en snigel att köpa som äter andra sniglar, kombinerar du en sån med sallads metoden kan du bli av med dom helt, om du löser det första problemet med annan matkälla dvs.

            Kommentar

            • Skiren
              • December 2005
              • 749

              #7
              Det med akvariet och solljus är väl en av de många akvariemyterna? Nått svagt minne av att jag läste den disskusionen på nått annat forum om det. Jag har min ena otäckta kortsida i direkt solljus och inte fasiken växer där mer alger än nån annanstans.
              Mäster Defdac har hela sitt kar i direkt solljus vilket då borde vara ännu värre?
              Vi kör visserligen båda hightech kar men ändå...

              I början av min akvariekarriär tog jag tipset att dra ner på matningen lite för seriöst vilket resulterade i att fiskarna försvann. Så mata iaf lite en gång i veckan, annars är det en bra metod för att minska dem i antal. Tog 5mån så var de helt borta för mig.

              Den här killen har tagit solljuset ett steg längre http://www.aquaticplantcentral.com/f...o-session.html
              Senast redigerad av Skiren; 24 May 2009, 20:39.
              http://skiren.blogspot.com

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                Ursprungligen postat av Charlottis
                Akvarier ska inte stå i solljus, det blidas alger, värmer upp vattnet onödigt mkt. När ljuset kommer från sidan kan fiskarna också börja simma snett och blir böjda i kroppen.

                har du någon källa på det? låter som en myt måste jag säga...
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Ursprungligen postat av Skiren
                  Det med akvariet och solljus är väl en av de många akvariemyterna? Nått svagt minne av att jag läste den disskusionen på nått annat forum om det. Jag har min ena otäckta kortsida i direkt solljus och inte fasiken växer där mer alger än nån annanstans.
                  Mäster Defdac har hela sitt kar i direkt solljus vilket då borde vara ännu värre?
                  Vi kör visserligen båda hightech kar men ändå...

                  I början av min akvariekarriär tog jag tipset att dra ner på matningen lite för seriöst vilket resulterade i att fiskarna försvann. Så mata iaf lite en gång i veckan, annars är det en bra metod för att minska dem i antal. Tog 5mån så var de helt borta för mig.

                  Den här killen har tagit solljuset ett steg längre http://www.aquaticplantcentral.com/f...o-session.html
                  Solljus är väl en riktigt bra ljuskälla och vräker du på massa ljus utan att ge mycket näring (som dom flesta som inte är växtnördar väl inte gör) borde algerna frodas, hightech kar ger ju växterna möjlighet att nyttja det extra ljuset så det borde inte bli samma problem då, eller?

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #10
                    Ja du har så rätt så. Men eftersom alla har så lite ljus i sina kar så är det nog bättre att de står i direkt solsken hela tiden än att de bara får uppleva normalt ljus under sommarhalvåret.
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av Skiren
                      Ja du har så rätt så. Men eftersom alla har så lite ljus i sina kar så är det nog bättre att de står i direkt solsken hela tiden än att de bara får uppleva normalt ljus under sommarhalvåret.
                      indirekt ljus påverkar väl inte karen så mycket? men visst alla borde ha karen i direkt solsken och tokgöda med pmdd och co2 fast man kan ju få problem med värmen oxå och bor man i norrland kan det bli lite mörkt på vintern

                      Kommentar

                      • Totmes
                        • December 2007
                        • 181

                        #12
                        Var det inte sniglar tråden handlade om??? lol.... Jag har också otroligt med sniglar i min sons 54L men får inte bort dem, men har inte tästat med dvärg kulfisk så ska nog testa det om det finns i zooaffären Någon annan som har ett bra tips så skriv gärna...
                        Senast redigerad av Totmes; 27 May 2009, 04:27.

                        Kommentar

                        • Estetfjortiz
                          • March 2009
                          • 365

                          #13
                          det finns nästan inga snigelätande fiskar som passar in i ett 54 liters akvarium. Jag köpte in 4 stycken anentome helena-snäckor och dessa är mycket duktiga små rackare på att äta sniglar! tyvärr kan de även äta små äppelsnäckor om du har sådana i samma akvarium. Men de är helt klart en bra snigelutrotare!
                          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                          Kommentar

                          • Skiren
                            • December 2005
                            • 749

                            #14
                            Dvärgkulfiskarna ska trivas även i små akvarium så hittar man de små krabaterna så är de de absolut bästa snäckätarna du kan hitta. Faktum är att de nästan inte äter nått annat så efter ett tag måste man odla snäckor istället.

                            Något att tänka på är att de kommer äta ihjäl sig om man inte plockar bort så mycket snäckor som möjligt innan man stoppar i kulfiskarna.
                            http://skiren.blogspot.com

                            Kommentar

                            • Xul
                              • January 2007
                              • 709

                              #15
                              Akvarier ska inte stå i solljus, det blidas alger, värmer upp vattnet onödigt mkt. När ljuset kommer från sidan kan fiskarna också börja simma snett och blir böjda i kroppen.

                              Den är ju värd att rama in...... helt underbar...

                              Kan vi få den klistrad?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...