Stomatopoderna, Mantisräkor - Skaldjur från helvetet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohannesP
    • January 2009
    • 23

    Stomatopoderna, Mantisräkor - Skaldjur från helvetet



    Blev grymt överraskad av dessa monster!

    Deras syn är hyperspektral, de kan se ultraviolett och infrarött utöver det vanliga synliga spektrumet!

    De kan bli upp till 30-40 centimeter långa!

    De är mkt starka, och det finns fall då de har spräckt sönder glaset på akvarier!

    Från Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Mantis_shrimp

    Själv sitter och och sneglar mot mina snälla små körsbärsräkor, som inte gör någon notis om något annat än javamossans biofilm och pumpens stilla flöde..

    Finns det någon på forumet med erfarenhet? Finns dessa att köpa i Sverige? Eller är de olagliga på något sätt (jag tänker på kräft-lagen)?
    60 Liters Växt/Sällskapskar +

    42 Liters Räkkar Cherry Red
  • mange016
    • May 2006
    • 341

    #2
    J*vlar va häftig "sak" :P

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Fick en som fripassagerare när jag köpte levande sten. Det är ganska vanligt. De är tuffa, men man kan hålla sig för skratt när de plockar fisk, räkor och eremitkräftor för tvåhundra spänn styck.
      Den var extremt svår att fånga, och gav ett mycket intelligent intryck.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Trollsvans
        • November 2007
        • 1118

        #4
        Peacock mantis (Odontodactylus scyllarus) är en löjligt snygg "liten" krabat, blir uppåt 20 cm.
        Den står helt klart på önskelistan, men jag tror att den gör sig bäst mer eller mindre ensam, då den möblerar om karet efter eget tycke, och bankar hål på allt som ser ut som det kan ätas, eller är i vägen.

        Men jag håller med om att dom ger ett väldigt intelligent intryck, dom håller ögonkontakt med en, samtidigt som dom verkar "säga" rätt mycket med kroppsspråket.
        I framtiden blir det helt klart ett mantisakvarium för mig.
        //Troll

        Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

        Kommentar

        • Pouyanation
          • February 2018
          • 45

          #5
          Shit va coolt!

          Kommentar

          Arbetssätt...