Aktuella priser på räkor Privat/Zoo? Lättsålt privat?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Aktuella priser på räkor Privat/Zoo? Lättsålt privat?!

    Hej.

    Har precis avslutat en säljperiod av räkor nu och funderar lite vilka priser som gäller. Funderar om jag ändå är för billig?!

    Har sett några annonser som säljer Crystal Red och körsbär med prisexempel på

    8st - 100:-
    10st - 100:-
    15-20:- styck.

    Jag sålde mina för 20:- stycket eller 150:- för 10st vilket borde vara ett lagomt pris för helt egenodlade räkor.

    Alla köpte 10-20 st och har sålt 200st som hämtat här hemma och jag har fått sagt ifrån och tagit bort annonsen nu då räkorna ska återhämta sig. Har även liggande beställningar på 40-50st som ska iväg om någon vecka av de som startar upp nya akvarium.

    Räknade ihop till 34 mail ifrån de som undrar om jag skickar på post, vilket jag också sagt ifrån pga väder och att jag får sålt ändå.

    Att folk verkligen kan åka 20 mil enbart för 10st körsbärsräkor?

    Funderar allvarligt på om det är idé att satsa hårdare på räkor och sälja under våren och sommaren och ev höja till 200:- för 10st.

    Hur säljer ni och är det alltid lika lättsålt med räkor?

    Köper era zoobutiker in räkor?

  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag köpte mina Crystal Red-B privat för 20:-/st och tycker det är ett lagom pris.
    Det är svårt att säga om du säljer billigt utan att veta vilken kvalité/gradering dina räkor håller.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tobias.nero
      • January 2008
      • 384

      #3
      Jag lämnade in några räkor hos min handlare i utbyte mot varor i butiken, man kan säkert få pengar också men det var en del grejer jag behövde just då.

      Jag anser att när man säljer privat så är det för att hålla nere priset för andra akvarister och inget man ska göra någon större vinst på. Men det är vad jag tycker. I ditt fall är det ju inte heller några större summor.
      MVH /Tobias

      Kommentar

      • prisoner
        • December 2008
        • 78

        #4
        Håller med. Att ta i så man spyr när man ska ta betalt är dålig stil.

        Kommentar

        • Martin85
          • February 2008
          • 465

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Jag köpte mina Crystal Red-B privat för 20:-/st och tycker det är ett lagom pris.
          Det är svårt att säga om du säljer billigt utan att veta vilken kvalité/gradering dina räkor håller.
          Ok. Nästa gång blir det nog 20:- st om jag inte handlar med zoo i fortsättningen.

          Mina räkor är vanliga i en salig blandning. Tyckte att det inte var idé att försöka sålla ut och få ut bättre och sämre kvalitéer. Ingen har frågat om gradering utan blivit förvånad när man nämnt att det finns och att riktigt fina exemplar kan bli riktigt dyra.

          Skulle gissa att det är 80% C och 20% B i gradering på dem jag sålt.

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Jag har skänkt bort mina körsbär. Jag var så glad att någon hämtade dem, då jag fick akuta överbefolkningsproblem.

            Nu har jag hyfsad balans och mina kakaduayngel, som vuxit till sig, håller koll på överskottet. Så nu funderar jag på att starta upp en renodlad räkodling så kakaduorna har käk.
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • tobias.nero
              • January 2008
              • 384

              #7
              Räkor går ju riktigt snabbt också, när dom väl börjar så får man inte stopp på dom.
              MVH /Tobias

              Kommentar

              • Martin85
                • February 2008
                • 465

                #8
                Men ni andra som säljer då, är det lätt att sälja på annons?

                Kommentar

                • Radioaktiva Räkor
                  • May 2007
                  • 1760

                  #9
                  Njae, ne. Har lämpat till djuraffärer - det har gett mig mest. Annars har det väl varit någon hundring hit och dit. Man tjänar ju inte direkt pengar på det, men det drygar ut fiskmatkassan ;D

                  //C
                  With a licence to krill!
                  Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                  Kommentar

                  • Radioaktiva Räkor
                    • May 2007
                    • 1760

                    #10
                    Njae, ne. Har lämpat till djuraffärer - det har gett mig mest. Annars har det väl varit någon hundring hit och dit. Man tjänar ju inte direkt pengar på det, men det drygar ut fiskmatkassan ;D

                    //C
                    With a licence to krill!
                    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                    Kommentar

                    • Martin85
                      • February 2008
                      • 465

                      #11
                      Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                      Njae, ne. Har lämpat till djuraffärer - det har gett mig mest. Annars har det väl varit någon hundring hit och dit. Man tjänar ju inte direkt pengar på det, men det drygar ut fiskmatkassan ;D

                      //C
                      Ok. Jovisst, pengarna går runt. Det man får in blir ju mat eller en pump eller nåt. Troligen fel hobby att tjäna på

                      Vilka priser har det handlat om när du lämnat till affärer då och vilka mängder?

                      Visst är det kul att träffa på likasinnade som kommer hem och köper men det vore kanske bäst att sälja till zoo. 100 åt gången eller nåt.

                      Kommentar

                      • lillfrasse
                        • February 2002
                        • 2228

                        #12
                        Kolla priserna här ligger nog så överlag i Tyskland. De är kunniga och håller hög kvalitet och verkar vara allmänt reko.

                        Garnelen sind die perfekten Bewohner in einem Aquarium, gerade auch für die sehr beliebten kleine Nano-Aquarien ab 10/20 Liter. Aber auch in größeren Aquarien sind die "kleinen Garnelen-Farbtupfer" eine klasse Bereicherung, interessant...
                        Simma lungt..
                        Lillfrasse..

                        Kommentar

                        • meduart
                          • July 2011
                          • 1

                          #13
                          Auktion

                          Hej
                          Undrar om det finns en aution sida for kor???

                          Om inte så borde någon starta en sådan sida!!!!!

                          Kommentar

                          • lillfrasse
                            • February 2002
                            • 2228

                            #14
                            Ursprungligen postat av meduart
                            Hej
                            Undrar om det finns en aution sida for kor???

                            Om inte så borde någon starta en sådan sida!!!!!
                            Nej det finns inget sådant. Och att starta något sådant kräver en hel del åtaganden gentemot tex jordbruksverket. Och att hålla på och sälja och skicka räkor som privatperson kräver godkänd utbildnng och godkända fordon.
                            Simma lungt..
                            Lillfrasse..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...