Blå räka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • starcastle
    svarade
    Utan egen kamera till mina blå, tänkte jag ändå försöka beskriva mina med hjälp av andras bilder.

    Mina har alla en beige-brun rand från huvud till stjärt.
    Inga tvärgående ränder, inte som de olika tigervarianterna.
    Den liknar i mångt och mycket den här


    Men flera är blå i olika nyanser, ofta likt den här


    De 4 "fjädrarna" på stjärten påminner om en påfågelsstjärt.
    Längst ut på varje "fjäder" sitter ett öga. En blå räka har ett öga i samma blå färg som resten av räkan.

    En brun räka har brunt öga, en ofärgad räka har ett ljusare öga på stjärt"fjädrarna", samma färg som rygglinjen.

    Längst ut på varje "fjäder" är en kant med samma färg som rygglinjen.

    Ögonen är ljusa, de riktiga ögonen alltså :-)

    Har tittat på foton av grön babaulti, men blir inte helt klok på vilken grön som är babaulti och vilken som inte är det.
    Tittar man på den här
    http://www.petshrimp.com/darkgreenshrimp.html, så står det att den aldrig har en ryggrand.

    Den här däremot, ska ha en vit rygglinje tydligen, men mina liknar inte alls den här


    Undras just vad det är jag har egentligen?

    Ska få ett recept från USA på hemmagjort foder som en använder för att stärka färgen hos sina blå Neocardina sp.
    Får se om jag kan hitta ingredienserna här och om det gör nån nytta.

    Ännu ses inga tecken på ägg, inte på de transparenta räkorna. En del är så mörka att jag tvivlar på att man kommer att se några ägg om dom inte har en helt annorlunda färg som syns igenom.
    Eventuell avkomma ligger alltså längre fram i tiden.
    Men det ska bli spännande att se om det blir nån blå färg på avkomman alls, och om man då kan selektera på blått och få fler.

    /Sussi

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Kul att du håller oss uppdaterande. Det brukar ofta vara så, när de inte är så många så är det lite skyggare, håller sig undan mer, är mer stillsamma. När de börjat föröka sig och bli fler blir de också mer synliga, livligare, oräddare. I alla fall mina räkor beter sig så.

    Lämna en kommentar:


  • starcastle
    svarade
    Jag visste väl att jag inte inbillade mig när jag såg yngel i inkoppningsglaset av de blå!

    Ikväll simmade det en ca 3 mm lång ofärgad liten räka utefter glaset, framför näsan på mig.

    Räkorna anlände onsdag, onsdag-fredag så simmade alla räkorna våldsamt mycket, dom var mest som insekter som liksom flög runt akvariet och landade lite här och där.
    Sen fredag kväll har dom simmat mindre och mindre och nu sitter dom mest still, pysslar med sitt.

    Antingen simmade dom i början av chocken p g a flytten, eller också kanske dom "stimmade" p g a av en hona?

    I vilket fall som helst så är dom mindre synliga nu när dom håller sig mera still. Kanske är det inbillning med det tycks som om räkorna mörknat något. Ser inte direkt några helt ofärgade räkor längre, eller också ser jag dom inte alls just därför

    Det kom 10 gula räkor samtidigt, som bor in annan burk.
    Dom ser man knappt alls. Nån enstaka då och då.

    De blå är inte alls lika skygga, dom sitter lite överallt, det är bara svårt att se dom mot engelsk sjösten, rot o mörk mossa.

    Har prövat att ta foton men macrofunktionen på min gamla digitalkamera klarar inte att se så små saker som en räka inne i akvariet. Det blir bara en liten prick mitt i fotot, urusel färg och urusel skärpa.
    Suck...

    /Sussi

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Det här ska bli väldigt kul och intressant att höra hur det går. Dom blir säkert ännu snyggare i färgen när de boat in sig i akvariet, hoppas att de behåller färgen.

    Lämna en kommentar:


  • starcastle
    svarade
    Dom blå är nog fiskar förklädda till räkor. Totalt orädda och simmar omkring i hela akvariet. Allihopa.
    Ingen som gömmer sig och då sitter både jag o hundarna framför o tittar

    Lämna en kommentar:


  • Zwitta
    svarade
    Hur svåra är dem att ha?

    Lämna en kommentar:


  • starcastle
    svarade
    Bilder


    /Sussi

    Lämna en kommentar:


  • starcastle
    svarade
    Nu har det kommit 20 st!

    Observera att detta är första gången jag sett räkor live, har endast sett foton på webben förut ...

    2 st är så mörkt blå att jag kan jämföra dom med riktigt mörkt blå "blue tiger", dock inte de "deep blue", utan de vanliga orange eyed blue tigers.

    1 är lika mörk men skiftar över lite i brunt.

    4 st är turkosblå.

    2 är svagt ljusblå.

    En är i det närmaste brun men ganska transparant.
    Resten är tämligen ofärgade.

    Det simmar ett 10-tal jättesmå saker i mina glasbyttor just nu. Inkoppning pågår. Väckarklockans snoozefunktion ringer var 9:e minut

    Först var jag inte säker på att de lilla som rörde sig inte var "skit i vattnet" som räkorna rörde upp.
    Men dom rör sig av egen kraft, för sig själva så jag antar att det faktiskt är ett par yngel!

    Hur jag ska få dom att överleva vete sjutton, jag är ju ny på det här...

    Det blir på med strumpa på Fluvalfiltret och ut med neontetrorna i alla fall. Annars är det väl chanslöst.

    De blå ska gå i 43 liter, har också fått 10 gula som ska gå i 26 liter.

    Dessutom har jag ett 12 liters som är tänkt som snäckburk, men jag tror jag får sätta neontetrorna där tills i morgon då jag hoppas affären tar tillbaks dom.
    Dom har gjort sitt jobb ett par veckor med att gå in karen nu

    Kamerans batteri var naturligtvis tomt. Laddar nu, hoppas på nån sorts bilder senare under eftermiddagen.

    /Sussi

    Lämna en kommentar:


  • Zwitta
    svarade
    Tack.

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Nej dom har inte samma namn, de blå heter ju babaulti, de korsar sig inte med körsbär. Däremot de gula som han säljer, de är gula körsbär. De gröna och de blå är babaulti, så de borde också kunna korsa sig. Men babaulti är inte så lätta att avla på. De behöver inte salt, men ynglen är yttepyttesmå.

    Lämna en kommentar:


  • Zwitta
    svarade
    Eftersom de nästan har samma namn som körsbär så kan de alltså korsa sig?

    Lämna en kommentar:


  • MantaC0re
    svarade
    Var och investera i dom blå oxå får väl se hur blå dom är!

    Lämna en kommentar:


  • Ibanez
    svarade
    vi hoppas på det bästa

    Lämna en kommentar:


  • starcastle
    svarade
    Dessvärre har jag ingen fancy systemkamera, men min vanliga digitalkamera har en macrofunktion. Som jag måste erkänna att jag aldrig använt ... Fotar mest hundar, och så små är dom inte

    Får se om jag lyckas med fotodokumentation - kan inte lova nåt.


    Sussi

    Lämna en kommentar:


  • Ibanez
    svarade
    Ursprungligen postat av starcastle
    Jag har beställt så jag får väl berätta hur dom ser ut när dom kommer senare i veckan


    Sussi
    hmm.. ja kolla det riktigt noga!! vi vill oerhört gärna se om det e sant

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...