Kräftor i Skåne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HerrJesper
    • August 2008
    • 19

    Kräftor i Skåne

    Hej allihop, jag har sökt runt lite grann och har ett nytt akvarium som är uppe och rullar.

    Jag söker nu efter någon typ av kräftor som går att införskaffa i skånetrakten och tänkte höra om någon har tips på var jag kan finna det?

    //Jesper
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det borde väl gå att köpa levande signalkräftor lite varstans i dessa tider.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av HerrJesper
      Hej allihop, jag har sökt runt lite grann och har ett nytt akvarium som är uppe och rullar.

      Jag söker nu efter någon typ av kräftor som går att införskaffa i skånetrakten och tänkte höra om någon har tips på var jag kan finna det?

      //Jesper
      Var bor du i Skåne??annars kan jag ge dig tips var du kan fånga dem
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Heter det inte krebs i danmark o skåne
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • HerrJesper
          • August 2008
          • 19

          #5
          Jag snubblade över några småttingar i Djuraffären i ängelholm så knallar det runt två nyfikna "krebs" i tanken

          Tack för era svar

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av HerrJesper
            Jag snubblade över några småttingar i Djuraffären i ängelholm så knallar det runt två nyfikna "krebs" i tanken

            Tack för era svar
            Fy för sjutton jag har då aldrig sett nån djuraffär som säljer Signalkräftor,men tydlingen så finns det i Rögle områden tydlingen
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Vet inte om det är Signalkräftor men hyffsat säker är jag på att det går ett gäng kräftor i lokala fiskaffären (Tropisk Fisk) i Klippan oxå
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Ibanez
                • July 2006
                • 853

                #8
                såg en enorm signalkräfta hos havanna zoo (när den fanns) i surte för ngt år sen..
                Era fiskar ger jag mina till frukost..

                Kommentar

                • golden nugget
                  • June 2008
                  • 6

                  #9
                  hitta en procambarus clarkii blue kräfta idag som jag köpte från vellinge blomman.finns några st kvar

                  Kommentar

                  • golden nugget
                    • June 2008
                    • 6

                    #10
                    Ursprungligen postat av HerrJesper
                    Hej allihop, jag har sökt runt lite grann och har ett nytt akvarium som är uppe och rullar.

                    Jag söker nu efter någon typ av kräftor som går att införskaffa i skånetrakten och tänkte höra om någon har tips på var jag kan finna det?

                    //Jesper
                    Finns i vellinge blomman procambarus clarkii blue jättefina är dom

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Trodde inte man fick sälja annat än Signal och flodkräftor i Sverige,konstigt att Vellinge blomman gör det som är en seriös handlare som borde ha kunskap tycker man.
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Patrik Steen
                        Trodde inte man fick sälja annat än Signal och flodkräftor i Sverige,konstigt att Vellinge blomman gör det som är en seriös handlare som borde ha kunskap tycker man.
                        Det är inte heller tillåtet och det är oansvarigt av affärer att sälja dom och det är oansvarigt av privatpersoner att köpa dom
                        Lagtexten - http://www.zoopet.com/index.php?opti...410&Itemid=210
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det är inte heller tillåtet och det är oansvarigt av affärer att sälja dom och det är oansvarigt av privatpersoner att köpa dom
                          Lagtexten - http://www.zoopet.com/index.php?opti...410&Itemid=210
                          Tycker bara att det är konstigt att så stor Handlare som vellinge Blomman är ändå inte kan reglerna,men om man drar det längre så borde väl ändå Grossisten veta i alla fall och inte har dessa Kräftor på lager dem om nån borde veta reglerna.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Patrik Steen
                            .....så borde väl ändå Grossisten veta i alla fall och inte har dessa Kräftor på lager dem om nån borde veta reglerna.
                            Jo självklart SKALL grossisterna veta detta. Dock kan det ju vara som så att kräftorna är inköpta från en grossist i utlandet (det finns t.ex. tyska och tjeckiska grossister som levererar direkt till svenska butiker) och i deras länder så är det tillåtet.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • HerrJesper
                              • August 2008
                              • 19

                              #15
                              Jag ska vara helt ärlig och säga att jag vet itne vilken art det är, de är inte blåa överhuvudtaget i alla fall. Brunspräckliga är nog den bästa beskrivningen.

                              En fråga till er som är en smula mer erfarna, den såldes som "Sötvattenskräfta" vilket är väldigt ospecat och damen i affären kunde inte ge mig ett riktigt namn. Hon påstod dock att de gick utmärkt att ha med fiskar utan att attackera dem. Vågar jag låta dem bo tillsammans med min kamphane och hans tre honor? Deras storlek är ca 7 och 9 cm (kräftorna alltså).

                              Edit:
                              Om någon vill hjälpa till att artbestämma mina rackare så filmar jag gärna dem.
                              Senast redigerad av HerrJesper; 14 August 2008, 10:00.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...