Räkorna dog...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jo-hanna
    • July 2008
    • 5

    Räkorna dog...

    Vi hade inhandlat fyra nya växter och lite ny sten samt två nya svärdbärare, en hane och en hona. Har en hona sedan tidigare.

    Glad i hågen satte vi ner dessa växter och sedan fisken efter kontens alla regler som vi fick där vi köpte dessa. Alla verkade må jättebra där inne, men...

    Vi har 4 körsbärsräkor som blev alldelens spattiga och tänkte att dem är nog nöjda och busiga...Nej, oj va fel vi hade. Två timmar senare låg dem på botten och sakade för att sedan helt stanna upp och dem var döda. Alla fyra...

    Skulle verkligen vilja ha räkor så det är supertrist, men om man äntar några veckor kanske man kan prova igen eller?
    Är sugen på dem blåa räkorna.

    En grej till svärdbäraren som vi hade sedan tidigare blir alldelens stel och ryckig när hanen kommer vid henne och så vänder hon sig lite på sidan. Är hon rädd eller visar hon upp sig?
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    #2
    Jag har varit med om samma sak, räkor som blev helt tokiga. Som tur var klarade mina sig. I mitt fall berodde det på just nya växter, de var besprutade med något som räkorna blir sjuka av. Fiskar klarar det, men inte räkor. Köpte du några växter med lite hårdare blad, tex anubias? Vissa växter kan odlas ovanför vattenytan, och det är dessa som besprutas. Efter en månad i fiskakvarium hade besprutningen på växterna försvunnit, så jag kunde sätta i dem till räkorna igen utan att något hände.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

    Kommentar

    • jo-hanna
      • July 2008
      • 5

      #3
      Jaha, ajdå...Va duktig du var som lyckades rädda räkorna.

      Jag köpte tre med en stängel i mitten och massor med trådar som står rakt ut(lite dillaktig) och satte som en klase i bakgrunden så v yngel kan gömma sig.

      Sen en liten som ser ut som en liten basilika. Lite lila, men mest grön.

      Jag skulle förstås ha frågat efter namnet på mina växter i butiken...

      Kommentar

      • Wickberg
        • October 2007
        • 76

        #4
        Om jag vore du skulle jag inte ha så stora fiskar som svärdbärare om du vill ha många yngel av dina räkor, hur stort akvarium har du?

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Vad är det för räkor du har? Jag hade körsbär, de är lite tåligare.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • Wickberg
            • October 2007
            • 76

            #6
            Aha, missade det Jag har crystal red

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Räkorna fanns alltså i karet sen tidigare?

              Det som dödade räkorna var uppenbart förgiftning. Exakt vad problemet var, är svårare att säga.
              Är akvariet väldigt litet och ni hällde i påsvattnet i karet? I så fall kan ammoniak (som fiskarna avger i påsen) eller fiskmedicin (som zooaffären haft i sina akvarier) ha dödat räkorna.
              Hur ser stenen ut? Stenar kan innehålla t.ex. koppar, som är mycket giftigt för räkor.
              Växterna är troligen oskyldiga.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • berraåsnobben
                • December 2007
                • 113

                #8
                Är det nya växter från butik så är det säkert de som hade ihjäl dina räkor.
                Växterna är ofta behandlade med vissa preparat som är giftiga för räkor.
                Det bästa du kan göra är att skölja nya växter noga och gärna låta dem stå i ett kar som du inte har räkor i, låt dem vara där 1 vecka sedan kan du lugnt sätta dem i räkkaret.
                Camping

                Kommentar

                Arbetssätt...