Snäcka på burk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laertes
    • January 2003
    • 122

    Snäcka på burk!

    Hej igen
    Mina fiskar är sjuka och för att rädda min pomacea bridgesii undan det som för henne är gift, har hon fått flytta till en stor glasburk. Hon verkar trivas, kanske är det syrefattigt, men det klarar hon ju ändå. Mitt största problem är värmen, hon får ju klara sej med rumstempererat vatten. Tillsätter lite nytt, varmt varje dag.
    Eftersom hon är döende, hoppas jag i alla fall att hon inte dör i burken, för då får jag dåligt samvete!

    Hälsn
    Åsa
    Hälsn
    Åsa
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Varför är den döende?
    P. bridgesi klarar sig i temp mellan 18-28 grader. Vid 18 grader så är snigeln inte så aktiv dock och vid höga temperaturer så får snigeln en kort levnadstid. Har du burken inomhus så borde du väl ha ca 20gader däri, eller? Att byta vatten varje dag är väl klokt om snigeln nu har fått ett temporärt hem som är litet. Du skriver att du fyller på med varmt vatten. Med varmt vatten antar jag att du menar ca 20-22 grader, i så fall så kommer inte det att vara orsaken till att den kanske avlider.

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Pär J.
      • March 2002
      • 284

      #3
      Tänk också på att svalare vatten har högre syrehalt än varmtvatten. Det största syreobytet sker när vattenytan bryt, tex när man häller i nytt vatten eller när utsrömningen från filter krusar ytan.

      /P

      Kommentar

      • Laertes
        • January 2003
        • 122

        #4
        Hej
        Jag har sett att snäckan inte kan stänga sitt skal, och det ska vara ett tecken på att den är döende.
        Naturligtvis har jag hällt på ljummet vatten för att höja temperaturen i burken. Har märkt att Doris inte varit så aktiv däri, och det beror alldeles säkert på att det är svalare vatten.
        Hursomhelst har hon nu flyttat till mitt lilla akvarium, jag har bedömt att hon efter två dygn i burken inte för med sej nån smitta till fiskarna.
        Tack för ditt tips Pär, som tur är kan snäckan andas både med gälar och lungor. Så hon kunde hela tiden gå till ytan och ta luft. Det gör hon förresten ofta i akvariet också.

        Hälsn
        Åsa
        Hälsn
        Åsa

        Kommentar

        Arbetssätt...