Yngel av Amano,litet brådskande!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    Yngel av Amano,litet brådskande!

    ehmm.. tja..var börjar man.. jag har haft amanos ii många år.. nu är de bara en hona och en hanne.. sex sju år gammla och riktigt stora. Jag har alltid haft fiskar och aldrig tänkt på att skaffasmått på dem.. det är ju ganska svårt.. och fiskarna äter ju upp ynglen...

    Igår så bytte jag sand i botten på akvariet.. från sjösten till svart kross. Mina fiskar tog inte väl vid sig av stressen och det nya vattnet.. jag vet inte varför.. men det gick fort utför.. igår såg jag att något var fel, det såg ut som någon typ av parasit så jag tillsatte litet salt och drog upp värmen några grader. Idag, när jag vaknade var de döda... mest unga guppys, jag förstår inte hur det gick så fort.. men det var nog vattnet.Men hursom..när man sitter där och gråter märker man att det är Myggyngel i vattnet.. eller man antar det.. för de ser exakt ut som små myggyngel.. fast.. mindre kropp.. och vita. jag märker att det ligger färdigutvecklad räkrom i mossan på stubben och ser små "mygglarver" kläckas ut det... jag vet inte vad jag ska göra... jag stängde av filtret så de inte ska sugas in.. och tillsatte litet mer salt...

    Jag är rädd att de ska dö och jag bara ska börja gråta igen..mer hjärtekrossad än innan.. dö lär de ju göra.. men kan jag göra något för att få dem att överleva? det var år sedan jag läste på om att odla amanos.
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Om du orkar så kan du läsa här:
    /Mattias

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      Tack..den här hhar jag läst för länge sedan.. men inte kunnat hitta igen.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Men förbered dig på att oddsen är gigantiska att de kommer att dö. Tillochmed när allt är perfekt händer det att ynglen bara dör. Amanos är bland det svåraste man kan ge sig på att odla.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • MrZander
          • February 2015
          • 13

          #5
          Så svårt kan det inte vara, jag har inte gjort något speciellt och när jag flyttade om en rot så dök det upp en massa små räkyngel (amanosar). Ett par av dem har blivit lite större strax över centimetern, vilket tyder på att det har skett förökning i ett par omgångar...

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1025

            #6
            Är du helt säker på att du har amanos då?

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              HWH lyckades odla Amano, sök efter hennes tråd så kanske du får lite tips! Minns ej vad den hette men den kanske ligger under Räkor någonstans?

              Som jag förstår det var det hur knepigt som helst....
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Tråden är ju typ 10 år gammal och Amano är ju inget man råkar odla eftersom det kräver rätt salthalt och framförallt rätt foder. Min erfarenhet är att utan kiselalger är överlevnaden minimal. Men jäst går. I vilket fall måste man ju flytta larverna inom ett par dagar då de inte överlever mer än en vecka i sötvatten och inte för sent då har de redan stannat i växten och dör.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1025

                  #9
                  Suck... Typiskt ny medlem som snokar fram gamla trådar..

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #10
                    Jag missade det, suck. Jag brukar alltid kolla datum men inte denna gången. Ack ack. :P
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...