Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • andreassofus
    svarade
    för nån vecka sen fick ja en kull med amanolarver.. hade fixat iordning ett saltakvarium till dom på 12l

    och när honan hade släppt ifrån sig larverna hällde ja dom i saltbadet.. och dom simmade omkring en liten stund.. sen såg jag att alla (1000st?) låg på botten helt stilla.. tänkte att dom gjorde så kanske men efter ett par dagar hade dom fortfarande inte rört sig. inte en enda hade överlevt..

    kan någon säga vad jag gjorde för fel??
    hade även en rot till dom och ja funderade på om det var den som var boven,, rot= surt vatten + saltvatten = katastrof??

    men jag ger mig inte,, ska testa igen för jag har 2st honor till som bär på rom

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Dom växer fort, det gör dom.
    Du kommer ihåg mina tyska humleräkor va? Dom var rätt små när du såg dom, nu är dom nästan dubbelt så stora och jag tror jag har en, eller flera löpande honor där ikväll. Alla sju är framme och simmar omkring och har inte tid att äta.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Hur fort växer egentligen körsbärsyngel?

    Jag tror att en av honorna som hade rom när jag köpte av Sonja har kläckt sina bebbar. Men dom är ca 4-5 mm redan! Efter att ha bott hos mig i bara dryga tre veckor. Låter det möjligt att äggen både har hunnit kläckas och att ungarna redan är såpass stora? Jag har ju aldrig haft räkbebisar innan så jag vet ju ingenting om det..

    Men nu är jag också räkmamma.. Det dräller av miniräkor i anubiasen..

    Edit: Dom är faktiskt lite större ändå ser jag nu när jag kikar igen! Beror den snabba växten på bra matning och värme i karet?
    Senast redigerad av miiaoo; 02 November 2006, 20:17.

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Sintei
    jag borde förmodligen söka på detta.. men, vad matar ni dem med? Jag har inte matat mina alls och de har ynglat av sig 2ggr (körsbär). Jag tycker algerna torde vara tillräckligt? Dock spanade jag på nån sorts räkmix grej med svart artemia (?) innan idag. Kanske man borde testa?
    Dom verkar äta allt. Jag matar med räkpellets, fryst artemia, fryst hemgjord räkmix, smått granulatfoder, olika bottenfoder, lite nykläckt artemia och grindalsmask ibland. Dom få inte allt hela tiden förstås utan jag varierar.
    Jo så gillar dom squash också.

    Lämna en kommentar:


  • Choffe
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Det är väl bara att hålla tummarna för henne med rommen
    Dom som har äggfläckar påverkas inte vid skalbyte så du har nog fler med rom om ett tag.
    OK! vad bra

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...