Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Lamprologus
    svarade
    Jag tror inte att räkorna har ett lika "advancerat" känsloliv som t.ex en hund eller en katt eller ett marsvin..
    Men detta betyder INTE att de har inte har lika stor rätt till ett bra liv som t.ex ett marsvin eller en kanin,tänk på att de är lika mycket djur som vi.....

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
    Intressant det där med dina skilda erfarenheter av olika arter! Jag undrar om man på något sätt kan koppla det till hur deras naturliga biotop ser ut.
    Det borde ha med det att göra. Det är så pass stor skillnad på dom, speciellt de sv/v jämfört med alla andra jag har.
    Dessutom det att dom så gärna hänger uppochner under flytväxterna även som fullvuxna. Det gör ingen av mina andra sorter (har sex till).

    Lämna en kommentar:


  • daniel_i_malmö
    svarade
    Ursprungligen postat av Nitra98
    Nej det var ju bara fyllt till en fjärdedel (tredjedel?) med vatten, ca 25-30 cm då...
    Helt rätt. Vattennivån varierar lite, det avdunstar rätt fort eftersom akvariet är öppet och antagligen också till viss del beroende på att mangroveplantornas fotosyntes förbrukar vatten och avdunstning från deras blad.

    Lämna en kommentar:


  • daniel_i_malmö
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Men räkor rör sig bra mycket mer än du tror bara dom har möjlighet, och känner sig trygga. Jag har t ex CR i ett 120-liters och där ser man alltid ett gäng som simmar omkring i lugn och ro som små missiler, dom mellanlandar på något blad och fortsätter snart sina rundor.
    Tigerräkorna går i betydligt mindre kar, 37-liters, dom simmar också väldigt mycket.
    Men t ex mina bägge sv/v-randiga varianter är lugnare och klättrar hellre runt på och under växterna.
    Mina erfarenheter av deras rörelsebehov grundar sig även på större akvarium än vasen, och på knappt två års studerande av dem. [Eftersom jag ett tag hade amanoräkor i mitt 720 kvalar jag nog även in i klassen 'störst räkakvarium' ;-).]

    Visst kan de röra sig längre sträckor, men det är inte samma sak som att de har ett behov av det.

    Jag har uppfattat att de gör det för att se om de hittar mer och bättre mat eller en hona osv på nästa blad eller vad det är de nu slår sig ner på. Jag tvivlar starkt på att rörelsen är ett självändamål, att de gör det som ren rekreation och framför allt på att de skulle må dåligt om de inte kan simma längre sträckor i en riktning.

    Intressant det där med dina skilda erfarenheter av olika arter! Jag undrar om man på något sätt kan koppla det till hur deras naturliga biotop ser ut.
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 05 January 2007, 22:54.

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Har dom 1 m på höjden så är det ju rätt mycket jämfört med andra småakvarier.
    Nej det var ju bara fyllt till en fjärdedel (tredjedel?) med vatten, ca 25-30 cm då...

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Har dom 1 m på höjden så är det ju rätt mycket jämfört med andra småakvarier. Men räkor rör sig bra mycket mer än du tror bara dom har möjlighet, och känner sig trygga. Jag har t ex CR i ett 120-liters och där ser man alltid ett gäng som simmar omkring i lugn och ro som små missiler, dom mellanlandar på något blad och fortsätter snart sina rundor.
    Tigerräkorna går i betydligt mindre kar, 37-liters, dom simmar också väldigt mycket.
    Men t ex mina bägge sv/v-randiga varianter är lugnare och klättrar hellre runt på och under växterna.

    Lämna en kommentar:


  • daniel_i_malmö
    svarade
    Ursprungligen postat av ralp
    Det finns folk - även här på räkfaktatråden - som tycker att det är ok med tre eller "mjölkpaketsvolym" till räkor. Argumentet är då oftast att de föröka sig jo - det tar man som tecken på att de trivs. Jag tycker ABSOLUT inte det. Jag blir nästan förbannad när jag läser det.
    Hej
    Jag gissar att du bland andra syftar på mig. Jag har fyra cherryräkor i en hög cylindervas (ca 1m) med levande mangroveskott fylld till 1/4-1/3 del med vatten.

    Jag undrar på vilket sätt du menar att dessa räkor inte trivs?

    1. Menar du att den lilla vattenvolymen gör att vattenkvalite och liknande inte kan upprätthållas?

    2. Eller att de skulle ha ett fysiskt rörelsebehov som inte kan tillfredställas, att de inte får tillräckligt med motion och dåligt utvecklad muskulatur, och att de skulle bli svaga på grund av detta?

    3. Eller att de inte trivs i en mer psykologiskt, emotionellt vis? Dvs att de har tråkigt och blir deprimerade?

    4. Eller något annat?

    Jag hoppas vi kan diskutera detta utan att det leder till en dålig stämning i tråden. Ämnet är viktigt.

    Jag anser mig hålla en ganska sträng etik när det kommer till djurhållning. Det tydligaste uttrycket för detta är att jag sedan drygt tio år inte äter något som helst kött som kommer från djur som stått i bur eller boxar eftersom jag anser att de ibland behandlas på ett sätt som gör att de mår dåligt. Jag skulle inte heller kunna tänka mig att hålla stora ciklider (15-20 cm+) ens i mitt 720-litersakvarium. Så om någon kan övertyga mig om att dvärgräkor i ett litet akvarium mår dåligt flyttar jag dem direkt. Idag är jag övertygad om att så inte behöver vara fallet.

    Beträffande punkterna ovan:
    1. Vattenkvaliten har jag inte haft något problem med i det lilla akvariet. pH ligger stabilt på ca 7.5 och ingen nitrat är mätbar. Räkornas biolgiska belastning på vattnet kan nog anses vara extremt liten, den animaliska biomassan är knappast mer än några få gram totalt. Samtidigt står det tre knappt en meter höga mangroveskott i vasen som lär stå för en betydande biologisk rening, växtbiomassan är extremt stor i jämfört med ett vanligt akvarium med akvarieväxter som knappast väger något.

    2. Jag har inte uppfattat det som att dessa djur skulle ha ett särskilt stort instinktivt rörelsebehov. De rör sig mest när de får/letar mat, i fortplantningstagen eller blir skrämda. I övrigt verkar de vilja röra sig så lite som möjligt, vilket är logiskt eftersom rörelse kostar energi. Vissa djur, tex fiskar som lever i öppet, strömmande vatten eller djur som i naturen rör sig stora sträckor kan ha ett inbyggt rörelsebehov. Så har jag inte uppfattat räkorna. Dessutom, i förhållande till räkornas längd har de även i min vas relativt långa sträckor att röra sig på, minst tio gånger sin kroppslängd, jämfört med en del fiskar i akvarium.

    3. Jag tvivlar på att räkor har ett så pass utvecklat intellekt att de kan må psykiskt dåligt. De kan säkerligen reagera på dåliga vattenvärden och liknande öch söka sig mot bättre vatten, men detta tror jag sker instinktivt utan känslomässiga och intellektuella överväganden. Att tro att de vantrivs på emotionellt sätt anser jag är att 'förmänskliga' dem. Denna punkt är naturligt mycket svår att verifiera åt något håll, debatten kring levande agn vid fiske förra året belyser detta. (Jag är övertygad om att fiskar har ett många gånger mer utvecklat emotionellt och intellektuellt liv än räkor.)

    Med hopp om en konstruktiv debatt kring räkors behov av yta.
    Daniel
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 05 January 2007, 21:19.

    Lämna en kommentar:


  • Lamprologus
    svarade
    Hehe,dessa spottar såg jag av en slump då syrran har bytt säng till en "vanlig" som står på marken,från en sådan här "loftsäng" som hon hade haft spottarna under

    Lämna en kommentar:


  • Malinitzi
    svarade
    Bra tips jag fick!

    Ursprungligen postat av Lamprologus
    På fråga om spotlights och sånt så kan jag passa på att fråga om mitt nya räk-kars belysning.

    Vad tycker ni?/www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=609522&gid=1076098

    obs:jag har inget i akvariet än,bara en rot och lite växter


    Dessa spottar ska jag också ha över mina räkor, tack för bilderna.

    Lämna en kommentar:


  • Lamprologus
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Jag funderade på hur själva det som lyser ser ut? Det som är bakom liksom. Glödlampa är det väl knappast.
    Har du byggt den själv?
    Själva det som lyser är en liten miniatyrglödlampa som är ca 2.5 cm lång
    Och nej, jag har inte byggt den själv

    Lämna en kommentar:


  • Lamprologus
    svarade
    Ursprungligen postat av MagicFingers
    ser ut som halogenspottar från ikea.

    g5 sockel...
    Jaa....jag tror de kommer från Ikea
    Kan man ha halogenspottar i ett akvarium?

    Lämna en kommentar:


  • MagicFingers
    svarade
    ser ut som halogenspottar från ikea.

    g5 sockel...

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Jag funderade på hur själva det som lyser ser ut? Det som är bakom liksom. Glödlampa är det väl knappast.
    Har du byggt den själv?

    Lämna en kommentar:


  • Lamprologus
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Kul lösning. Vad är det för ljus?
    Har ingen aning

    Vet iallafall att det är någons sorts spotlights

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Kul lösning. Vad är det för ljus?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...