Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • MagicFingers
    svarade
    Ursprungligen postat av Knyttet
    Nu har jag just kommit hem från affären med en tuss javamossa till mina räkor. Borde jag göra ngt mer med den än att bara skölja ordentligt innan jag stoppar ner den till räkorna?

    Jag skulle kunna låta den vara i ett av de andra akvarierna ett tag först. Tror ni att det är en bra idé?
    en MKT bra idé é de.

    bättre att ha lite akvariegegg i den direkst som dom kan mumsa på...

    Lämna en kommentar:


  • Knyttet
    svarade
    Nu har jag just kommit hem från affären med en tuss javamossa till mina räkor. Borde jag göra ngt mer med den än att bara skölja ordentligt innan jag stoppar ner den till räkorna?

    Jag skulle kunna låta den vara i ett av de andra akvarierna ett tag först. Tror ni att det är en bra idé?

    Lämna en kommentar:


  • Pito
    svarade
    Ursprungligen postat av Limia1
    Den som är intresserad av parasiten kan gå in på nedanstående länk och bilda sig en egen uppfattning. Jag tror fortfarande, att det kan vara en parasit.



    Gå in under Garnelen i menyn, välj Science-Garnelen och sedan Neocaridina palmata bosensis "Rotrucken". Där finns en artikel om räkarten och parasiten.

    MVH/Anita
    måste hålla med om att det är väldigt likt parasiten, det är ju bara att vänta och se om ungarna får samma fläck, parasiten sprid ju tydligen inte från räka till räka.

    Lämna en kommentar:


  • evus
    svarade
    Usch..........Den vill jag helst slippa i mina räkburkar!!!

    Tack för en intressant läsning (trots min dåliga skoltyska) limia1

    Lämna en kommentar:


  • Pito
    svarade
    Ursprungligen postat av Algen
    Tack för länken. Verkar vara dessa i varje fall dom ljusa, har några mörka med
    ljusbrun stripes på ryggen (se bild tidigare inlägg) Även sett att dom skiftar i
    färgton kanske efter humör
    Såg du att räkan överst på länken har sama oranga kula.

    Lämna en kommentar:


  • Limia1
    svarade
    Ursprungligen postat av Algen
    Grattis! det ser ut som de jag har,3st med rom nu +yngel dessa börjar få lite färg nu, fast röd ton!!??? ska bli blåaktig.
    Den oranga fläcken är som en liten kula vad kan det vara? har sett den på fler bilder .Tror inte på parasit.

    edit:Härligt ljus i bilden

    Joodå sonja jag har externa blixtar, har ingen bra rigg att sätta upp dom i.
    ska inom snar framtid hänga en studioblixt ovanör karet,bara att plugga in o köra Nu får jag hålla i blixten med ena handen kameran i andra ingen vidare lösning+glapp i synksladden kan lägga dit ett täckglas med risk för blixtplums,räcker med att objektivet badar lite ibland.Men snart så.....
    Den som är intresserad av parasiten kan gå in på nedanstående länk och bilda sig en egen uppfattning. Jag tror fortfarande, att det kan vara en parasit.



    Gå in under Garnelen i menyn, välj Science-Garnelen och sedan Neocaridina palmata bosensis "Rotrucken". Där finns en artikel om räkarten och parasiten.

    MVH/Anita

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av evus
    Titta vad som har hänt när jag sov i natt! Det verkar pågå mycket i vår lägenhet när jag "råkar slumra till"..........
    Grattis Ska bli spännande att se vad som kommer fram ur dom äggen

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Algen


    Joodå sonja jag har externa blixtar, har ingen bra rigg att sätta upp dom i.
    ska inom snar framtid hänga en studioblixt ovanör karet,bara att plugga in o köra Nu får jag hålla i blixten med ena handen kameran i andra ingen vidare lösning+glapp i synksladden kan lägga dit ett täckglas med risk för blixtplums,räcker med att objektivet badar lite ibland.Men snart så.....
    Jag tycker det blir väldigt fint ljus när jag lägger blixten på täckglaset. Men då får det inte vara fullt med flytväxter och bäst blir det om inte karet är för högt heller.
    Annars kanske du kan testa att ställa blixten antingen rakt in från sidorutan, kanske på ett par böcker. Eller på en pall snett framför. Jag har nog testat alla möjliga och omöjliga varianter

    Lämna en kommentar:


  • Algen
    svarade
    Ursprungligen postat av evus
    Tackar!! Det här med färgen på räklingar verkar vara ett problem. Jag har läst på internet att de blå räkor som finns i handeln nu oftast får svag eller ingen blåfärg alls på sin avkomma. Det ska bli spännande att se vad det blir av mina eftersom honan är så mörkblå.

    Det här med frågan om det är en parasit eller inte............ Borde inte ev. parasit (som är så stor) ganska snart slå ut vitala funktioner hos värddjuret och räkan dö ganska omgående???
    Vi kan byta bebisar när vi ser vad det blir för spännande färger
    bra med nytt friskt blod om inte annat

    Lämna en kommentar:


  • Algen
    svarade
    Tack för länken. Verkar vara dessa i varje fall dom ljusa, har några mörka med
    ljusbrun stripes på ryggen (se bild tidigare inlägg) Även sett att dom skiftar i
    färgton kanske efter humör

    Lämna en kommentar:


  • evus
    svarade
    Tackar!! Det här med färgen på räklingar verkar vara ett problem. Jag har läst på internet att de blå räkor som finns i handeln nu oftast får svag eller ingen blåfärg alls på sin avkomma. Det ska bli spännande att se vad det blir av mina eftersom honan är så mörkblå.

    Det här med frågan om det är en parasit eller inte............ Borde inte ev. parasit (som är så stor) ganska snart slå ut vitala funktioner hos värddjuret och räkan dö ganska omgående???

    Lämna en kommentar:


  • Algen
    svarade
    Ursprungligen postat av evus
    Min nya blå räka har "blivit med rom" under natten
    Grattis! det ser ut som de jag har,3st med rom nu +yngel dessa börjar få lite färg nu, fast röd ton!!??? ska bli blåaktig.
    Den oranga fläcken är som en liten kula vad kan det vara? har sett den på fler bilder .Tror inte på parasit.

    edit:Härligt ljus i bilden

    Joodå sonja jag har externa blixtar, har ingen bra rigg att sätta upp dom i.
    ska inom snar framtid hänga en studioblixt ovanör karet,bara att plugga in o köra Nu får jag hålla i blixten med ena handen kameran i andra ingen vidare lösning+glapp i synksladden kan lägga dit ett täckglas med risk för blixtplums,räcker med att objektivet badar lite ibland.Men snart så.....
    Senast redigerad av Algen; 22 March 2007, 10:35.

    Lämna en kommentar:


  • Mamma Mia
    svarade
    aha Grattis!

    Lämna en kommentar:


  • evus
    svarade
    Min nya blå räka har "blivit med rom" under natten

    Lämna en kommentar:


  • Mamma Mia
    svarade
    ... fattar inte? *inte fått kaffe än*

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...