Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • landstrykeren
    • July 2006
    • 440

    Ursprungligen postat av Sonja
    Jag vet inte säkett men misstänker det.
    Då får mina räkor flytta till en egen burk.

    Kommentar

    • Leonard
      • January 2006
      • 2352

      Hejsan alla räkioter!

      Jag har läst ALLA (!) sidorna nu... känns som att jag suttit framför datorn i typ 1 vecka

      Jag har verkligen lyckats köra ner mig långt i räkträsket känner jag Kommer bli svårt att stoppa detta beroende!

      Jag ska köpa ett 24l kar imorgon och belysning till detta (2st kompaktlysrör, vet inte vilken sort, men det blir nog bra!).
      Jag kommer nog inte ha råd att starta karet för än i maj tror jag, men jag försöker planera lite nu, så att jag vet vad jag ska köpa och så

      Jag tänkte ha karet till att olda räckor och snäckor (Hornsnäckor, Clithon corona) och samtidigt ha det som växtkar.
      Jag kommer göda lite med PMDD och EasyCarbo, som kolgödning, så att jag kan ha lite roligare växter också.

      Jag kör igång karet med jordbotten och nåt grövre grus, troligtvis typ diabas eller nåt svart grövre grus (vad var det du hade Sonja?) med urlakas jord i.
      Funderar också på att ha nån gödning under gruset, men tänkte att det kanske innehåller nåt som inte är bra för räkor och snäckor, så jag struntar nog i det.

      Filter blir ett Eheim Aquaball 2206 (120l-320/h) innerfilter, tror ni att det är räk-säkert?
      Kanske kan dra en nylonstrumpa över den annars...

      Nu ska jag bara bestämma mig för vilka räkor jag vill ha =)
      Jag tänkte ha mörk botten och en massa växter med olika färger, kanske mest mörka, men ändå rätt så blandat.

      Först tänkte jag ha gröna räkor (N baubalti?) och Körsbärsrökor/RC, men korsar sig dessa? (tabellen funkar inte för mig, man måste väl vara medlem? ). När jag fråga i Zooaffären, sa han att det inte funkade..
      Nu funderar jag på att ha Amano eller gröna + Svarta bi. Funkar gröna + svarta bi?
      Äter Amanoräkorna upp yngel från de andra dvärgräkorna? Det känns som att Amano kanske kan vara lite för tuffa för småttingarna, men dom är ju uaf grymma på att äta alger vet jag.
      Andra förslag till mitt 24l med mörk inredning (vill att de ska synas så bra som möjligt)?

      Jag kommer endast att ha räkor och snäckor i karet.

      Föresten, så vet jag ju att snäckorna får väldigt fult skal vid lägre pH och KH, men tydligen så trivs ju räkorna med lite lägre pH och KH :S
      Mitt upplägg är så här:
      Jag kör med lagom dos bikarbonat i vattnet (så att pH lägger sig på ca 7.5-8.0) och så har jag lite alkottar + rötter i karet, som sänker pH lite. Skulle det funka tror ni?
      Eller räcker det med bara en kalksten i karet + rötter? Jag vill iaf ha pH över 7, för snäckornas skull!
      Senast redigerad av Leonard; 02 April 2007, 20:37.
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        föresten:

        Någon som vet om Clithon corona (Hornsnäcka) äter alger och fiskfoder också?

        Äter dvärgräkorna på växter? Det skulle ju inte passa så bra i ett växtkar då ju :S

        Jag har ju inte haft andra räkor än Amano innan, så iof hade väl CR vart bra att börja med, men jag undrar om jag kommer skaffa fler kar för räkorna, och då vill jag gärna ha någon lite mer ovanlig/cool art
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • evus
          • September 2006
          • 729

          Jag kör helt filterlöst i mina 5 räkburkar (16-30l). I början använde jag filter men på något underligt sätt så lyckades alltid räklingar ta sig in i filtret. Det räcker med att byta 50% av vattnet varannan vecka så klarar de sig bra. Vi i sthlmstrakten har mjukt vatten från Mälaren och det verkar fungera fint för räkor så jag tillsätter ingenting i vattnet utan kör på!

          När jag startar upp ett räkakvarium så gör jag precis på samma sätt som när jag startar upp ett nytt fiskakvarium:

          0,3-0,5 mm rådasand c:a 3cm i botten. 50% vatten från ett av mina gamla akvarium + 50% nytt direkt från kranen. Ganska många växter från gamla fiskakvarium som har kvar en del smått och gott för räkorna att gotta sig åt.
          Javamossa, vattenpest, riccia + några spikblad. Ju mer saker jag tar från gamla akvarium desto fortare kan jag släppa in nya räkor. Jag brukar också alltid lägga ner en rot för räkorna att plocka på.

          En annan sak som jag alltid flyttar in i ett nytt räkburk är ett gäng posthornssnäckor för renhållning och de är också ett bra "mätinstrument" så att akvariumet inte blir övermatat.

          Välkommen till "Räkträsket"! //Eva
          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

          Kommentar

          • Leonard
            • January 2006
            • 2352

            Jag hade för mig att Posthornsnäckor äter växter, men det är antagligen fel iom att ni har det tillsammans =)

            Jag kommer ha minst 1 sorts snäcka i karet (trolligen Clithon corona) och försöka odla också.
            Så ett pH lite över 7 blir nog lagom, så att snäckornas skal inte erroderar!

            Vi i Kungsbacka har också ganska mjukt vatten, KH 2 och typ pH 7.5 i kranen. Men jag tror inte att vattnet kommer hålla sig så länge så, så jag kommer nog försöka hålla det uppe lite, med kalksten eller bikarbonat.
            Eller tror ni att räkor + snäckor själva kan gå och kanpra på kalkstenen, så att jag slipper hålla med på bikarbonat (känns krångligt)? eller kommer de inte göra det av sig sjäva?

            Föresten en mycket informationsrik tråd, mycket intressant!!
            18år. . . . . .<¨,)))--{
            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

            Kommentar

            • Limia1
              • December 2006
              • 325

              Ursprungligen postat av Leonard
              föresten:

              Någon som vet om Clithon corona (Hornsnäcka) äter alger och fiskfoder också?

              Äter dvärgräkorna på växter? Det skulle ju inte passa så bra i ett växtkar då ju :S

              Jag har ju inte haft andra räkor än Amano innan, så iof hade väl CR vart bra att börja med, men jag undrar om jag kommer skaffa fler kar för räkorna, och då vill jag gärna ha någon lite mer ovanlig/cool art
              Räkorna äter inte på levande växter , bara ev. vissna växtdelar.

              Om du verkligen vill ha lite högre kH, så skulle i alla fall jag provat med gröna räkor. De gillar lite högre pH och kH, vilket ex. tigrar, svart/vita och CR inte gör.

              Har själv gröna räkor, bland växter med orangerosa blad och bruna lavastenar. Mycket effektfull måste jag säga . Men man behöver ett litet gäng av de gröna, för de är en smula hemliga och försvinner lätt i gröna växter.

              Har själv bara 3 stackars gröna räkor i ett 125 litersakvarium och jag ser i alla fall 1-2 st av dem nästan varje dag.

              Fungerar också bra att ha Amano med andra räkor, mina har aldrig gjort sina mindre släktingar något ont i alla fall.

              MVH/Anita

              Kommentar

              • Leonard
                • January 2006
                • 2352

                Tack för infon Anita! =)

                Jag har också förstått att de gröna ville ha lite mer alkaliskt vatten, så därför tänkte jag att de var bra, även körsbärs räkorna var ju ganska tåliga också, men funkar dessa 2 arter tillsammans?
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  Dax att preppa tråden med lite oidentifierade räkor som antagligen har blitt till följd av lite korsningar i karet

                  Vetitusan om det kan vara en korsning på red cherry och black´n white eller på white pearl och red cherry ??

                  Sonja vad tror du ?

                  Jag har alltså följande sorts räkor i min burk.

                  1. red cherry
                  2.Black´n White biräkor
                  3.White Pearl
                  4.Amano
                  5.Klippräkor (stora 6-8 cm)
                  Bifogade filer
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    Hmmm... ser ju ut som tigrar Så vitt jag vet så är det bara körsbär och pärlor som kan korsa sig av de du nämnde ovan.
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      Mm...skitskumt är det allafall

                      Har ett gäng som ser ut som denna fast inte så många men 5-6 st är där nog.
                      Ett par är lite blekare än denna.

                      Det är lagom lätt att få dom på bild ibland i miljon röda körsbärsräkor
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av drd
                        Dax att preppa tråden med lite oidentifierade räkor som antagligen har blitt till följd av lite korsningar i karet

                        Vetitusan om det kan vara en korsning på red cherry och black´n white eller på white pearl och red cherry ??

                        Sonja vad tror du ?

                        Jag har alltså följande sorts räkor i min burk.

                        1. red cherry
                        2.Black´n White biräkor
                        3.White Pearl
                        4.Amano
                        5.Klippräkor (stora 6-8 cm)
                        Det liknar tiger mycket. Eller kanske en sort dom kallar colorbiene på Tyska sidor. Superskumt. Du är helt säker på varenda räkindivid du stoppat ner i karet? Jag ska skutta iväg till jobbet strax så jag hinner inte kika på de tyska räksidorna precis nu.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          Jag är helt säker på att dessa sorterna som jag skrev i förra inlägget är dom enda jag stoppat i karet.

                          Funderar på om 7 månaders inavel av olika sorter kan ge skumma varianter, men så måste vara fallet.
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Nej inte såna där tror jag. Dom enda som kan korsa sig i ditt kar är körsbär och WP. Den avkomman blir inte randig.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Tigerlily
                              • February 2007
                              • 36

                              min kompis har en räka, den är ca 5 cm och helt brun, inga långa klor/armar, han har ett ljusbrunt streck på ryggen... vad är det då?? i´m sorry hittade inte den bland alla fancy länkar

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ursprungligen postat av Tigerlily
                                min kompis har en räka, den är ca 5 cm och helt brun, inga långa klor/armar, han har ett ljusbrunt streck på ryggen... vad är det då?? i´m sorry hittade inte den bland alla fancy länkar
                                Jättesvårt att gissa om man inte har en bild att kika på.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...