Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av Knyttet
    Som ni kanske vet så har alla utom en av mina räkor (Crystal red) dött. Hur taskigt är det att bara ha en räka? Jag vill vänta lite med att köpa fler efter det här fiaskot + att jag har stoppat i några karantänsfiskar (nyköpta o förhoppningsvis friska) i akvariet, så jag har nog bättre förutsättningar att lyckas med räkorna när de firrarna har flyttat ut.
    Det låter som en väldigt bra idé. Det är jättetråkigt att du haft sån otur nu i början.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Zybeer
      • July 2002
      • 699

      Tjenixen på er, tagit upp hobbyn igen efter ca ett års vilande (pga en vattenskada...).

      Är väldigt sugen på att köra igång ett kar med olika räkor och sniglar. Har för tillfället endast en glascylinder ledig som rymmer kanske 6-8 L vatten. Skulle det kunna fungera med några körsbärsräkor och kanske någon snigel? Ingen pump/filter eller något bara glascylindern och lite substrat samt någon växt tänkte jag. Byta rejält med vatten 2 ggr/vecka?

      Tanken sen är nog att skaffa en sådan här http://www.akvarielagunen.se/web/sho...et&itemid=3853. Tror att det skulle kunna bli riktigt snyggt med en hop snygga räkor i!

      Är det någon som har erfarenhet av någon fisktyp som funkar bra med räkor? Då är ju tanken att de även ska kunna föröka sig utan att fiskarna omöjliggör det. Ancistrus kanske fungerar? Alla tips varmt välkommna!

      Simma lungt
      /Jens
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        6-8 liter är nog i minsta laget egentligen. Det är inte så lätt att få något med så liten vattenvolym att funka i längden. Det minsta jag har är på ca 10 liter men då har jag ett litet ryggsäcksfilter som funkar väldigt bra. Jag tycker nog att det karet är i minsta laget. Dom just jag gillar bäst är karen på mellan 18-37 liter. Där får det plats lite räkor också när dom förökar sig.

        Fiskar som är helt räkyngelsäkra är t ex de små Borarassorterna som maculatus, brigittae, micros och merah. Dom blir inte mer än ca 20 mm totalt.

        Annars kan man tänka sig t ex guppys eller små blåögon som Pseudomugil gertrudae, men dom tar lite nykläckta räkyngel då och då. Men har man mycket växter brukar en del klara sig.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Zwitta
          • October 2006
          • 406

          Mitt akvarium jag tänkte ha räkor i är 25-27 grader. Är det bra eller ska jag sänka det??

          Kommentar

          • Pito
            • November 2005
            • 70

            Ursprungligen postat av Sonja
            Där blir det yngel helt snart ser jag. Hur länge har du haft tiger och CR ihop? Jag funderar på risken att de korsar sig.
            såg inte ditt inlägg, tigrarna och crystal red går bara ihop tillfäligt tills jag får igång mitt nya akvarium, honan på bilden har varit på smällen länge.
            Senast redigerad av Pito; 29 March 2007, 21:07.

            Kommentar

            • Pito
              • November 2005
              • 70

              räka och monosolenium
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Pito; 29 March 2007, 21:48.

              Kommentar

              • Pito
                • November 2005
                • 70

                Ursprungligen postat av Zwitta
                Mitt akvarium jag tänkte ha räkor i är 25-27 grader. Är det bra eller ska jag sänka det??
                lite lägre temp är nog bra.

                Kommentar

                • Zwitta
                  • October 2006
                  • 406

                  Så runt 20 grader?

                  Kommentar

                  • Pito
                    • November 2005
                    • 70

                    det är bara att köra utan värmare

                    Kommentar

                    • Zwitta
                      • October 2006
                      • 406

                      jag kör redan utan värmare där och jag sänker värmen genom att ta bort en del av täckglaset annars kan jag sätta dit en annan lysramp som inte värmer men jag gillar det gula skenet.

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av Zwitta
                        jag kör redan utan värmare där och jag sänker värmen genom att ta bort en del av täckglaset annars kan jag sätta dit en annan lysramp som inte värmer men jag gillar det gula skenet.
                        Du skulle väl ha körsbär? Dom behöver ingen extra värme, men dom är lite tåligare än andra sorter så mellan 20-25 är inga problem.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Ursprungligen postat av Pito
                          räka och monosolenium
                          Den där CR är riktigt snygg. Vad är det för sort på den övre bilden?
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Knyttet
                            • December 2006
                            • 646

                            Ursprungligen postat av Knyttet
                            evus: Tackar för uppmuntran! Jag ska inte ge upp. Men nästa gång jag köper räkor ska jag kanske ta körsbär i stället, det låter på folk som att de ska kunna vara lite lättare.

                            Det var väl rätt åt mig att den lilla räkan dog. Hade precis börjat känna mig lite kaxig för att det äntligen verkade gå bra.
                            Nu lutar det åt att jag ger CR en chans till. Var i Stockholm igår o passade på att kila in i en akvariebutik. De hade jättefina CR som verkar födas upp i butiken. Billigare än de jag köpte här i Uppsala dessutom. Med fina menar jag att de såg pigga och friska ut och var i bra storlek. Tänkte inte på hur det var med bredden på de vita strecken. De jag köpte sist såg bra ynkliga ut jämfört med de här.

                            Min ensamma räka ser kry ut fortfarande (peppar peppar)
                            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                            Kommentar

                            • Pito
                              • November 2005
                              • 70

                              Ursprungligen postat av Sonja
                              Den där CR är riktigt snygg. Vad är det för sort på den övre bilden?
                              Vet inte riktigt vad det är för något, men fick ett förslag på Caridina cf. babaulti var. malaya, dom ser väldigt olika ut röda blåa och bruna
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av Pito; 30 March 2007, 23:30.

                              Kommentar

                              • Mamma Mia
                                • December 2004
                                • 2504

                                Men - vad är det den går på? Ser nästan ut som ryggen på en soffa Tar du ut dina på promenad?

                                Ursprungligen postat av Pito
                                Vet inte riktigt vad det är för något, men fick ett förslag på Caridina cf. babaulti var. malaya, dom ser väldigt olika ut röda blåa och bruna
                                Always look at the bright side of life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...