Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    är 10 kr bra pris för körsbärsräkor?
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Ursprungligen postat av Richard.R
      är 10 kr bra pris för körsbärsräkor?

      10 kr är BILLIGT!!
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Tintaglia
        • January 2006
        • 146

        Ville bara tala om att jag har fyra humleräkor med rom just nu. Jag är så nyfiken och förväntansfull - hoppas bara att det blir nåt av det hela, de kan visst vara lite knepiga?? Om nån vecka eller två kan det vara dags att börja vänta på smått...
        Senast redigerad av Tintaglia; 25 March 2007, 19:26.

        Kommentar

        • Knyttet
          • December 2006
          • 646

          Nu har jag fått kopparhalten testad (äntligen). Det var ingen fara alls med det, testet visade ingenting.

          Krukorna är borttagna och javamossa är på gång (sitter i ett annat akvarium några dar först). Flytväxter ska jag nog hämta i veckan.

          De två överlevande räkorna hänger fortfarande med, så kanske (peppar peppar) har jag lärt mig att sköta räkor nu.
          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            Hej, har varit borta...

            Ursprungligen postat av Knyttet
            ja, 27 grader är ju över gränsen för vad de vill ha i temp enl zoopet iaf. Det känns inte jättekonstigt om det kan ha blivit för mycket för dem med flytten hit och sen fel temperatur.Tror du att det stör dem om temperaturen går ner lite under natten när lysröret är släckt? Jag har justerat doppvärmaren lite nu för att förhoppningsvis kunna hålla jämnare temp.
            Vill gärna tillägga en ledtråd i dektektivarbetet här... Jag hade 28 grader i mitt kar i början för att både termometer och doppvärmare visade 3 grader för lite Men alla mina CR överlevde denna misshandel som pågick i ca 2 veckor... Så mitt råd är att köpa en garanterat bra termometer... jag har dubbelkollat mina med utetermometern oxå

            På Akvarielagret sa de när jag köpte mina CR att de måste ha trärot för matsmältningen?!? I såfall kan det kanske vara därför dina dog???
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Knyttet
              • December 2006
              • 646

              Ursprungligen postat av Katharina
              Vill gärna tillägga en ledtråd i dektektivarbetet här... Jag hade 28 grader i mitt kar i början för att både termometer och doppvärmare visade 3 grader för lite Men alla mina CR överlevde denna misshandel som pågick i ca 2 veckor... Så mitt råd är att köpa en garanterat bra termometer... jag har dubbelkollat mina med utetermometern oxå

              På Akvarielagret sa de när jag köpte mina CR att de måste ha trärot för matsmältningen?!? I såfall kan det kanske vara därför dina dog???
              Jag har ju i efterhand insett att mina räkor saknade både det ena och det andra i början :/ Trärot har de fått nu för ett tag sen, men de hade ingen från början, bara ett par kokosnötter. De kanske dog av alla småfel jag gjorde i kombination. Intressant att dina räkisar klarade 28 grader, då kan man ju misstänka att enbart temperaturen inte tog kål på mina.

              De gillar sin rot så den var ett bra köp oavsett om den är nödvändig eller inte för dem.

              Jag har en vanlig akvarietermometer från akvarieaffär, en sån där som sitter inne i akvariet, inte en remsa på utsidan. Vet inte om de anses som garanterat bra. Vad var det för termometer du hade som visade fel? Och vad har du skaffat sen som är bättre?
              min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

              Kommentar

              • Richard.R
                • December 2006
                • 1872

                Ursprungligen postat av miiaoo
                10 kr är BILLIGT!!
                Okej, bra
                396L SA biotop
                128L SA biotop
                54L SA biotop
                54L SA biotop

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av Knyttet
                  Jag har ju i efterhand insett att mina räkor saknade både det ena och det andra i början :/ Trärot har de fått nu för ett tag sen, men de hade ingen från början, bara ett par kokosnötter. De kanske dog av alla småfel jag gjorde i kombination. Intressant att dina räkisar klarade 28 grader, då kan man ju misstänka att enbart temperaturen inte tog kål på mina.

                  De gillar sin rot så den var ett bra köp oavsett om den är nödvändig eller inte för dem.

                  Jag har en vanlig akvarietermometer från akvarieaffär, en sån där som sitter inne i akvariet, inte en remsa på utsidan. Vet inte om de anses som garanterat bra. Vad var det för termometer du hade som visade fel? Och vad har du skaffat sen som är bättre?
                  Innetermometrar brukar vara betydligt bättre än såna där plastremsor som visar grader som limmas på utsidan av karen.

                  Jag hade väldigt varmt hos mina räkor i somras. Det låg på 29-30 grader periodvis, men jag gjorde stora och lite tätare vattenbyten samt matade lite mindre och jag såg inga räkor som dog. Det var bl a Crystal red som hade det så varmt.
                  När jag gjorde vattenbyten hade jag i lite svalare, men bara några få grader. Det kan vara så att det "farligaste" med väldigt varmt vatten (sommartid) är att nerbrytningen i akvariet ökar och syrenivåerna går ner. Räkor verkar helt klart må dåligt av sunkigt vatten, men om man sköter vattenbytena, och tar bort gamla växtblad mm som bryts ner snabbare i det varma vattnet så klarar sig räkorna rätt bra ändå. Någonstans finns givetvis en gräns där tempen inte funkar alls för räkorna hur fräsch det än är.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Knyttet
                    • December 2006
                    • 646

                    buhu.. nu har den minsta räkan trillat av pinn, bara en kvar.
                    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                    Kommentar

                    • evus
                      • September 2006
                      • 729

                      Trots att jag nu har massor med räkor så det inte alltid gått bra för mig heller!! Jag började med 7 st RC för 1 1/2 år sedan. Av de så dog 3 efter ett tag. De överlevande lyckades dock fylla upp akvariet med ett mängder av räklingar (de lever fortfarande men är något åldersstigna).

                      Nu blev jag högmodig och tänkte att det här med räkor är väl ingen konst. HA!! Jag införskaffade 15 humleräkor vilka alla dog inom en månads tid trots att jag tyckte att de hade samma förutsättningar som mina CR. För två månader sedan tänkte jag att det vore väl själva f......... om det inte ska gå att ha humlor. Så sagt och gjort, 5 till införskaffades varav 2 med rom. De lever fortfarande och är nu inne på sin andra kull räklingar.

                      Så misströsta inte Knyttet, detta med räkor är verkligen ett träsk men ett roligt ett! Ibland går det bra men inte alls alltid och det är svårt att veta vad det beror på.
                      Senast redigerad av evus; 26 March 2007, 19:15.
                      This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                      Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                      Kommentar

                      • Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

                        evus: Tackar för uppmuntran! Jag ska inte ge upp. Men nästa gång jag köper räkor ska jag kanske ta körsbär i stället, det låter på folk som att de ska kunna vara lite lättare.

                        Det var väl rätt åt mig att den lilla räkan dog. Hade precis börjat känna mig lite kaxig för att det äntligen verkade gå bra.
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          Termometer...

                          ... Janne på Södermalm hade testat de där vanliga gula termometrarna med rött kvicksilver, de som är långsmala... Han sa att de gav nästan helt rätt temperatur så jag köpte 2 sådana till mina kar... Sen har jag som sagt testat med utetermometrar också, 2 stycken som alltså tål vatten och det stämde...

                          Som Sonja säger, jag tror inte heller att det är själva tempen som tar död på firrar och räkor utan syrebristen och den snabba nedbrytningen, att det blir sunkigt... Då får man sätta till syresten och släcka lyset mer och mata mindre... Här på Zoopet tipsade folk om att stoppa in 50 cl petflaskor med vatten i frysen och sedan lägga i karet för att få ned tempen.. Vilket jobb, blir ingen badstrand då inte... undrar om man blir populär hemma då eller kallas fanatiker..
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Jag har hållit på med PET-flaskor halvfulla med fryst vatten för att kyla för varma akvarier på somrarna, men nu senaste sommaren gjorde jag inte det alls. Bara lite större och tätare vattenbyten med lite svalare vatten samt lite mindre mat. Jag hade i alla fall 29 grader i karen periodvis, och antagligen 30 någon gång också, men det funkade utan massdöd. Hittade inte något dött alls.
                            Släcka lyset samt glänta lite på täckglasen är också bra.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Limia1
                              • December 2006
                              • 325

                              Jag har konstaterat att mina Amanoräkor tycker att ancistrusyngel med gulsäck är behändiga små matpaket.

                              Praktiska att bära med sig och förtära på mer undanskymd plats.

                              Var väldigt mycket rom, så ancistrus hanen kunde inte hålla reda på alla yngel vid kläckningen. Där finns fortfarande en flock kvar som han vaktar och fläktar, sedan 2 dygn nu.

                              Kan ju vara bra att veta. för den som vill odla ancistus i lite större skala.

                              MVH/Anita

                              Kommentar

                              • Knyttet
                                • December 2006
                                • 646

                                Som ni kanske vet så har alla utom en av mina räkor (Crystal red) dött. Hur taskigt är det att bara ha en räka? Jag vill vänta lite med att köpa fler efter det här fiaskot + att jag har stoppat i några karantänsfiskar (nyköpta o förhoppningsvis friska) i akvariet, så jag har nog bättre förutsättningar att lyckas med räkorna när de firrarna har flyttat ut.
                                min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                                Kommentar

                                Arbetssätt...